Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

Japp, jag beställde den därifrån :) !
Verkar tyvärr som jag inte kan ladda upp bild från kameran till datorn :( pga att datorn körs i felsäkert läge (problem med grafikkortet).

Kan inte du pm:a mig om vilket du köpte om du inte kan lägga upp bild här, jag har tittat på den hemsidan, men fattar inte vilket som var 12 mm.

Jaha, nu har jag åkt runt och mätt olika stänger, mätte först mitt Sprenger och upptäckte att det faktiskt var 21 mm.:eek:

Hittade ett rakt Globus som var silikonklätt och det var bara 11-12 mm, tyvärr fanns det bara i 11.5 cm och då kunde jag inte köpa det.

Hittade några raka på hööks, men de var ca 14 -15 mm, så jag köpte ett som var liten tungfrihet på, det var 12 mm.

Det som slog mig var att alla betten var så lätta, Sprenger har ju mera tyngd i sitt, å andra sidan så kostar det 3-4 ggr så mycket.

Jaha, jag provade stången och jag vete katten...
Nu har han vissserligen inte haft kandaret på två månader, men så ffort jag tog i det så petade han ute tungan, det brukar han verkligen inte göra, och så sköt han upp det åt vänster.

Blev bättre när jag hissade upp stången ett hål, men då kändes det som att bridongen inte fick plats, jag kanske tänkt fel, jag kanske ska ha en stång som är smal, med med stor tungfrihet.

Men jag har alltid tänkt det som att den där uppbuktningen går upp i gommen, och han har låg gom, men han ogillar verkligen att trycket kommer över hela tungan.

Jag vet inte....

Jaha, jag provade stången och jag vete katten...
Nu har han vissserligen inte haft kandaret på två månader, men så ffort jag tog i det så petade han ute tungan, det brukar han verkligen inte göra, och så sköt han upp det åt vänster.

Blev bättre när jag hissade upp stången ett hål, men då kändes det som att bridongen inte fick plats, jag kanske tänkt fel, jag kanske ska ha en stång som är smal, med med stor tungfrihet.

Men jag har alltid tänkt det som att den där uppbuktningen går upp i gommen, och han har låg gom, men han ogillar verkligen att trycket kommer över hela tungan.

Jag vet inte....

Vad jobbigt med bettproblem... Känner mig glad att jag slapp sådant när jag stoppade kandaret i munnen första gången. Tacksam häst får man väl säga!;) Eller så lyckades jag med konststycket att hitta en perfekt stång på första försöket:angel:

Har du provat en sådan stång som jag visade (eller någon liknande)? Den har ju en väldigt bred tungfrihet, men som samtidigt inte är speciellt hög. På så sätt slipper du ju att uppbuktningen skulle gå upp i gommen, men får ända tungfrihet.
Kanske något att prova?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har i veckan lånat ett rakt o provat med samma resultat som du.

Tungan åkte ut o hon försökte t o m få tungan över bettet, tror jag. :crazy:

Ska nu i veckan prova ett vi har i stallet som är smalt men med låg o bred tungfrihet. Jag har hört att bred tungfrihet kan göra att bettet trycker på lanerna :crazy: Måste kolla det.

Faktum är att jag HAR nog inte bett problem, hästen är 17 i år och jag började rida på kandaret när han var 6 år lite smått, men samma stång hela tiden. Mitt tjocka Sprenger.

Men jag tycker att det förra året kändes som det inte fick plats, jag tror han har förändrats i munnen med åren.

HAn gillar helt enkelt inte stången, och jag gör det inte heller....:crazy:

Så jag försöker hitta något nytt, annars blir det gamla stången trots allt, jag har en sådant vipp stång, men tyckte då att han ble "fladdrig", men den är smal med bred låg tungfrihet, ska prova det igen.

Jag vill ha en stång som är snäll.

Jag har i veckan lånat ett rakt o provat med samma resultat som du.

Tungan åkte ut o hon försökte t o m få tungan över bettet, tror jag. :crazy:

Ska nu i veckan prova ett vi har i stallet som är smalt men med låg o bred tungfrihet. Jag har hört att bred tungfrihet kan göra att bettet trycker på lanerna :crazy: Måste kolla det.

Men kanske är det bättre att trycket kommer på lanerna, än att tungan mosas.:o

Men det skulle kunna bli skador:confused: :crazy: Tydligen hade nån tandläkare pratat om det:confused: Men självklart visste personen inte mer, så jag vet inte.
Men det borde man ju märka om det är så obehagligt för hästen tycker jag, så det riskerar att bli skador. :crazy:

Ja, min vet/tandläkare säger att man ska rida på rakt tränsbett, men min pålle har samma tendens då, att sticka ut tungan.
Svårt att veta hur man ska tolka det, för han har aldrig genom åren gjort det på vanligt tredelat tränsbett, och när jag tänker efter, inte tidigare med kandaret heller.

Därför tror jag att han har förändrats i munnen.

Jo, jag har sett hur skador i munnen kan se ut, men även en tunga kan bli blå av fel bett.

Att rida på kandar, utan att hålla i stången är inte bra heller, det blir skramligt.

Svårt när TR säger en sak, och hästen en annan.

Jag kan rida på rakt tränsbett, som sagt, gör oftast det. Hon trivs med det. Tränsbettet trycker ju inte ner tungan på samma sätt.

Tredelat tycker hon inte om. I o f s har jag inte ridit på det sedan tänderna raspades, det kan ha berott på det också att hon plötsligt inte ville ha det tredelade.

Får se hur den här stången fungerar då, ska ta det nån kväll, i veckan. Så får jag rapportera sen. Får försöka ta mobilkort på hur den ser ut kanske o lägga in.

Men nu hängde jag inte med, menar du att ett rakt tränsbett inte trycker på tungan?

Hm, ja, ett takt vill man nog ha för att just spara på lanerna som du skrev ovan, men varför hajjar inte min pålle det då..."sur".

Nej jag tror inte ett rakt tränsbett trycker lika mycket som en rak stång, där kedjan gör mer tryck mot tungan.

Ja, det måste stämma.

Undrar om det blir bättre med lösare kedja då, men det pratas ju om att den ska vara 45 grader, det tycker jag blir alldeles för hårt.

Gud vad enkelt det var innan man skulle kunna allt.:angel:

Ja det har jag också lärt mej, men tycker det är hårt. Men sen har jag också hört att den inte ska var för löst för det är inte heller snällt.:cool:

Jag kan inte prova, (troligen,) denna vecka, eftersom skrället busat i hagen igen och sparkat sej själv, samt dragit av sko bla :crazy:

ja, nuförtiden får man ha syntet på både stång och bridong :idea:

Jakten fortsätter.
Är det någon som vet var det finns dessa bett, jag hittar på Globus en rak stång, men nu vill jag ha en syntet stång med tungfrihet, alt ett bridongbett av syntet.
Tror ett vanligt tredelat är för tjockt, om de nu finns.

Jag undrar om det finns smala syntetbett alls, utom rakt tränsbett som jag har sett i syntet och som inte var tjockt.

Jag letade väldigt efter det och alla var alldeles för tjocka, de har metall inuti vilket gör att de blir tjockare. De smalaste jag sett är de där applemout-nåt med wire inuti. De finns som tredelade. (mittdelen är röd har jag för mej eller orange) De finns nog om du söker på nätet tex. De är inte lika smala som det metallbridongbettet vi har (tvådelat återstår att se vad hon gillar det).

Jaha, nu har jag åkt runt och mätt olika stänger, mätte först mitt Sprenger och upptäckte att det faktiskt var 21 mm.:eek:

Hugaligen :eek: !
Jag är glad att jag lyckats få ihopa 2 bett som är så gott som så malt man kan ha nästan :angel: - 10mm bridong och 12mm stång = 22mm sammanlagt! Det smalaste man kan få ihopa (vad jag vet) så bör det väl vara (tillsammans Globus senaste tungfrihetsstång på 10mm,) sammanlagt 20mm... Blir sammanlagt en del ändå, särskilt om någon ska ha till en liten ponnymun :bump:

Va synd att deras silikonklädda bara fanns i 11,5! Men sanningsenligt är jag överraskad att det fanns silikonklädda/syntetklädda bett/stänger med den smalheten överhuvudtaget :P. Kul med utveckling.
Hoppas du hittar något din pålle uppskattar snart ;)

Senast ändrad:

Ja, det måste stämma.

Undrar om det blir bättre med lösare kedja då, men det pratas ju om att den ska vara 45 grader, det tycker jag blir alldeles för hårt.

Gud vad enkelt det var innan man skulle kunna allt.:angel:

Ursäkta om jag lägger mej i:D ... Men jag måste få fråga - VAD är det som ska vara 45 grader??? Jag fattar det i ditt inlägg som att det är kedjan som ska vara 45 grader (och iså fall i förhållande till vaddå??):confused: Och blir bestört för jag har alltid gått runt och trott att det är STÅNGEN som ska 45 grader i förhållande till läpparna när kedjan börjar "verka" om kedjan är lagom spänd - dvs ska ligga slätt mot hakan utan att varken glappa eller strama??? Har jag gjort fel:o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar