Kandar köp!!

Sv: Kandar köp!!

visar en tyvärr usel bild på storans kandar
Foto0028_000.jpg

Foto0029_009.jpg

Blev lite mörkt när jag var tvungen att tvätta o smörja det:o

Det som syns ser det väldigt snyggt ut, passar fux, (jag får byta sadel för att kunna ha den färgen tyvärr).

Vill gärna se större bild om du får till det:idea:

Jag är mer nyfiken på hur du har dina bett.
Kan man få en förstoring tack.:bow:

Jag ska fota mitt någon gång, men just nu använder jag det inte.

Jag har en ide om att min häst inte kan ha bett i munnen egentligen, för tittar jag när han har kandaret så får det inte plats.
Men hästen verkar inte lika besvärad alls, som jag....

Funderar på att köpa en väldigt tunn stång, men frågan är om den ska vara rak, eller med så kallad tungfrihet?

Det är ju inte direkt gratis att köpa och prova.....

Här med GG-pannband, vilket vi inte våga tävla med pga att det står i TR att pannband ska "eventuellt vara diskret dekorerade", vilket det inte direkt kan sällas till tyvärr :D
Bilder071.jpg

Det var en dressyrhäst på OS 2004 som reds med ett sånt där pannband, men det kanske är lite annorlunda mellan de svenska- och internationella reglerna?

Jag har köpt de där tunna Globusstängerna till båda- lite olika tungfrihet, men dock liten på båda.
De verkar trivas bättre med den, fast den är skarpare.

Iom att snillet fotade pyttebilder går inte dessa att förstora med bra kvalitét.

Men Tabaccofärgat med mässingspännen o likadan sadel är fint.

Vad smart du är. Kan du komma hit o hjälpa mig:o
:idea: Kom på en sak!
När man har en sdn där "fet" nosgrimma, så hamnar sidostyckena lite utåtvinklade o då måste bridongbettet vara lite längre- på min häst iallafall.

Senast ändrad:

På bilden från sidan så sitter bridongen i för högt läge (innan vi fick bytat bridongrem, den på bilden är för kort). På den övre är efter vi fått råd från vår tränare, så jag hoppas det är rätt, men det finns som sagt tusen skolor och just den hon har kanske inte passar? Lägger in en bild från idag hur vi satt den, borde vi ha den längre ner? När Frida drog lite med tungan så glappade sidostyckena bra ialf :angel: (men drog endast när vi stod stilla och då bara ett par gånger sammanlagt). Upplevde det som att när jag tog i stången så hade den ingen hävstångseffekt utan gled bara lite upp i munnen (vilket jag bara tycker känns bra, vill ha så lite tryck i nacken som möjligt på damen) och hon verkade mer positiv som jag upplevde (synd att de inte kan prata vid sånna här tillfällen...
Kandarstngar011.jpg

Vart har du köpt kandaret? är det lyckås?

Jag köpte det på Falsterbo Horse Show för 2 år sedan :) . Ett German Line, kostade då drygt 800 :banana: . Har sett det på Hansbo tror jag :confused: , eller ialf på nån internetsida, bild på Jan Brink och Okeanos med kandaret. Tycker mkt om det :) .

Det var en dressyrhäst på OS 2004 som reds med ett sånt där pannband, men det kanske är lite annorlunda mellan de svenska- och internationella reglerna?

Okej, det visste jag inte :) ! Vi får se, är ganska nöjd med Höökspanbandet, silvrig till kandaret och så... Men man vet aldrig, kanske bytar det en dag :p

Jag har köpt de där tunna Globusstängerna till båda- lite olika tungfrihet, men dock liten på båda.
De verkar trivas bättre med den, fast den är skarpare.

Hur tunna är de? *idel nyfiken efter tunna stänger*

Kandaret ser fint ut :), snygg färg till fux! Själv är jag inte så förtjust i större runda spännen, särskilt inte kandar, men hoppas på större bilder snart för att bli överbevisad ;).

Senast ändrad:

Okej, det visste jag inte :) ! Vi får se, är ganska nöjd med Höökspanbandet, silvrig till kandaret och så... Men man vet aldrig, kanske bytar det en dag :p

Det var ett svart med silverdetaljer på hon hade på hästen. Kommer ihåg det väl, det var året innan det vart hysteri över de pannbanden! ;)

Jag måste föressten erkänna att jag aldrig trodde att jag skulle kunna bevisa det för dig! För jag såg bilder på det för typ ett år sen och nu sökte jag bara lite på skojj och hittade några bilder där du kan se att jag inte skojjar med dig! ;)

limboath2.jpg

limboath3.jpg

Hur tunna är de? *idel nyfiken efter tunna stänger*

Även jag har en stång av märket Globus. Antar att det är samma som många andra har.
Jag vet inte exakt hur tunn den är, men hos Globus själva marknadsförs den som "tunn".

När det var dags för mig att leta stång, så ville jag ha en relativt smal, med normal/låg tungfrihet. Då hittade jag Globus, den fungerade mkt bra redan från början och sedan dess har jag aldrig bytt! Sedan är det möjligt att jag har en tacksam häst, för hon accepterade den första jag provade..! Har även kollat på Sprenger mfl, men de flesta är så tjocka...

Hittade en bild på Globus-stången på internet. Jag tycker dock bilden är lite missvisande, för jag upplever stången som tunnare och dessutom med lite lägre tungfrihet i verkligheten. (beror nog på vinkel etc)
http://www.ryttare-hast.se/upload/Artiklar/Bilder/Bild-578.jpg

Vet inte om du provat ovanstående, annars rekommenderar jag ett test. Inte ruskigt dyr heller.

Kan ordna en bild på min om du skulle vilja se en "riktig" bild och ej produktbild!;)

Senast ändrad av en moderator:

Mina ser inte ut sådär utan är betydligt tunnare o MYCKET mindre t-frihet

Mm, det var ju det jag skrev. Bilden är missvisande! Men detta är den enda de har med tungfrihet, så det är rätt stång så att säga.

Skulle va jätteintressant att se era stänger! Den du visar som länk har jag testat och hon trivdes inte alls bra (troligen pga den breda tungfriheten, gick mkt bättre på den smala(på bredden) tungfriheten).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.