Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Du kan låna min val.´s som har 11,5 o 12.5 o prova
Varför säljs de inte i halva cm:mad:

Skulle kunna bero på ryttaren om inte dina hästar precis som mina brukar viska i örat vad dom tyckerom:p

Nä, men det ärklart det har säkert med att göra vad som passar just ens egen ridning oxå - om du förstår vad jag menar - alla är ju olika rörliga i händer och elastisk i armar odyl.

det "roliga" är att min häst inte trivs super på tränsbett men är väldigt tillfreds med kandar - det är väl bara att :bow:

Nä, vi visade honom aldrig, dels är han född lite senare än de flesta andra och sen fick jag skäll av en veterinärvän för att jag ens tänkte tanken på att utsätta honom för nått sånt:p

Men han har en jättefin skritt och galopp och det lilla han har visat av traven (galoppar helst) så verkar det bli mkt knän!! Det är svårt det där med avel!! Gör det bara lite till husbehov men det verkar blivit bra!

Tackar:bow: Jättekul att ni tycker han är så fin! Man tycker ju alltid själv att ens egen är finast i världen!

Egentligen skulle han ha ett nytt hem det var bestämt att han skulle säljas om det var en hingst (jag vill helst ha ston) Men det är ju inte så lätt att sälja en sån goding! Så han får bli kvar tills(läs: för alltid:p ) vi ser vad det bli av honom!!

Visste du inte att man kan hyra en sadel ett tag- leasing:idea:

Har hört om det nån gång men inget vi tänkt på... - fast mamma är lite emot att hyra saker, risken finns ju alltid att något händer och då ska man både ersätta den och köpa ny :crazy:

Här är den nya kandarstången :) !
Kandarstngar002.jpg

Framåtvinklad så den inte ska gå i gommen
Kandarstngar003.jpg

Svagt droppformad ring :p
Kandarstngar007.jpg

Ursäkta stora bilder!

Tack:)
Den var fin, fast jag vet inte med den lite stora tungdelen:confused:
Lite för korta sk. fast man kan ju prova.
Vet du på ett ung. vad den kommer att kosta- om man har råd att provrida med flera:crazy:
De har härmat Sprenger med lutningen av den- det är bra.
Om man har 2-delat bett o stor vanlig tungfrihet så måste de nästan gapa, om man tar för mkt.

Vi frågade honom och han sa att de 3 kandarstängerna vi fick låna ligger mellan 200-500kr trodde han, detta har nog inte inte blivit prisbestämt än, men mellan 200 till 500 ska det ligga på :D .

Ja, har korta skänklar, men möjligt att det kommer med långa också kanske då de har både långa och korta på ialf 2 av sina kandarmodeller :idea: .
Han berättade att alla hästar som han låtit prova det på änsålänge har trivts jättebra med det, tyvärr frågade vi inte hur många, men han är väldigt ärlig och är rätt säker på att han har testat på 3 hästar eller fler (han rider själv också).
Enligt honom så skulle inte göra särskild skillnad på lång och kort skänkel förrens man tar i hårt - då är lång skänkel självklart skarpare.

Vet inte om jag vill kalla tungdelen stor, svårt att definiera rättvist, men fick inte bilden helt hundra uppifrån så den är litegranna mindre än vad det ser ut på bilden (inte så spetsig om man kan säga så :P) . Sj gillar jag deras breda tungportar på andra modeller, ser ut till att vara behagliga, denna är ju smalare än de.

Allmän info:
Diameter - 10mm
Vikt - 285g! :banana:
(vårt andra var 17mm och vägde 560g...)

Sen hittade vi ett tredelat bridongbett med endast 10mm tjocklek idag :) (väger 150g, vårt andra är 14mm och väger 325g...) - ska provas en massa imorgon!

Senast ändrad:

det "roliga" är att min häst inte trivs super på tränsbett men är väldigt tillfreds med kandar - det är väl bara att :bow:

Min är likadan, trivs mycket bättre på kandaret..

Jag tror att det med bett är otroligt indviduellt, jag har lärt mig att stången ska vara mindre än bridongen, Miranda har samma mått på tränsbettet som på bridongen, med en storlek mindre stång..

Både bridongen o bågen går upp i gommen.
Jag har ett 2 delat S.bett som är anatomiskt format- kanonbett

Ska bli roligt att höra vad du säger efter du har provat det, för det såg ju onekligen ut att vara en väldigt hög tungfrihet!! Hade den inte varit vinklad framåt är det nog inte mga hästar som hade kunnat ha den.. hade ju tagit i gommen direkt.
Men som sagt skriv gärna och berätta vad hon tyckte!

Frida gick mycket bättre på både det nya och den andra tungfrihetsstången(15mm i sidorna och 9 i den breda tungporten) som vi fått låna än hon nånsin gjort på sitt eget tjocka, kändes jättebra :banana: . Enda var att hon gapade lite med den andra, men helt stängd och fin med det nya :bow: (har haft problem med att hon gapat med den tjocka)! Ska prova imorgon igen innan vi lämnar tillbaka. Det enda var att hon hade något bättre form med den breda än den nya, men vi hade den nya först och hon var konfunderad ett bra tag vad det var vi hade satt i munnen, så vi kör annan ordning på dom imorgon och ser hur hon är då :). Hade visserligen vatt bra om hon gick bäst på den breda för då kan vi köpa ett direkt :D

Senast ändrad:

Men kan inte gapningen bero på att betten är för nära varandra.
tycker att det ser ut som du har båda betten högt upp -jag vet att bilder inte säger sanningen.
Men jag tror att din mamma kan det där.:p
Betten ska inte ha kontakt om man tittar in i munnen- har jag lärt mig

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar