Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

På hansbos hemsida står det att deras stänger är 15 mm. Men sedan så finns det tre st som är mer mindre tungfrihet, och de ser smalare ut, men där står inte tjockleken....knäppt.

Olympic såg ju smalt ut! Är det smalare än globus, tro? Ser så ut tycker jag:confused:

Det är mkt smalare. Fattar dock inte varför man gör en sån där yttepytte tungfrihet.
Det andra är nästan lika tunnt , men har en obefintlig t.frihet.
Bilden o ljuset förvillar lite.

Hästarna trivs dock med dessa.
Tänk på att 12.5 är ganska smalt i verkligheten.

Vad har du för märke på ditt kandar? det såg fint ut:)

Det är ett Schumacher. Fick möjlighet att köpa det till ett bra pris nytt, så därför blev det ett sådant.;)
Ett par av tyglarna är dock Döbert, då man fick med två släta tyglar till Schumacher-kandaret och efter ett tag insåg jag att jag behövde stoppar på bridongtygeln och då köpte jag ett par Döbert-tyglar (ser likadana ut och var nästan halva priset...)

Knapplån ang. stången: När jag tittade på stänger, så var inte Olympic smalare än Globus i verkligheten. (men det är kanske annorlunda nu...)
Sedan gillade jag inte tungfriheten på det Olympic som visades här i tråden (annars såg det ju relativt smalt ut)

Mimus: Jag kollade också på Hansbos hemsida och kunde inte direkt urskilja vilken stång det var jag hade sett. Jag såg den dock på EKO, så om du har en sådan butik i närheten av dig, så kan du ju kika där! Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Någon som har en aning om var man kan hitta smala, raka kandarstänger? :confused: Eller om det finns nått märke som har?? Har själv bara hittat på ett ställe och där var de slut (12mm)...
Smalt räknar jag från 13mm och neråt...
Snälla, behöver hjälp!

*KL*
Någon som har en aning om var man kan hitta smala, raka kandarstänger? :confused: Eller om det finns nått märke som har?? Har själv bara hittat på ett ställe och där var de slut (12mm)...
Snälla, behöver hjälp!

Vi verkar leta efter samma typ av stång!!
Fast för mig vore det toppen om det var silikonklätt, men jag tänker att hittar jag en smal stång, så kan jag ha ett tredelat bridongbett typ "applemouth" eller silikon, det är lättare att hitta.

Jag svär och bannar mig själv, över att jag för 10 år sedan sålde mitt gamla kandar, bridongen var som ett lillfinger och stången var rak och väldigt tunn.
Minns att jag köpte det på Stenbergs, men inte märke.

*KL*
Snälla, behöver hjälp!

Globus, som axel tipsade om har har jag sett 12 mm, samt den kortaste var enligt lappen 10.5 tror jag det var, men den var 9.5 kort bara. Hittade ingen längre som var 10.5 så ska leta vidare. Det kanske finns.

På Eko såg jag men det kanske ni inte har i SKåne:confused:

Har vatt i kontakt med en Globus-återförsäljare och fick låna deras smalaste stänger och prova av honom/henne - men h*n sa att deras smalaste raka var 15mm :confused: (mätte det också och det var 15mm som jag fick låna).
Däremot har de 12mm med tungfrihet, men det gillar inte min häst tyvärr. De kommer tom med ett 10mm i mars :love: , men också med tungfrihet. Hittar jag inget smalt rakt som hon trivs bätttre med så får vi ta det, även om hon inte gick superavslappnat med det så är det den bästa änsålänge.

Senast ändrad:

Skönt att det är fler som letar efter sådana, då hittar vi kanske det tillsammans! Och förhoppningsvis kan få tillverkarna att förstå vikten av tunna stänger oxå :) . Jag har ett 10mm bridongbett som min häst trivdes mkt bättre med än sitt förra 14 (på kandaret då med stång). Det är smalt som ett lillfinger kan man säga - köpte det på h**ks.

Har vatt i kontakt med en Globus-återförsäljare och fick låna deras smalaste stänger och prova av honom/henne - men h*n sa att deras smalaste raka var 15mm :confused: (mätte det också och det var 15mm som jag fick låna).
Däremot har de 12mm med tungfrihet, men det gillar inte min häst tyvärr. De kommer tom med ett 10mm i mars :love: , men också med tungfrihet. Hittar jag inget smalt rakt som hon trivs bätttre med så får vi ta det, även om hon inte gick superavslappnat med det så är det den bästa änsålänge.

Ah, missade det, att du ville ha rakt:idea: Sorry!

Hej!
Jag har en rak från Willab, som bara är 11 mm tjock. Köpte den nu i höstas, så det kanske kan vara något att kolla upp? :)

Var hittade du det? Har kikat mkt på internet efter det men inte fått något resultat :(
Ditt är möjligtvis inte till salu? :angel:

Jag hittade den på en ridsportaffär i Kalmar. Du kanske kan höra om någon affär i din närhet kan ta hem? Den är rak som sagt, och med ganska korta skänklar.

Tyvärr är den inte till salu. Har letat länge efter en sån, så den här släpper jag inte! ;) :p

/MVH Smallgot

*kl*
Idag kom min nya stång! Vi trodde att den skulle vara ca 14mm tjock - men den är endast 12mm :love: :banana: . Trodde inte jag skulle hitta en så smal stång, och verkligen inte från Bö***s! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar