Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Mga hästar gillar inte alls tjocka stänger och gapar därför. Så gapar hon ändå med det som är lite tjockare så skulle jag ha valt det som hon inte gapar med (oavsett formkänslan).

Ang. att betten inte får ta i varandra så är det inte alltid som det går att följa. Det har lite att göra med hur pass långa mungipor hästen har också samt hur stor den f.ö är i munnen. För bridongen får ju fortfarande inte hamna för högt och stången absolut inte så långt ner så att den nästan tar i tänderna. Utan ibland får man kompromissa.
På min valack går det tex inte att undvika att betten har kontakt.

Men det är viktigt att kolla så att betten är passande (kompatibla) med varandra även när de inte är i munnen. Finns bilder i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=717253&highlight=st%E5ng som visar till viss del det jag syftar på (men den "felaktiga" bilden är dock lite missvisande).

På bilden från sidan så sitter bridongen i för högt läge (innan vi fick bytat bridongrem, den på bilden är för kort). På den övre är efter vi fått råd från vår tränare, så jag hoppas det är rätt, men det finns som sagt tusen skolor och just den hon har kanske inte passar? Lägger in en bild från idag hur vi satt den, borde vi ha den längre ner? När Frida drog lite med tungan så glappade sidostyckena bra ialf :angel: (men drog endast när vi stod stilla och då bara ett par gånger sammanlagt). Upplevde det som att när jag tog i stången så hade den ingen hävstångseffekt utan gled bara lite upp i munnen (vilket jag bara tycker känns bra, vill ha så lite tryck i nacken som möjligt på damen) och hon verkade mer positiv som jag upplevde (synd att de inte kan prata vid sånna här tillfällen...
Kandarstngar011.jpg

Senast ändrad:

Lägger in en bild från idag hur vi satt den, borde vi ha den längre ner?

Öppna munnen och titta efter om det finns plats för justeringar!
Min gissning är dock att det går att sätta ytterligare längre ner (men det är omöjligt att säga utan att se utrymmet)

Snyggt kandar! :love:

Okej, har modererat lite idag, vet inte om det blev så mkt bättre :D .
Tack :bow: , ja jag gillar det verkligen :D! - o dessutom inte dyrt alls för att vara kandar! 800kr! Supernöjd :)

Dagens test:
Breda - Började med den idag då vi hade den som nr.2 igår. Var tydligt idag (tydligare än igår) att hon inte trivdes med det, gapade en del, även om hon var i bra form. Vi har "kasserat" det nu, antar att hon inte gillar breda portar..

Nya - Mycket finare i munnen, men lite problem i början att hon baar knäpper loss i nacken med denna när jag försöker jobba i lägre form. Men sen när jag plockade upp henne i högre form blev hon däremot jättefin :) . Det sköna är att hon går bäst när jag håller i stångtygeln, på det tjocka blev hon sämre så fort jag tog i den, men med detta bettet går hon bäst med spänd tygel! :) På slutet längde jag ner henne igen o då knäppte hon inte loss i nacken.

Raka - Testade det för första gången idag, och det gick mkt bättre än det breda. Gapade litegrann nån gång (är hela 14mm tjockt) men gick annars fint o lugnt, trevlig form, men något för tung i handen, blev lite mer o mer, fick inte riktigt loss det då hon bara blev spänd och stressad vid försöken. Fin när jag sänkte ner henne.

Shit va svårt det är att gissa sig till vad en häst kan gilla - vi trodde inte hon skulle gilla rak stång, men det var mkt bättre än bred som jag trodde hon skulle gilla. Av vad jag upplevt nu så skulle jag gissa på att hon har smalare, lite mer "spetsigare" gom såsom den nya är utformad.. Men om jag testar en annan liknande stång så kommer det säkert inte funka o jag ha helt fel i min teori :angel: . Hon överraskar oss alltid.

Märkte en sak igår och som var likadant idag...Och när jag tänker efter gjorde vår tjocka det med - Alla stängerna glider ut till höger :confused: . Har kollat så de är lika spända sidor, rättat på kandaret, puttat o haft oss, men de vill puta ut dit :p - kan hon va så sned i gommen eller vad kan det bero på?

Senast ändrad:

Tittade på din länk o kom på det där med att krokarna ska vara öppna framåt-
Innan jag nöp ihop mina lite så hände det att kroken hakade i bettringen- De var öppna bakåt.
Har t o m flyttat dem till framsidan- är inte att rekommendera.
Det var ett rent :devil:

Victovie. Det såg helt annorlunda ut från sidan.

Tur att man inte behöver tänka på det, mina sitter fast i stången så de sitter där de sitter =)

Märkte en sak igår och som var likadant idag...Och när jag tänker efter gjorde vår tjocka det med - Alla stängerna glider ut till höger :confused: . Har kollat så de är lika spända sidor, rättat på kandaret, puttat o haft oss, men de vill puta ut dit :p - kan hon va så sned i gommen eller vad kan det bero på?

Låter konstigt... Har tyvärr inte en aning om vad det kan bero på. Har aldrig varit med om det själv.

Ingen annan som har en teori?

Hon kanske gör som min valack, trycker upp stången med tungan åt vänster när han spänner sig, då åker bettet ut lite åt höger.

Han gör det bara någon halv cm, och iom att han inte gapar, så var det klurigt att upptäcka.

Nu har även jag hittat denna spännande tråd.:bump:

Det låter ju väldigt logiskt :idea: , hon spänner sig relativt lätt, drar ibland upp och ner tungan när hon går med kandaret... (olika mkt beroende på vilken stång man har). Tack :)

Välkommen hit :D

Tittade på din länk o kom på det där med att krokarna ska vara öppna framåt-
Innan jag nöp ihop mina lite så hände det att kroken hakade i bettringen- De var öppna bakåt.
Har t o m flyttat dem till framsidan- är inte att rekommendera.
Det var ett rent :devil:

Victovie. Det såg helt annorlunda ut från sidan.

så blev det på mitt oxå men vi riktade om dom så att dom inte skulle haka i.

KL

efter att ha läst en tråd på utrustning ang skumrem, så blev jag nyfiken.

Jag har då aldrig sett någon som använder en sådan, och jag kan inte ens minnas att jag hört talas om den....:angel:

Fast jag har alltid undrat vad de där extra öglorna på stången varit till för, läste om skumrem och det verkar ju logiskt att använda en sådan.'

Gör ni det?

Jag har också undrat över öglorna och skumremmen länge. Förra året såg jag någon som hade skumrem, men har aldrig förstått vad man hade den till, därför inte tänkt mer på det...
Men efter att ha läst lite i den tråden så har jag börjat fundera - bör man kanske skaffa en skumrem? Kan det vara till nån nytta?

Jag har sett ngn med skumrem o fick då förklarat för mig, att den var till för att hålla stången på plats.
Den ska gå upp till ringen på mitten av kedjan, som bara hänger löst.

Kom på att nyare kedjor inte alltid har den ringen.

Senast ändrad:

Ska skumremmen bara hänga löst menar du? Men gör den verkligen nytta då? Bör den inte anpassas på något sätt?

Jag funderar på att prova, i den tråden, länkades det ju till en hemsida, och just så som på bilden där kan min häst vinkla fram stången ibland, och det skulle ju skumremmen förhindra.

Prova kan man ju göra, sedan lär man få kolla i TR innan man tävlar.

Som jag har förstått det så har man skumrem på hästar som går och försöker nypa tag i stångskänklarna med läpparna. Om skumremmen då sätts på så liggerg skänklarna alltid så pass långt bak i vinkel från läpparna att hästarna inte nåt att ta tag i dem...
Sant eller inte???!!! - ingen aning men det är den förklaring jag har fått. Att den ska färstas igenom den lösa öglan i kindkedjan var nyheter för mej men det kan säkert vara så vad ska annars den vara till?!

En personlig reflektion; - varför man sällan ser skumremmar idag kan ju bero på att vi verkar ha så mycket mer insikt i att anpassa betten efter hästen nu betten förr var ju generellt mycket tjockare och klumpigare mer tungfrihet osv kanske fler hästar gick omkring och irriterade sig på detta och "nöp" efter stångskänklarna av denna anledning???!!!

jag tror att skumremmen har glömts bort lite, kanske eftersom många hästar verkar gå finfint utan den.

min pillar gärna med skänklarna på stången (eller pelhamet) men bara när han står stilla (han tycker väl att det ska hända nåt då).
har provat med skumrem (läs balsnöre) och det funkade rätt bra vill jag minnas, han fick inte tag i skänklarna. funderar på att göra en jämförande studie igen, nu när man blev påminnd om skumremmens existens genom denna trevliga tråd :idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar