Kan vi prata om alkohol?

Jag gillar smaken av alkoholhaltiga drycker. Själva alkoholen i sig är både smakbärare och en smak i sig själv, varför alkoholfria alternativ helt enkelt inte ger mig samma njutning. OCH, jag tycker om effekten som alkoholen ger mig.

Du håller ju med om det jag skrev, det är alkoholen de som dricker vill åt, effekten det ger, OM det skulle finnas alkoholfritt med "lika" alkoholsmak så skulle de flesta ändå välja det med alkohol pga effekten.

Du håller ju med om det jag skrev, det är alkoholen de som dricker vill åt, effekten det ger, OM det skulle finnas alkoholfritt med "lika" alkoholsmak så skulle de flesta ändå välja det med alkohol pga effekten.

Jag skulle absolut inte sluta dricka alkohol om det fanns alkoholfria alternativ med samma smak fast utan effekt - men jag skulle lätt välja det många gånger framför alkohol bara för smakens skull :). Fast jag tror att lite av grejen är just den - man kan inte dricka alkohol "jämt", därför smakar det extra bra när man väl kan. Skulle jag kunna dricka en god rioja till lunchen varje dag t ex så vore den inte alls lika god på onsdag kväll.

Men alkohol är väl knappast tillåtet för att det är bra?? det är en drog med stora skadliga effekter, att det inte är förbjudet är väl för att det helt enkelt inte går att förbjuda och då ser hellre staten till att få in lite pengar i skatt än att allt tillverkas själv eller hämtas utifrån.
Nu är ju normalfallet att saker och ting är tillåtna. Det ligger inte beslut bakom att saker och ting är tillåtna, normalt sett. Sedan är en del saker förbjudna, då ligger det beslut bakom. Det är inte så att man för sak efter sak här i världen går igenom om det bör vara tillåtet eller inte.

Beskattning har vi ju på lite av varje.

Men alkohol är väl knappast tillåtet för att det är bra?? det är en drog med stora skadliga effekter, att det inte är förbjudet är väl för att det helt enkelt inte går att förbjuda och då ser hellre staten till att få in lite pengar i skatt än att allt tillverkas själv eller hämtas utifrån.

Skatt på socker vore rimligen mycket bra tycker jag. I enlighet med samma resonemang.

Är alkohol berikande i ert liv?
Jovars, eftersom jag dricker för att jag tycker att det är gott, så får jag nog kalla det en typ av berikning.

Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Jag hade lätt kunnat fyrdubbla min konsumtion utan att oroa mig för några negativa konsekvenser.

Dricker ni alls?
Ja, lätt-eller folköl då och då på kvällen till mat. En starköl eller ett litet glas vin ibland för att det är gott (Kilkenny!).

Hur viktig är alkoholen för er?
Inte alls, annat än att jag kan få sug efter riktigt bitter öl.

Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Jag dricker ytterst sällan så mycket att jag blir påverkad öht. Tycker inte om vare sig att vara- eller umågs med folk som är fulla.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning?
Jag har varit sambo med en alkoholist, samt sett mycket hemskheter i de umgängeskretsarna han hade. Så ja, det har jag gjort.

Och jag tror att det är tvärtom. Nackdelarna överväger helt klart eventuella fördelar. Dessutom kostar alkoholens negativa sidor samhället enorma stora summor pengar. Sen har vi det mänskliga lidandet men det är ju svårt att mäta.

http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkoholens-skador-i-samhallet
Fast en del av skadorna är ju lite oklara. Det vill säga, alkohol är inblandat, men liknande saker sker även utan alkohol. Gemensamt för mycket av det våld som utövas under inblandning av alkohol är ju att det är män som står för det. Män står även för det mesta av det våld som utövas utan inblandning av alkohol. Så vad som är hönan och vad som är ägget är ju något av en öppen fråga.

Men jag har inte förnekat att det finns risker och problem med alkohol. Men det gör det med en massa saker. (Inte bara män.)

Fast en del av skadorna är ju lite oklara. Det vill säga, alkohol är inblandat, men liknande saker sker även utan alkohol. Gemensamt för mycket av det våld som utövas under inblandning av alkohol är ju att det är män som står för det. Män står även för det mesta av det våld som utövas utan inblandning av alkohol. Så vad som är hönan och vad som är ägget är ju något av en öppen fråga.

Men jag har inte förnekat att det finns risker och problem med alkohol. Men det gör det med en massa saker. (Inte bara män.)
Jag ser inga oklarheter till det lidandet som alkohol orsakar och dyrt är det. Så nej fördelarna med alkohol överstiger inte nackdelarna (som ju var det du skrev).

Ser faktiskt inte ens poängen med att försöka förneka hur mycket elände alkohol innebär, både för samhället och den enskilda individen.

Jag ser inga oklarheter till det lidandet som alkohol orsakar och dyrt är det. Så nej fördelarna med alkohol överstiger inte nackdelarna (som ju var det du skrev).

Ser faktiskt inte ens poängen med att försöka förneka hur mycket elände alkohol innebär, både för samhället och den enskilda individen.
Det är nog ingen som förnekar att alkohol bidrar till mycket elände i samhället. Men om det eländet överstiger de positiva effekterna beror nog på vem man frågar, där finns inget solklart svar. Det går att kvantifiera en del av skadeverkningarna och sätta prislapp på dem, men det går av förklarliga skäl inte med alla delar - och samma sak med de positiva aspekterna.

Frågar du ett barn eller partner till en alkoholist tror jag att svaret blir att alkohol huvudsakligen är av ondo. Frågar du någon i den majoritet som trots allt inte har missbruksproblem själva eller bland närstående så är nog svaret inte lika självklart. Det trots att många aspekter av alkoholmissbruk drabbar även dem, indirekt. Jag tror det vore konstigt att förneka att väldigt många människor trots allt har positiva upplevelser av alkoholhaltiga drycker - av ena eller andra anledningen.

Då landar man nog, som med andra skadliga och potentiellt skadliga företeelser, i avvägningen vilka restriktioner som är rimliga att applicera på ett (relativt) flertal för att skona ett (relativt) fåtal. När det gäller alkohol har vi ju restriktioner ifråga om ålder, ifråga om framställning, ifråga om import och export, ifråga om försäljningsställen och utskänkning, ifråga om marknadsföring, ifråga om prissättning och beskattning mm. För egen del kan jag leva med de restriktionerna inklusive ett fortsatt försäljningsmonopol, dels för att minska skadeverkningarna kring alkohol och dels för att jag tror att fri marknadsstyrd försäljning i de flesta delar av landet skulle leda till ett gravt försämrat produktutbud. (Iofs är jag kluven i den frågan eftersom jag skulle se gårdsförsäljning av exempelvis öl som positivt.) Och jag hör lyckligtvis inte till dem som känner sig begränsade av att inte kunna köpa industriöl och lantvin i närbutiken klockan åtta en söndagkväll.

Är alkohol berikande i ert liv?
Inte direkt, kan vara gott till viss mat och gillar smaken på vissa likörer men skulle kunna vara utan själva alkoholen i dryckerna.
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Ja, det skulle jag säga. Dricker på restaurang eller fester om jag blir bjuden. Men tar lika gärna läsk, must eller alkoholfri cider.
Dricker ni alls?
Ja, se ovan. Har dock aldrig varit stupfull, kräkts, tuppat av, eller gjort något jag inte hade gjort utan att dricka. Inte mått dåligt dagen efter heller. Men har definitivt druckit tillräckligt för att bli snurrig och olämplig att köra bil ;). Tycker dock inte salongsberusningen hjälper så mycket på mig heller, jag blir inte mer social, bara sömnig och snurrig.
Hur viktig är alkoholen för er?
Inte alls egentligen.
Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
När jag dricker är det mest för att det är enklast, eller det jag är mest sugen på smakmässigt.
Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?
Inte direkt. En pappa som blev väldigt dålig dagen efter och kunde ligga och spy en hel dag så det avskräckte ju lite kanske. Men vet ingen som haft beroendeproblematik.

Det är nog ingen som förnekar att alkohol bidrar till mycket elände i samhället. Men om det eländet överstiger de positiva effekterna beror nog på vem man frågar, där finns inget solklart svar. Det går att kvantifiera en del av skadeverkningarna och sätta prislapp på dem, men det går av förklarliga skäl inte med alla delar - och samma sak med de positiva aspekterna.

Frågar du ett barn eller partner till en alkoholist tror jag att svaret blir att alkohol huvudsakligen är av ondo. Frågar du någon i den majoritet som trots allt inte har missbruksproblem själva eller bland närstående så är nog svaret inte lika självklart. Det trots att många aspekter av alkoholmissbruk drabbar även dem, indirekt. Jag tror det vore konstigt att förneka att väldigt många människor trots allt har positiva upplevelser av alkoholhaltiga drycker - av ena eller andra anledningen.

Då landar man nog, som med andra skadliga och potentiellt skadliga företeelser, i avvägningen vilka restriktioner som är rimliga att applicera på ett (relativt) flertal för att skona ett (relativt) fåtal. När det gäller alkohol har vi ju restriktioner ifråga om ålder, ifråga om framställning, ifråga om import och export, ifråga om försäljningsställen och utskänkning, ifråga om marknadsföring, ifråga om prissättning och beskattning mm. För egen del kan jag leva med de restriktionerna inklusive ett fortsatt försäljningsmonopol, dels för att minska skadeverkningarna kring alkohol och dels för att jag tror att fri marknadsstyrd försäljning i de flesta delar av landet skulle leda till ett gravt försämrat produktutbud. (Iofs är jag kluven i den frågan eftersom jag skulle se gårdsförsäljning av exempelvis öl som positivt.) Och jag hör lyckligtvis inte till dem som känner sig begränsade av att inte kunna köpa industriöl och lantvin i närbutiken klockan åtta en söndagkväll.
Jag kan inte se hur så mycket elände skulle kunna uppvägas av att någon gillar ta ett glas vin till maten.

Sen själva siffran av hur mycket alkoholen kostar samhället varierar mellan 20 till 120 miljarder. Beror lite på hur man räknar och vad man räknar.
Finns hur mycket som helst skrivet om samhällets kostnad för alkohol.

Jag började läsa men fick lägga ner det då det var mycket värre än vad jag någonsin kunnat tro. Blev helt enkelt för mycket negativa siffror för jag skulle orka ta in allt till fullo.

Jag kan inte se hur så mycket elände skulle kunna uppvägas av att någon gillar ta ett glas vin till maten.

Sen själva siffran av hur mycket alkoholen kostar samhället varierar mellan 20 till 120 miljarder. Beror lite på hur man räknar och vad man räknar.
Finns hur mycket som helst skrivet om samhällets kostnad för alkohol.

Jag började läsa men fick lägga ner det då det var mycket värre än vad jag någonsin kunnat tro. Blev helt enkelt för mycket negativa siffror för jag skulle orka ta in allt till fullo.
Men då har du ju också gjort allt du kan för att begränsa det positiva så mycket som möjligt. Många fler bra saker med vin framkommer ju i tråden än "gilla att ta ett glas vin till maten".

Men då har du ju också gjort allt du kan för att begränsa det positiva så mycket som möjligt. Många fler bra saker med vin framkommer ju i tråden än "gilla att ta ett glas vin till maten".
Poängen är det jag svarade på när du skrev:
"Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)".

Oavsett anledningarna till några eventuella fördelar så ser jag inte hur de kan överväga de nackdelar som alkohol medför.

Jag ser nog snarare alkoholen som ett nödvändigt ont. Jag dricker gärna suröl, t ex, och en av de stora fördelarna med det är att det går att göra riktigt bra suröl med låg alkoholhalt. Jag är ständigt på jakt efter öl med låg alkoholhalt som ändå är gott. Med alla mikrobryggerier, och systemmonopolet, så finns det ju en bra marknad för kvalitetsfolköl i Sverige idag, så det börjar komma mer och mer. Till och med lättöl som smakar anständigt.

Poängen är det jag svarade på när du skrev:
"Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)".

Oavsett anledningarna till några eventuella fördelar så ser jag inte hur de kan överväga de nackdelar som alkohol medför.

Din inställning har du ju klargjort i tidigare tråd och ditt rabiata alkoholhat har vi ju hört det mesta om.
(t.e.x hur du skulle förbjuda dina vuxna barn att dricka har dock aldrig framkommit)
Tack och lov tillhör du minoriteten i landet men du får gärna dricka vatten.
Väl bekomme.

Rent generellt skulle jag vara helt OK med att alkohol förbjöds. Eller om man hade infört någon maxhalt motsvarande lättöl/cider om det nu ger lite smak.
Hade det varit så antar jag att det hade lagts mer pengar på att ta fram godare alkoholfria alternativ.

Rent generellt skulle jag vara helt OK med att alkohol förbjöds. Eller om man hade infört någon maxhalt motsvarande lättöl/cider om det nu ger lite smak.
Hade det varit så antar jag att det hade lagts mer pengar på att ta fram godare alkoholfria alternativ.

När det gäller öl och cider så är det inte i första hand att alkoholen ger smak, utan att det är tekniskt svårt att brygga ett bra öl utan att det blir alkohol i slutresultatet.

När det gäller öl och cider så är det inte i första hand att alkoholen ger smak, utan att det är tekniskt svårt att brygga ett bra öl utan att det blir alkohol i slutresultatet.

Jag är inte så insatt i hur det fungerar rent praktiskt, men just öl och cider finns ju alkoholfri/låghalt. Sedan om det tas bort i efterhand eller tillverkas på ett annat vis tycker jag inte spelar så stor roll. Hade det varit någon annan slags gift som bildades under tillverkningen hade man ju inte druckit utan att ta ner det till rimliga nivåer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 006
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 489
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar