Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Ursäkta om jag lägger mej i:D ... Men jag måste få fråga - VAD är det som ska vara 45 grader??? Jag fattar det i ditt inlägg som att det är kedjan som ska vara 45 grader (och iså fall i förhållande till vaddå??):confused: Och blir bestört för jag har alltid gått runt och trott att det är STÅNGEN som ska 45 grader i förhållande till läpparna när kedjan börjar "verka" om kedjan är lagom spänd - dvs ska ligga slätt mot hakan utan att varken glappa eller strama??? Har jag gjort fel:o

:rofl:

Nejdå, du har tänkt rätt.
Men om man spänner kedjan, så stången verkar i 45 grader, så känns det som kedjan sitter för hårt.
Det var så jag tänkte.

Kan inte du pm:a mig om vilket du köpte om du inte kan lägga upp bild här, jag har tittat på den hemsidan, men fattar inte vilket som var 12 mm.

Äntligen fått upp bilden! Rak kandarstång från B*rjes
januari.jpg

Finns bara 2 kandarstänger att välja mellan tror jag? Ett med tungfrihet, tjockt o ihåligt, och så ett rakt - detta.

Ja, det måste stämma.

Undrar om det blir bättre med lösare kedja då, men det pratas ju om att den ska vara 45 grader, det tycker jag blir alldeles för hårt.

Gud vad enkelt det var innan man skulle kunna allt.:angel:

Jag har tänkt i liknande banor, för att det ska behövas mer tag i s.tygeln innan den verkar.
Med en rak stång så funkar det, men för domarna som inte vet att du har en sdn så kan det se ut som om du drar mer- stången faller igenom.

Om du spänner åt kedjan så kan det se bättre ut, men den inverkar mer/ tidigare.

OK!! Bra för jag rider ju en del på kandar...
Får inflika att jag inte håller med i ditt resonemang att det blir för hårt spänd kedja. Tycker snarare tvärtom att om kedjan är såpass spänd vinklas ju stången mindre i munnen och i mitt resonemang är det därvid skärpan på bettet påverkas!!
Men jag kanske tänker fel hursomhelst funkar det bättre med min häst på detta viset för inspirerad av denna tråd har jag också joxat lite med höjd och spändhet på betten på sistone!!

Svårt, jag uppfattar att min ogillar det, med kedjan hårdare.

Man ska inte börja fundera....

:D , nej det har du rätt i!!

Funderingar kring detta - olika hästar gillar väl kanske att skärpan kommer på olika vis kanske där en del föredrar att kedjan är lös = accepterar hellre mer tryck på nacke och tunga av ev tungfrihet föredrar väl en del hästar spändare kedja = trycket kommer på hakan och nästan underifrån i stångringarna via tygeln om jag tänker rätt. Undrar om man kan göra kopplingen med olika typer ridmässigt om man normalt mycket/lite i hand, vidare hur de blir heta, spända, pigga osv ja nu ramlade jag i väg i funderingarna (igen)...

Idag red jag med vippkandaret, men det är kortare än min vanliga stång, så jag bytte även bridongen till ett vanligt smalt tredelat, vilket i sig inte var så bra iom de stora bettringarna.

Vippkandaret är ca 12mm med större tungfrihet, och så satte jag kedjan ca 3 "ringar" hårdare, och det var stor skillnad, mycket bättre än med det som var nästan rakt.

Hissade även ner det en del, tyckte det satt för högt upp.

Han grinade illa vid ett tillfälle, annars kändes det väldigt bra.

Så, jag ska våga prova att köpa ett Globus med mycket tungfrihet som är silkonklätt, det optimala vore om det hade korta skänklar också. Funderar även p åatt köpa en ny bridong.

Hur är det nu, ska bridongen vara 1cm längre än stången?

Nu har även jag inskaffat ett kandar, eftersom jag satt upp som mål att vi ska klättra upp till åtminstone LA:5 och LA:6 i höst. :D

Blev ett Döbert kandar, som ser utsåhär:
kandar-1.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/kandar.jpg

Ska få hjälp av tjejen i grannstallet att passa in det, ev. hade hon kanske nån stång som vi kunde prova på honom eftersom jag inte har fått den jag beställde själv (om nu den passar också). Jag hoppas på det i alla fall, hon trodde att hon kunde hjälpa mig med det och det vore ju jättesnällt!

Snyggt!!!!

Hur går det för er med stängerna??

Själv började jag hetsprova i onsdags, min tränare tyckte jag skulle tävla med kandaret, och då hade jag bara 3 dagar på mig, har ju inte ridit seriöst på kandaret på 5 månader.:angel:

Raka stången, globus, från hööks kändes inte så bra. (han trycker upp bettet mot vänster och vrider tungan lite åt höger i munnen, när jag använder stången) Sprenger stången känns för tjock, så då provade jag åter till den smala stången med tungfrihet,som jag kasserade tidigare här i tråden, men med lite fix i verkstaden så åkte kedjekrokarna (heter dem så?) av sprenger stången och på det smala så de kom rätt, och inte fastnade i bridongbettet.

Såg bra ut, bra känsla. Jag hade kedjan rätt löst, jag får för mig att hästen tycker bäst om det.

Jag red på kandar första gången förra veckan och andra i helgen nu.

Jag tog en stång med tungfrihet men inte jättehög och ganska smal samt ett smalt bridongbett som var längre, tyvärr lite väl långt engentligen. Så måste nog köpa ett lite kortare.

Det gick bra, jag är fortfarande helt häpen över hur lätt hon accepterade det. :eek: Lilla gumman:love:

Andra gången kändes det som om hon gått på kandar i flera år......:confused:

Enda problemet var när jag först tänkte använda enbart bridongen och ha stången lös, försiktig som jag ville vara, det irriterade henne enormt,s å fick ta även stångtygeln och då var hon nöjd. Sen skramlade kedjan som var väl lång, så den fick fästas upp, och efter det gick hon stilla o fint med huvudet och munnen stängd och lugn.

Nu har jag några g¨ånger använt ett gummipelham ibland för att se vad hon tycker om stångverkan så det var ju inget konstigt nu.

Jag funderar nu om jag ändå ska skaffa en kortare bridong, om den är alltför mycket längre borde den störa:confused:

Vad tycker ni?

Tycker att du ska köpa och testa med ett kortare :idea: . Är nog bäst så kan du känna vilket hon går bäst på :)
Verkligen superkul att det gick så lätt! Kan man säga grattis? :D

Om du spänner kindkedjan lösare än att det tar stopp vid 45 grader så faller stången igenom. Bettet får inte rätt funktion i hästens mun och tungfriheten går upp i hästens gom. Bettet går också upp mot hästens kindtänder när den är för lös.

Hm, räknar du då 45 grader från hästens mun, eller när stången hänger fritt?

Ska kolla, kanske är det ca 45 grader, och jag hade hårdare tidigare.

Tycker att du ska köpa och testa med ett kortare :idea: . Är nog bäst så kan du känna vilket hon går bäst på :)
Verkligen superkul att det gick så lätt! Kan man säga grattis? :D

Ja, tack, det kan man nog säga! :) Hon är rolig, för hon gillar eller inte gillar, saker väldigt tydlig. Men ska köpa en kortare bridong för den behöver vara en storlek mindre för att passa.

*kl*
Någon som kan berätta hur man mäter hur långa skänklarna är på en stång? Både hela skänklarna och underskänkeln? Försökte mäta på en stång som enligt uppgifter skulle vara 13cm lång, men fick den till att bli allt annat än 13 :p :D .

KL
Lite om stängerna!
Jag provade en vanlig kandarstång på känsliga fröken i början, det var vad jag hade. Hon blev mkt orolig i munnen och gick till slut och väntade på att stångtygeln skulle sträckas och visade allmänt obehag.
Då hon i stället fick prova en spansk stång med låånga skänklar blev hon helt lugn, gick med stabil mjuk avslappning i nacken och det gick att börja jobba med resten av kroppen och inte bara försöka få nacke och mun lugna.

Har sedan förstått att korta skänklar ger snabb omedelbar inverkan medans de långa dröjer mer och verkar mjukare.
Som Axel klokt påpekat är det ju beroende av att man aldrig DRAR i stångtygeln utan inverkar med mjuk hand o släpper då effekten är uppnådd.

På den vanliga, ganska korta stångskänkeln var det nästan omöjligt att inte dra ihop hästen då hon tyckte den snabba signalen var så skarp.
Så den hästen visade mig vad som är skarpt och vad som inte är det.
Har aldrig upplevt den långskänklade spanska stången som skarp på det sättet. Lugna munnar som inte alls är rädda att ta tag i bettet på båda hästarna. De kan gå emot ganska mycket då de någon gång helst inte vill släppa efter för tygeltaget och enl min slutledningsförmåga gör det då inte ont eller är obehagligt. Är mer ett verktyg för att leda vägen än att öka skärpan.

Nu menar jag inte att ni tävlingsryttare ska skaffa en spansk stång!:) jag ville bara ta upp skillnaden mellan lång o kort skänkel. oavsett hävstångseffekter.

Om kedjan, jag tror jag vill ha den så den lyfts och nuddar hakgropen då jag tagit tillbaka skänklarna till ca 45 grader från munnens linje. Kanske en leende häst ställer till det!!!;) Med medellåg tungfrihet.

KL*

Reagerar ofta på hur vissa stångar kan gå rakt bakåt så de kan lägga sig vågrätt, jag hade aldrig, hur mycket jag än hade drat kunnat göra så med min stång, där spänner jag kedjan så den sitter, inte så den kan skramla eller flytta på sig. Varför spänner man inte kedjan mer?

Funderar vidare...
Gör nog som du!! Jag får för mej att trycket från kedjan är snällare än när stången faller igenom = tungfriheten trycks mer mot gommen + större tryck på nacken.
Enligt mina filosoferingar + att min häst föredrar uppenbart detta med spänd kedja mer än det andra alternativet men som jag sagt tidigare i tråden det kanske är olika på olika hästar...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V