Jag skrev inget om överpriser. Även om du köper en ny bostad för ett superrimligt pris kan du fortfarande bara låna en viss summa av fastighetens värde. Och det brukar vara inköpspriset som bankerna går på det första året. Så ska du lösa ut honom senare i år kommer du i så fall inte få ta mer lån. Möjligtvis ett privatlån, men det täcker troligen inte halva värdet av bostaden. Men jag har ju ingen aning om hur er ekonomi ser ut för övrigt så du kanske har en stor sparbuffert eller något annat för att kunna täcka upp och betala tillbaka honom, vad vet jag.I lånelöfte skriver man in vad man kan gå in med i kontantinsats. Med min tänkta halva av vinsten får jag låna en viss summa, som just nu täcker köpet av lägenheten om sne ej drar iväg i pris.
Självklart om vi köper tillsammans kan vi låna mer o gå i mer i kontantinsats men tanken är ej att köpa ngt dyrare bara för det. Just för att jag ska ha råd att köpa ut honom senare.
Så nej kommer inte betala ett överpris bara för ett jag skulle ha dubbel kontantinsats det är inte tanken.
Jag tycker att du ska boka möte med banken och gå igen de olika alternativen och be dem förklara hur det skulle gå att lösa (om det går), sen kan du ta ställning till vad som passar er när du vet vad det innebär.