Ska man alltid låta bli att köra bil när man inte är i toppform?Ja, eller att ge fasen i att köra om man druckit rejält med alkohol, oavsett vad en mätare visar. Vilket var vad jag svarade på från början.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska man alltid låta bli att köra bil när man inte är i toppform?Ja, eller att ge fasen i att köra om man druckit rejält med alkohol, oavsett vad en mätare visar. Vilket var vad jag svarade på från början.
Samtidigt är det svårt att sätta en gräns för "trött". Hur trött får man vara?
Om man sovit dåligt ska man sjukskriva sig för att man inte kan köra till jobbet? Och alla som jobbar skift, oregelbundna tider, delade turer, sena kvällar/natt, extremtidiga mornar, beordrad övertid....hur ska de ta sig till jobb eller hem i alla de fall där inte kollektivtrafik finns?
Jusst definitionen "trött" är väldigt klurig.
Någonstans måste man ju dra en gräns också. Hur mäter man ens trötthet?
Och i ärlighetens namn är det ju väldigt få olyckor med tanke på hur många människor som är både trötta och onyktra i trafiken. Någon statistik säger att lika ofta som du ser en taxi möter du en förare som är rattfull.
Yrkeschaufförer har iaf en lagstadgad dygnsvila, eller jag vet inte om busschaufförer har det men långtradarchaffisar har väl?Ja, det är jättesvårt. Vi diskuterade just det här hemma också. Jag tänker särskilt på dem som jobbar som yrkeschaufförer och kör långt, busschauffören kan ju inte direkt bara "nej, tyvärr alla, jag sov dåligt i natt och måste ta en tupplur nu, så ni kommer få bli 20 min sena allihop idag"... fast jag hade inte velat jobba som chaufför själv...
Hur blir det med den lagstadgade dygnsvilan med dessa tider?Yrkeschaufförer har iaf en lagstadgad dygnsvila, eller jag vet inte om busschaufförer har det men långtradarchaffisar har väl?
I mitt yrke är det vanligt med pass till 23:00, kommer det larm kan det bli en timme extra. Resa hem, dusch, varva ner och somna…Nästa pass kan börja 06: 00 och då ska man vara ombytt och klar och ha ätit frukost. Inte ovanligt att man jobbar sen kväll innan delad tur. Galenskap med delade turer men fortfarande rätt vanligt. Likaså att man jobbar sen kväll sen tidig morgon i många yrken.
Inom vården har det "lösts" med en veckovila i stället, då blir det okej att arbeta kvällspass följt av ett dagpass.Hur blir det med den lagstadgade dygnsvilan med dessa tider?
Finns ingen lagstadgad dygnsvila.Hur blir det med den lagstadgade dygnsvilan med dessa tider?
Ja, det är jättesvårt. Vi diskuterade just det här hemma också. Jag tänker särskilt på dem som jobbar som yrkeschaufförer och kör långt, busschauffören kan ju inte direkt bara "nej, tyvärr alla, jag sov dåligt i natt och måste ta en tupplur nu, så ni kommer få bli 20 min sena allihop idag"... fast jag hade inte velat jobba som chaufför själv...
Inom arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen.Finns ingen lagstadgad dygnsvila.
Du menar att arbetstidslagen är ett hittepå?Finns ingen lagstadgad dygnsvila.
Det vet jag. Det jag menade var är att mitt yrke inte har dygnsvila mellan pass. Vi ingår i undantag från detta precis som @startpompe redan skrivit. Det finns en hel del yrken som på olika vis ingår i undantagen. Som @Sleepan skrivit är polis ett av dem.Inom arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen.
Både dygnsvila (11h) och veckovila (36h) finns med i arbetsmiljöverket och så även vilka yrken som är undantagna, tex sjöfarten.
Nej. Läs ovan. Jag var otydlig.Du menar att arbetstidslagen är ett hittepå?
Visa bifogad fil 88202
Sen kan förvisso undantag finnas i vissa kollektivavtal.
Ditt påstående var tydligt, att undantag finns för vissa yrkesgrupper ( en helt annan sak) innebär ju inte att dygnsvilan inte är lagstadgad.Nej. Läs ovan. Jag var otydlig.
Jag är fullt medveten om vad mitt svar till @nullo-modo ämnade och det var att i mitt yrke så har vi inte vila mellan pass. Jag utryckte mig olkart, vilket jag redan skrivit. Jag försökte INTE påstå något annat. Lägg inte ord i min mun tack!Ditt påstående var tydligt, att undantag finns för vissa yrkesgrupper ( en helt annan sak) innebär ju inte att dygnsvilan inte är lagstadgad.
Relevant fråga. Om möjligt, så är det ju säkrast för alla.Ska man alltid låta bli att köra bil när man inte är i toppform?
Samtidigt blir det lite konstigt när man rättfärdigar en dålig sak genom att peka på en annan dålig sak: "Jamen jag är ju trött ibland, och då är man ju en dålig bilförare, så alltså kan jag köra dagen efter en fest - för det är ju ungefär lika dåligt"
Ju mindre dåligt desto bättre borde väl snarare vara applicerbart tänker jag. I form av olyckor och sådär. Annars hamnar man snabbt i ett slippery slope argument.
Det finns gott om arbetsplatser som har dispens från den regeln för att det ska gå ihop. Min arbetsplats är en av dem tex.Du menar att arbetstidslagen är ett hittepå?
Visa bifogad fil 88202
Sen kan förvisso undantag finnas i vissa kollektivavtal.
Jag pratar inte heller om att köra påverkad, så jag förstår inte vad du menar riktigt?Men det är ju absolut ingen här som förespråkar att man ska köra påverkad?
Det enda jag ser är att folk skriver att de kan ta ett glas och sen köra, om de kollat med Dräger eller det gått många timmar. Jag ser noll och ingen som tycker att det är okej att köra under påverkan av alkohol?
Jag pratar inte heller om att köra påverkad, så jag förstår inte vad du menar riktigt?
Det har varit en lång diskussion på sidorna innan om huruvida man är en lämplig förare eller ej efter en blöt fest även om man blåser nyktert, som du kanske missat?