Fast jag har ju skrivit om syften som jag tycker att vin (alkohol) fyller. Vin är gott. Vin är lärorikt eftersom det finns så mycket smaker man kan lära sig att identifiera, ungefär som med god mat. Vin kan underlätta och bidra till vissa stämningslägen och vissa samtal. Vin kan bidra till att skapa närhet. Lite vin är ofta inblandat tex när man inleder nya kärleksrelationer. Med mera. Jag tycker att det är bra saker.Jag tycker inte att man kan jämföra bilar och alkohol på det sättet, eftersom alkohol inte fyller något praktiskt syfte. Om alla bilar försvann skulle världen nästan stanna, om all alkoholkonsumtion upphörde så skulle många säker tycka att det var tråkigt att inte få dricka längre men mycket mer än så skulle inte hända.
Det har funnits vin betydligt längre tid än det har funnits bilar också. Att du inte ser poängen betyder inte att andra inte heller ser dem.
Poängen är hursomhelst att nästan allt kan vara både bra och dåligt. Tex mat kan vi inte ens leva utan och samtidigt blir många sjuka av mat. Livet är så, helt enkelt. Jag önskar mig inte en puritansk och torftig tillvaro där bara sådant jag behöver och som är nyttigt finns att få.