Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Bridongen skall vara i samma storlek som ditt tränsbett, Men kolla stången.

Min häst fick ha kortare stång pga han var inte lika bred längre ned i munnen där den skall ligga. Och hans läppar var tunnare.

Jag har 12,5 i bridong

Köpte en 12,5 stång men den är väldigt för stor, ska köpa en 11,5 & prova ev. så behöver han ha en 10,5. :crazy:

Be din instruktör hjälpa dig passa in den.
Jag fick höja min stång ett hål pga han micklade för mycket med tungan. Skall sänka den igen när han blivit lugnare i munnen.Och då kommer den ligga optimalt. Just nu gör den ingen större nytta där den ligger.

Skall och skall.....man får prova sig fram till vad som fungerar bäst.
Min går bäst på bridong som är 1 cm kortare än tränsbettet, och stång som som är lika som tränsbettet i storlek.

KL

Var inne och kollade på Globus stängerna och de såg ut som på den bilden pemma visade.

Men de hade ett som var helt rakt och klätt i sådant material som "apple mouth" betten. Någon som vet om det ok enl TR att tävla på?

Funderade på att köpa ett sådant + ett vanligt smalare om jag hittar.

:o vad dåligt uppdaterad...........

Senast ändrad av en moderator:

ja, och en sån lär ju inte vara så vanlig....
annars kan man hitta billiga stänger begagnat.
jag betalade sammanlagt inkl frakt ca 220:- för två st olika (tr*dera). trevligt nog gillade hästen den ena åxå :) har inte ens provat den andra än.
finns ju en hel del butiker som säljer beg. åxå :idea:

Oj, tack, jag ska kolla runt lite, kom på en annan fråga.
ÄR det då okej att ha en vanlig bridong med med en syntetstång, alltså att man har olika material på betten?

KL

Var inne och kollade på Globus stängerna och de såg ut som på den bilden pemma visade.

Men de hade ett som var helt rakt och klätt i sådant material som "apple mouth" betten. Någon som vet om det ok enl TR att tävla på?

Funderade på att köpa ett sådant + ett vanligt smalare om jag hittar.

Hur smala är "apple mouth"-stången och vanliga stången?

Oj, tack, jag ska kolla runt lite, kom på en annan fråga.
ÄR det då okej att ha en vanlig bridong med med en syntetstång, alltså att man har olika material på betten?

ja det borde det vara. har tyvärr inte nya TR, men hittade den gamla tråden med det viktigaste ur nya TR som kom 2005

"Tränsbett och bridongbett ska vara tvådelat eller tredelat (det ät alltså inte längre någon tvekan om att bridongbett får vara tredelat). Det ska vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial"
"Även kandarstången får vara av hård plast/syntet och får ha fasta eller rörliga skänklar."

tror att jag btw såg lussan rida med just den kombinationen av bett på lag-sm för två år sedan...

Jo, jag har sett den komb på träningar.
Eller så har de lindat stången med spentejp.

Victovie, det är så dumt, för det står inte tjocklek, men jag ska ge mig ut och leta så jag återkommer med rapport.
Jag känner mig väldigt säker på att den stången kan bli bra för oss.:)

Haha, jag tycker det är så typiskt att de inte alltid skriver med tjockleken!:p Du får göra som jag gör förtillfället när jag råkar vara i en butik - springer runt med en liten linjal :angel: :rofl: (nej, så långt har det inte gått än, men har övervägt det, fast alltid glömt linjalen :D ).
Som det är nu så är jag intresserad av alla stänger, man vet ju aldrig vad min madam kan tänkas gilla, så det är bara till att testa allt...

KL

Har du sett stången i verkligheten eller bara på bild?

Här kommer i alla fall två bilder på min Globus-stång. (bättre sent än aldrig:angel: )
20070122_2.jpg

20070122_3.jpg

För övrigt så såg jag nyligen en stång från Hansbo som var väldigt smal. Kommer dock inte i håg hur den var i tungfrihet och sådant...

Den v. stången är från Horse Power o den högra från Olympic.
Foto0033.jpg

Här är det Sprenger 12.5 med lutad tungfrihet o den över är Olympic 12.5

[
th_Foto0034w-1.jpg

Dina ser ju tunna ut, men jag vill nog ha ett rakare.

Jag har helt snöat in på att prova ett globus med silikon, alt att köpa bridongen i silikon.

"grunnar"

Var det "klädda" inte väldigt tjockt?

Är det silikon eller vanlig syntet som blir hårt o vasst om hästen skulle bita i det tex?

KL
Jag skulle vilja ha ett smalt, men som fler skrev tjockleken står inte alltid utan man får stå och mäta:confused:
På en del står 10 eller 12 mm men inte på alla:confused: Jättesvårt att se skillnad på ett par mm när det glänser också och förvillar. Eller att mäta:crazy:

Jag hittade globus smala men då fanns det bara i väldigt kort de ngt längre var tjockare. :confused: Nån som vet om de finns på nätet med tjockleksangivelse, från någon affär. Hellre skicka efter än åka runt o leta.

Olympic såg ju smalt ut! Är det smalare än globus, tro? Ser så ut tycker jag:confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar