Min relation till alkohol ser ut som så att jag inte förstår vad jag skulle få ut av det, det är inte gott, det är inte roligt och jag är bara allmänt
Fattar inte grejen.
Jag har aldrig varit intresserad av alkohol, och tragiskt nog tror jag att mitt o-intresse på något vis hindrar mig från att skaffa många vänner. Jag har alltid känt att man blir lite utfryst av att inte "vara med i alkoholklicken". Därför testade jag en gång, eftersom jag ville "vara med" och man pratade om att man blir glad och utåtgående och det är kul.
Jag upptäckte att detta hände: Lätt illamående och snurrig, förvirrad, ännu mer introvert, paranoid, aggressiv, extremt spänd. Dessutom dyrt, och extremt äcklig vätska. Kissnödig hela tiden. Kände mig sunkig. De som var där med mig sade att det knappt gick att prata med mig för jag ville sitta ifred och svarade bara med enstaka ord
. Där någonstans bestämde jag mig för att jag nog lägger pengar och tid på annat, det är helt enkelt inte min grej.
Jag ser att några verkligen har kul och blir avspända när de dricker alkohol, good on them. Men jag blir alltid lite besvärad när jag blir tillfrågad att följa med och dricka, eller bjuden på alkohol och tackar nej. I 90% av fallen accepteras det inte utan man måste förklara varför. Jag brukar aldrig dölja att jag helt enkelt inte vill eftersom jag tycker det är äckligt, jobbigt, och dyrt. Den förklaringen verkar inte vara nog, utan då brukar man förutsätta att jag är Nykterist (vilket jag inte är, jag dricker en cider typ två gånger om året på sommaren om jag vet att det är en god cider...) eller, att jag har släkt/vänner som är alkoholister och att något hemskt har hänt och att jag därför hatar allt som har med alkohol att göra (inte sant, gillar man alkohol har jag noll problem med det) eller gravid, muslim etc.
Har faktiskt haft detta samtal:
-Ska du med och dricka lite på lördag?
-Nja jag gillar inte riktigt alkohol och så, tycker det är rätt äckligt, och dyrt, sen gillar jag inte riktigt atmosfären på fester. Vi kanske kan fika eller köra en filmkväll eller något istället?
-Jag förstår. Vad hände? Slog din pappa dig mycket eller? Vill du prata om det? *jätteoroad min*
-