Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

För häst: I LA:5, LA:6, MsvB:1, Msv B:2, Msv B för unga hästar avd B och FEI:s inledande program för juniorer får ryttaren välja mellan träns och kandar. Det är alltså inte arrangören som bestämmer.
På framridningen är träns alltid tillåtet, även vid framridning till kandar-klasser.

jag har rundsydda lädertyglar med stopp på bridongtygeln.

Effekten blir minst med lång överskänkel och kort underskänkel. Samma princip som vanliga gungbrädor och hävstänger :).
HMM*harkel*
Iom att vi inte gungar här, utan utgår från ryttarens hand är det inte snällare med en kort skänkel.
Det behövs mindre tygeltag för att stången ska verka med kort. För att den ska ändras i vinkelgrad.
Skillnaden är att om man drar mkt i en med längre skänkel blir man starkare- påverkar mer- men nu drar vi ju inte i stången- eller hur?

HMM*harkel*
Iom att vi inte gungar här, utan utgår från ryttarens hand är det inte snällare med en kort skänkel.
Det behövs mindre tygeltag för att stången ska verka med kort. För att den ska ändras i vinkelgrad.
Skillnaden är att om man drar mkt i en med längre skänkel blir man starkare- påverkar mer- men nu drar vi ju inte i stången- eller hur?

Okej, så om jag vill ha så liten effekt som möjligt när jag tar lite i stången så bör jag ta en med långa skänklar?

Ja, det tycker jag. Det behövs bara en gnutta kunskap i fysik för att räkna ut detta.

Hm, själv trodde jag att momentet (vridande) (M) var kraften F gånger längden l på hävarmen.

M=F*l => F=M/l, ökar du längden på hävarmen l så får du ett lägre tal på kraften F. Med andra ord du behöver använda mindre styrka för att påverka med samma moment M.

Enkelt räkneex.

F= 10/1=10 N
F= 10/10=1 N

Längden på hävarmen påverkar inte hur vinkeln eller hur snabbt den verkar, däremot påverkar hur hårt du spänt kindkjedjan.

Om du drar två linjer så spelar det ingen roll hur långa linjerna är, vinkeln förblir den samma.

Har du däremot spänt kjedjan för hårt behövs mindre vinkel för att stången ska börja påverka. Stången börjar verka när kjedjan har spänts vid en viss vinkel (skolboksmässigt 45 grader). I detta läge så krävs det mindre kraft för att påverka med en lång hävstång än en kort eftersom vinkeln är konstant (nåja, gäller om hästens mun inte skulle ha någon eftergift men vi kan väl leka med tanken att den är fast).

Tillägg:

Den vinkelförändring som blir mellan tygel och stång (om händerna hålls i ett konstant läge) blir så liten i förhållande till vinkeln och kraftpåverkan från hävstången så den kan anses försumbar.

Men nu pratar vi inte om kraften, utan När stångverkan via kedjan kommer in.
Vi förutsätter att man har spänt kedjan rätt-att den verkar vid 45 graders vinkel.
Om man nu tittar på nedre ringen där tygeln sitter fast o tar i den, så behövs det en längre väg/bit för att den ska röra sig lika mkt.
Det är bara att titta på den lilla skumremsringen högre upp för att se att den flyttar sig mindre.

Så längre sk.= tar längre väg innan inverkan, men blir stark om man drar mkt-hävstång.
Men vill man finlira snällt är den bättre.

Har svårt att följa ditt resonemang men

Nej, man behöver inte flytta längre väg.

Man måste ju förutsätta att tyglarna i utgångsläget hålls med samma spänning. Gör du det så behövs mindre kraft med längre hävstång. Det går inte att "titta" sig bort från einstains formler.

Jag pratar fortfarande inte om kraft. utan finlir som den är till för.
Sen har jag inte kontakt med stången, när jag inte vill inverka.

Fick också lära mig använda M=F*l i mekanikkurserna på Teknis, så jag trodde som du att längre skänkel => starkare bett/effekt

Men detta skulle inte stämma?
Någon här som är expert på teknisk mekanik och kan förklara hur det fungerar? ;)

Jag är lite kunnig i fysik, men här måste man tänka lite annorlunda.

Har oxå HÖRT att en kort sk. är snällare o köpt det-MEN
Det är bara om man drar så mkt. det går i den-kraften- som den är skarpare- missbruk.

Ju längre skänkel destu skarpare! Det säger väl sig självt? Men sen kan ju skänkeln blir för lång och då faller bettet igenom och då inverkar det typ inte alls. Men en del menar att det blir skarpare med kortskänkel för att man lätt blir dragandes i den.

Själv har jag kort skänkel och en lite tjockare stång vilket passar min häst.

Som alla sagt här så är det ju fler saker som påverkar stångens skarphet än längden på skänkeln. Det finns ju stänger som är ledade på diverse sätt oxå för att minska skarpheten på dom (säger man skarpheten?)

För att svara på ursprungsfrågan skulle jag köpa ett träningskandar från h**ks de har ju jättefina kandar billigt! Men jag använder samma bett som på det kandaret som jag tävlar med.

/Z.

Haha ja jag är ingen mekanikprofessor direkt (tragglade mig knappt igenom mekaniken och hållfasthetsläran på teknis :angel: )
men jag tror att det var Archimedes, inte Einstein som lade grunderna för teorierna om vridmoment :D

Det pratade jag inte om! Men fakta kvar står - ju längre skänkel - desstu skarpare.

Man kommer ju aldrig ifrån att man måste rida på stången och då är en kortare skänkel mildare.

Knapplån
För att återgå till trådskaparens fråga,
vad gäller själva huvudlaget så är det såklart en individuell smakfråga, själv tycker jag svart är snyggast (helst helsvart) med breed nosgrimma :D
mitt kandar har hyfsat "normal" tungfrihet och "normal" längd på skänkel, bridongbettet och stången är lika långa (13,5).

Men det är det som jag pratar om:idea:
att det är ett finlirinstrument o inget till att bromsa med.

om man vet med sig att man drar- ja då ska man ha en med kort skänkel.

Okej, innebär det att vi är inne på samma linje? Vore ju kul isåfal jag blir alltid sågad när jag gör min röst hörd här på buke:p

Det verkar som om vi alla är överens om stångens längd och inverkan :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30