Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Vi ville ha en brun, men tyvärr skulle det ta minst 8 veckor :crazy: innan vi skulle få en då de inte hade bruna i lager och jag ville inte rida en dag mer än nödvändigt i den förra sadeln så vi tog den svarta o fick det direkt istället!:D

Jag förstår inte hur Sprenger tänker när de vill ha så gräsligt tjocka bett/kandarstänger :o , vem har plats till det i sin mun? (förutom tyskarna kanske:angel: ).
Igårkväll ringde jag och pratade med en man (har bla tränat för honom tidigare så jag känner honom) som säljer för Globus och han är så otroligt gullig så han ska plocka ihopa olika smala modeller av märket Globus som jag ska få prova på Frida hela helgen!!:love: Och jag ska till och med få äran att testa en HELT NY modell som inte ens finns på marknaden än! Har nyligen kommit till honom, nästan 10mm smal! Finns bara ett exemplar, han har själv ritat den och den ska tydligen vara riktigt fin! :banana: . Stången ska åka o visas på mässa om 1½-2 veckor, så jag har supertur! Ända tråkiga är att det inte kommer ut på marknaden förrens i mars :angel: ..

Sen har vi bestämt oss för att skaffa ett smalare bridongbett oxå (nuvarande är 14mm tjockt), hitta bla ett 10mm i H**ks. Ska bli väldigt intressant o se hur hon reagerar när hon äntligen får mer plats i munnen igen :D

Senast ändrad:

Hade du inte sagt att det var ett brunt kandar och en svart sadel o hade jag inte tänkt på att det var olika färger på utrustningen, ser jättefint ut :)

Fast jag tycker ändå det är snyggast med breed nosgrimma :D . Men på små ädla huvuden så håller jag med, de ska nog helst ha smalare nosgrimmor (men kan även vara fina i breda ;) ). Men min Frida passar mycket bättre i bred nosgrimma än smal :)

Konstigt att hon kan ha det kandaret i cob, hon ser ju ut att ha rätt strot huvud???

Jag köpte det nämligen i full och sidostyckena var för korta. :crazy: Dock var nosgrimma+käkrem väldigt långa. Min häst är stor men har inte stort huvud, alla hans andra träns är på dom inre hålen i stl full...

Ja, sidostyckena har vi fått göra extrahål ända ut på, och det skulle egentligen gått bra, men Frida tyckte fortfarnde att bridongen satt för hårt (tung i handen) så vi fick ta en ny bridongrem från ett smalt gammalt kandar vi fått av en vän, sen blev det bra :) . Ja, jag är i efterhand impad av att vi fick på ett cob på henne då hon inte har det minsta huvudet. Enda anledningen till att vi köpte det var för att det var det enda kandaret vi hittade som var så billigt (och enda av det märket). Hade inte sett det tidigare. Var i full jakt på kandar så vi tog det vi fann :p
Ja, cob-nosgrimman passar henne perfekt, samma med käkremmen.

Kan du lägga in foto på stången när du får den?

Jag har bl. a. varsin tunn Globusstång till båda hästarna o fast den är skarp så gillar dem den- kanske för att jag inte drar i den:angel:

Men jag undrar, bara för att en stång är tunn så är den väl inte skarpare? (*en tanke som slog mig*). En tjock tar väl bara plats, är det inte framförallt hävstångseffekten som gäller på kandarstång?

Vanliga bett så gäller ju - ju tunnare desto skarpare, men visst är det inte så på stång? Rätta mig om jag är ute o cyklar :p

Stången får en starkare inverkan därför att trycket ökar med minskande yta vid samma kraftverkan.

Dock är det ju viktigt att hästen trivs med bettet, att den får plats i munnen och att den inte trycker på lanerna ovanför så därför kan en tunn stång vara snällare än en tjock. Själv har jag en ganska tunn för det är vad min häst gillar.

Mvh en Civilingenjör inriktning maskinteknik från Chalmers Tekniska högskola där mekanik och matematik är en mycket stor del :)

Axel: Det är mitt lilla hingst föl -06 e.Akribori - Zorn. Har fött upp honom själva, hans mamma var min tävlingshäst men skadade sig så illa att hon är triangelmärkt. Hon är linjeavlad på Chagall och kommer ur stofam.II - Hon lämnar väääldigt fina föl:love: Visst är han en läckerbit det lilla som syns!? Roligt att du tyckte han var fin!!

Någon skrev att bridongen är ett vanligt träns bett men det stämmer ju inte - bridongbett är ju mkt smalare... Man ska helst inte rida på bara bridong eftersom det betet anses vara för tunnt. Det ska heller inte passas in som ett tränsbett utan alltid vara en cm längre är stången som ska vara i samma längd som hästens vanliga tränsbett - så har jag iallafall lärt mig. Men som vi alla vet det finns ju tusen skolor:p

Jag tror dig att du är väldigt kompetent på fysik, men här räcker det med att ha gått i grundskolan.

Hävstänger används för att bli starkare, men det syftet är inte förenligt med dressyr- eller?

Jag är inte heller så förtjust i rundsydda..
Givetvis köpte jag mitt kandar på nätauktion till ett mycket bra pris! Som allting annat jag köper :D Först spanar jag i ridsportbutiken så jag vet vad jag ska köpa sen shoppar jag på nätet! Om jag någongång köper direkt i butik så är det alltid från fyndhörnan eller rea :D

Det har blivit lite av en sport.. att fynda billigt på nätet..

Du!
Jag har köpt en hjälm som kostade 1/3 av vad den kostar i S.
Köpte även maskmedel o en sårsalva som dödar :devil: flugor som äter av den.

Få inte igång mig om mina nätfynd, då kan jag hålla låda hela kvällen :rofl:

Jättesöt. Har den syskon? bilder på helfigur:love:

Bridongen är smalare o har även mindre bettringar.

det där med betten är nog individuellt.
Träffade en jätteduktig ryttare som köpte 11,5 bridong till sitt sto som var på omslaget på hästkalendern förrförra året.

Hon sa att det måste ligga helt still i munnen.- inte sticka ut alls.

Vi ville ha en brun, men tyvärr skulle det ta minst 8 veckor innan vi skulle få en då de inte hade bruna i lager och jag ville inte rida en dag mer än nödvändigt i den förra sadeln så vi tog den svarta o fick det direkt istället!
Visste du inte att man kan hyra en sadel ett tag- leasing:idea:

Ja han har en "storasyster" som är efter Weltman hon är 5 nu (hur nu det gick så fort:crazy: ) Den föddes innan stoet skadade sig!

Jag har massor med bilder men jag vet inte hur man laddar upp på nätet:o Ska se om jag kan lära mig:D

Som du sa - det är ju högst individuellt! Många har skrivit att dom vill ha tunna bett å stänger för deras hästar vill inte ha så mkt i munnen - min är tvärtom hon har trivts bäst på en tjock stång med ett lite längre, tredelat bridongbett! Man lär prova sig fram!

/Z.

Hon sa att det måste ligga helt still i munnen.- inte sticka ut alls.

Det känner jag igen. Helt still och smalt bett. Har inte provat kandar än för de stänger vi har är för tjocka och jag vet inte vad hon kommer att tycka om två bett ens:crazy: Liten mun har hon:p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar