Hem o fritid juni

Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt.


To 6 juni – Magkrasch och stugsittande
…i fjorton dagar.

Brorsan fyllde 60 år, 24 maj och vi firade med grill, vilket var länge sedan. Jag vet inte om det var det eller något annat som strulade igång min mage och mina tarmfickor. Men jag har knappt kunnat gå utanför dörren sedan dess. Jag ringde vårdcentralen igår, eftersom jag överkonsumerat looperamid och levt på vitt bröd, ris och salta kex typ. Svaret jag fick "försök ett tag till"... Vi får hoppas att det är OK, tills i morgon eftermiddag, då jag ska på "inskrivningssamtal"


Fr 7 juni – Hur en bra morgon kan börja

Dagen börjar bra. Katträdda N från hemtjänsten.ringde 06.35 och muttrade tjurigt "stäng in katten jag kommer 07.20".

Samtidigt fick jag sms från J på Arcus som stod utanför o ville hämta rullatorn. Jag tänkte prata med hen om det i em. Så nu har jag fått i väg den.

Jag ringde upp N och sa "du behöver inte komma, jag kör barfota idag". Då kvittrade N som en glad lärka "tack"

Jag går o lägger mig o sover en stund till.

Det här blir en bra dag
Det här blir en bra dag
Det här blir en bra dag

Sov till kvart i elva. Nu ska jag ta en dusch och sen brunch innan jag ger mig ut i solen och tankar energi, innan "inskrivning" på Arcus igen.


Sö 9 juni – Våga vägra våg

Även om det inte är någon risk för övervikt här.

Magen har inte tillåtit mat sen 24 maj... tuggat i mig fyra kartonger looperamid, vilket är överkonsumtion de luxe, probimage och nu har jag proIBS kvar att använda... Det jag äter är vitt bröd, banan, ägg och ris. Men det går i stort sett rakt igenom. Ringer man vården... försök ett tag till. I morgon börjar "steg till arbete", från dag ett, igen och jag hoppas att magen håller sig de timmarna i alla fall.

Nattsömnen är si och så i natt somnade jag ordentligt så jag sov som avsvimmad från kl 6 ungefär...

L, skulle komma 10.50 idag och jag sov djupt 8..50. då det skramlade och rasslade i hallen i 5-10 minuter. Jag blev rädd att Minnie fastnat i en bortglömd kasse. Jag är jättenoga att direkt jag kommer från affär, att vika ihop och lägga undan kassar om jag inte klipper av handtagen på en papperskasse åt henne , då och då. Jag försökte ta mig upp. Men såg då att Minnie låg vid mina fötter. Så jag tänkte då är det väl nån som springer i foajén, in- eller utflytt och lägger mig igen. Men då hör jag att det är i carlocen i min dörr det låter. Till sist ringer det på dörren och M, kommer in.
,"Förlåt att jag är sen. Men jag visste inte att man inte tog sig in från gatan."

"Du är inte sen, L skulle komma 10.50."

"Jaha, men L, är sjuk."

...och då byts både personal och tid med 2 timmar...

Inget sommarväder idag, så jag är glad att gjorde vad jag skulle på väg hem härom dagen, även om jag hellre går och röstar den dag som "ska vara" av traditionsbundenhet 😉.

För jag undviker sen 24 maj, att gå utanför dörren... 😛

Men i morgon måste jag och hoppas jag klarar fem timmar om dagen, inklusive färden till och från Arcus, måndag till fredag utan magkrasch de timmarna.

Minnie gillar inte heller dagens väder och vankar oroligt omkirng. Hon har sovit i sängen hela natten, samt på förmiddagen, då jag somnade om. Jag funderar på att gå o lägga mig igen.
 
Senast ändrad:

Midsommarlunch o midsommarfika hos mamma med min nye granne, bror med fru. Lagom med mat och matlådor hem. Nu ska jag mumsa jordgubbar, för de orkade mamma o jag inte att proppa i oss.
 
Lördag 22 juni

Jordgubbar i stället för nattmacka igår, satt fint.

Sov 7 timmar i natt med två korta avbrott.

Minnie har ätit soprent på Mush och blötmat i natt samt druckit vatten mellan rallyrundorna.
 
Söndag 23 juni

Fatta läget, tre nätter med sammanlagt 7 timmars sömn per natt. Det är nog ett år sedan. Kaffet smakar gott och Minnie är gosnödig de luxe. Det är nog en månad sen jag fikade ute och Wadköping är länge sen. Kan man hoppas på att solen o den blå himlen bjuder på värme mot nån solvägg så man kan ta utefika utan täckjacka o termokjol.
Inte för att budgeten tillåter det. Men, det struntar jag i. Jag kan inte låsa in mig i lägenheten.
 
Måndag 24 juni

Sov 6.5 timme, sommarklädd med capriläggings och frukost med katten. Promenadscooter mot Bista, solen värmde tack o lov. Men däremellan är 14 grader ingen direkt sommarvärme, när man sitter still på promenadscooter. :P
 
Dagens lunch 39 kronor, Södra Vattentornet (ordinarie pris 120) genom To good to go-appen. Det blev mat över till i morgon :)

I morgon får jag svänga in på kattfoderbutik o köpa mush vaisto. Minnie har ätit soprent på faten redan, det finns tills i kväll. Men inte i morgon. :p
 
Sovit 1, 1,1,1, 1 timme i natt.... Och känner inte för frukost... Datorväska packad och... Pjaa, tuffar väl i väg....
 
Restlunch när jag kom hem kl 14 och in genom porten kl 15.... det har inte gått 3 veckor än för att reparera dörröppnaren... Jag hade precis slagit ÖBo's nummer för att be dem skicka någon att öppna dörren, då jag hade frysvaror som behövde in i frysen. Men då kom det en dam, som skulle in till en vän. Hon ringde vännen men jag viftade med min blipp, så det löste sig i win win situation...

Kaffe, glass, diskmaskin, en stunds Antiques roadtrip men orkade inte... ljudbok på och nu ska jag slösurfa jobbsiter en stund...
 
Det skulle vara intressant att veta vad alla icke funktionsnedsatta ÖBohyresgäster skulle säga om. bliplåset till portarna skulle vara ur funktion tre veckor i väntan på reparation. Skulle de få tälta och använda campingkök då? Om inte det skulle accepterass. Varför ska då funktionsnedsatta behöva acceptera att elektronisk dörröppnare inte fungerar?

En vänlig dam med två misstänksamma hundar, kom ut i porten bredvid och hjälpte mig, trots att hundstackarna drog åt varsitt håll. Det var tack o lov för damens skull inte två Bullmastiff. :D
 
Senast ändrad:
45 minuters möte med Européringens styrelse, med mer övriga ärenden än mötesförhandlingar kändes det som. Men vi fick nog koll på det som behövdes. Och jag hade ingen katt på tangentbordet i kameraögat eftersom vi kör via Teams.
 
Minnie O jag har kollat några fler klipp ur content Manager kursen på hubspot. Jag har satt promenadscootern på laddning, vilket jag gör två daga i veckan.

Nu väntar vi på kvällsbesöket, så vi kan störta i säng...
 

Bifogade filer

  • IMG_20240626_205152.jpg
    IMG_20240626_205152.jpg
    92,5 KB · Visningar: 51
Torsdag 27 juni

4 timmars sömn och 3 timmar ljudbok. Om man fick önska är porten fixad i eftermiddag. Jag har ett par paket som behöver skickas. Men det är så bökigt att komma ut och in....
 
Utsikt från översta terassträdgården vid Karlslunds herrgård
 

Bifogade filer

  • Övversta av de tre terassträdgårdarna vid Karlslunds Herrgård.jpg
    Övversta av de tre terassträdgårdarna vid Karlslunds Herrgård.jpg
    151,2 KB · Visningar: 21
Rosta, är ett sånt där område jag skulle kunna tänka mig att bo i. Mycket "vi bor på landet känsla", trots att det NÄSTAN är mitt i stan.
 

Bifogade filer

  • Rosta nästan mellan stad och landsbygd mitt i Örebro.jpg
    Rosta nästan mellan stad och landsbygd mitt i Örebro.jpg
    194,7 KB · Visningar: 21
Svartån med blå himmel o strålande sol.
 

Bifogade filer

  • Över en av broarna mellan Rosta och Örnsro.jpg
    Över en av broarna mellan Rosta och Örnsro.jpg
    164,9 KB · Visningar: 53
Nu kom tjejen två trappor upp på andra sidan gården och öppnade porten åt mig igen. Hon verkade argare än mig över hur funktionsnedsatta behandlas i Sverige år 2024. Hon sa att mig att dricka vatten och jag sa tack och bad henne att andas... 😃
 
Fredag 28 juni

Murrigt väder idag. Sömn 3, 1, 1

Jag hoppades att rövarvädret skulle hålla sig undan till 14... så jag hann hem och IN, till katten. När jag rullade hemifrån sken solen o värmde. Sen kom vind och moln. Samt att temperaturen sjönk. Jag hann in på Arcus, innan spöregnet och första åskovädret kom.

Jag klarade mig hem och in, tack vare en reklamutdelare, också utan att bli blöt

Jag sov mig igenom förkvällens åskväder. Men vaknade två gånger när Minnie livrädd sladdade över golvet. Hon lugnade sig när jag mumlade lite och kom till ro igen.

Vi får se om det blir sovhelg... Av nån anledning känner jag mig lite sliten.

Jag bad chat-GPT göra en Haikku-dikt om mig, mina egenskaper och kompetenser. Och... jag tycker AI lyckades ganska bra. 😉
Det gjorde i alla fall MIN kväll. :heart
 

Bifogade filer

  • jag på arbetstid haikku.jpg
    jag på arbetstid haikku.jpg
    252,8 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Lördag 29 juni

sömn 1.5 timme... Eftersom det är sommarpersonal, vet jag inte vem som kommer och när för morgonpasset. Då de bara gör "vad som står".... M, som alltid skriver upp vad som är slut av handskar, blåtofflor, förkläden... har semester och jag har sagt åt dem att anteckna att blåtofflorna är i stort sett slut. Nu har jag skrivit en egen lapp, som jag ska ge till dagens besök om blåtofflorna, då det bara finns 3 stycken kvar...

Jag skulle vilja åka till Wadköping och ta frukost vid Jeremiascaféet. Men som sag, jag vet inte när nån kommer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 120 kr färdtjänst och 55 kr Carlsberg Hof, dagens nota.... Chaufförerna fick knuffa mig i rullstolen, genom snödrivor här och där, med...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag fick ta till kontantreserven "i madrassen", för att kunna köpa lite kattmat till Minnie idag :). Det snöade rejält på fm, sen...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp