Kan vi prata om alkohol?

Du håller ju med om det jag skrev, det är alkoholen de som dricker vill åt, effekten det ger, OM det skulle finnas alkoholfritt med "lika" alkoholsmak så skulle de flesta ändå välja det med alkohol pga effekten.

Nix. Jag uttalar mig inte för någon grupp, eller säger något som helst om "de flesta". Jag försöker bara nyansera bilden av att det antingen finns människor som gillar smaken, ELLER människor som gillar snurret. Jag gillar båda. Och utan alkohol smakar drycken inte likadant som med alkohol. Alkoholsmak är en smak det också, som en kan gilla eller ogilla.

Rent generellt skulle jag vara helt OK med att alkohol förbjöds. Eller om man hade infört någon maxhalt motsvarande lättöl/cider om det nu ger lite smak.
Hade det varit så antar jag att det hade lagts mer pengar på att ta fram godare alkoholfria alternativ.

Förutom att jag tycker att ett förbud mot alkohol vore orimligt på ett strukturellt plan, så tycker jag personligen att det hade varit mycket tråkigt om det blev verklighet.

Nix. Jag uttalar mig inte för någon grupp, eller säger något som helst om "de flesta". Jag försöker bara nyansera bilden av att det antingen finns människor som gillar smaken, ELLER människor som gillar snurret. Jag gillar båda. Och utan alkohol smakar drycken inte likadant som med alkohol. Alkoholsmak är en smak det också, som en kan gilla eller ogilla.
Jag gillar också båda, men inte mer än att jag gärna skulle dricka svagare viner än de vanligen är, om de hade varit lika goda. När det gäller öl, väljer jag också dem med rätt låg alkoholhalt, oftast. Med lägre alkoholhalt kan man ju dricka större mängd också, och det är ju trevligt när det är gott.

Jag gillar också båda, men inte mer än att jag gärna skulle dricka svagare viner än de vanligen är, om de hade varit lika goda. När det gäller öl, väljer jag också dem med rätt låg alkoholhalt, oftast. Med lägre alkoholhalt kan man ju dricka större mängd också, och det är ju trevligt när det är gott.

Jag håller med. Viner på 13-14 % är onödigt starka, och där finns ju rätt många bra alternativ. Tyvärr är jag väldigt förtjust i belgisk öl, där de allra godaste drar iväg mot 8-9 %. Det är ett problem helt klart, och en får disponera sitt intag med eftertanke.

Din inställning har du ju klargjort i tidigare tråd och ditt rabiata alkoholhat har vi ju hört det mesta om.
(t.e.x hur du skulle förbjuda dina vuxna barn att dricka har dock aldrig framkommit)
Tack och lov tillhör du minoriteten i landet men du får gärna dricka vatten.
Väl bekomme.
Du missade verkligen hela saken att jag skrev som jag skrev för att du hade en väldigt otrevlig ton och raljerande ton mot mig (vilket jag också förtydligade).

Jag har aldrig skrivit att jag skulle förbjuda mina vuxna barn att dricka. Däremot, oavsett om du tycker det är rabiat eller inte, så kommer inte min åttaåring att få dricka alkohol.

Jag påpekade även för dig att det så gott som omöjligt att ha en givande diskussion med någon som du som inte ens läser vad man skriver.

Jag är inte så insatt i hur det fungerar rent praktiskt, men just öl och cider finns ju alkoholfri/låghalt. Sedan om det tas bort i efterhand eller tillverkas på ett annat vis tycker jag inte spelar så stor roll. Hade det varit någon annan slags gift som bildades under tillverkningen hade man ju inte druckit utan att ta ner det till rimliga nivåer.

Alkoholfri cider är inte cider, det är läsk. Helt annan smak. Likadant med öl, det är jättesvårt att ta bort alkoholen ur ölet utan att smaken påverkas, och det går inte att brygga öl utan att det blir alkohol. Bryggningen skapar både öl och alkohol. Det blir som att baka bröd utan jäst, visst går det att baka på bakpulver, men det blir inte samma sak.

Öl som inte är gott är helt meningslöst att dricka, tycker jag, varken värt pengar eller kalorier.

Alkoholfri cider är inte cider, det är läsk. Helt annan smak. Likadant med öl, det är jättesvårt att ta bort alkoholen ur ölet utan att smaken påverkas, och det går inte att brygga öl utan att det blir alkohol. Bryggningen skapar både öl och alkohol. Det blir som att baka bröd utan jäst, visst går det att baka på bakpulver, men det blir inte samma sak.

Öl som inte är gott är helt meningslöst att dricka, tycker jag, varken värt pengar eller kalorier.

Jag har inget emot läsk som smakar som cider heller. Bryr mig inte om vad det kallas. Öl gillar jag inte smaken av oavsett.

Är alkohol berikande i ert liv?
Ja

Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Ja och nej. Jag blir aldrig full eftersom jag inte gillar den känslan, men å andra sidan kan jag dricka två glas vin per kväll 3-4 dagar i veckan vilket jag tror allmänheten ser som mycket även om jag inte blir påverkad.

Hur viktig är alkoholen för er?
Jag gillar vin och öl. Kan ta både ett och två glas själv med en bra film bara för att det är gott, men det är inte själva berusningen jag vill åt. Har tyvärr inte hittat några goda alkoholfria viner (hade det funnits hade jag lika gärna kunnat ta det), men ett fåtal bra alkoholfria öler. Tycker dock bättre om vin än öl till maten och gillar bra viner både som måltidsdryck och som sällskapsdryck.

Hade jag inte druckit vin och öl hade jag aldrig druckit annat än vatten och kaffe i alla sammanhang och det hade blivit trist efter ett tag. Jag gillar inte läsk, saft, cider eller söta viner (tycker det smakar som flytande socker) och gillar inte heller mjölk, bubbelvatten eller te.

Kan bli sugen på ett glas vin på samma sätt som jag blir sugen på att gå till gymmet, ta en chokladbit, äta chips eller ta en kopp kaffe.

Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?

Dricker för att det är gott. Får ofta höra att det inte syns på mig när jag är onykter vilket beror på att jag aldrig blir det. Blir ingen skillnad på min personlighet, men tycker att det helt klart är en annan känsla att skåla med en flaska bubbel till fest eller en öl på puben efter en lång arbetsdag än att dricka ett glas vatten vid samma tillställningar.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?

Har det inte runt mig i min omgivning nu, men tidigare fd vänner som "alltid" blev för fulla och behövde bli omhändertagna vilket förstörde många firanden. Det var ungefär där i 20-årsåldern som jag lovade mig själv att jag aldrig någonsin skulle bli så full att jag inte kunde ta hand om mig själv.

Skulle ni klara er utan?

Hade klarat mig utan, men det hade varit en sorg. Det är en sorg nu när jag är gravid att inte kunna njuta av några glas vin till maten/på fredagkvällen/på fest (Tacksam för de få goda alkoholfria ölerna som finns) på samma sätt som det är en sorg att jag varit tvungen att dra ner på min kaffekonsumtion från 3-4 koppar per dag till 1. På samma sätt som jag saknar min efter-lunch-kaffe saknar jag mitt AW-vin.

Har den en central del i ert liv?

Ja. Jag gillar som sagt goda viner. Går gärna på vinprovningar och ölprovningar för att hitta nya smaker. Det är en social grej som jag har tillsammans med vänner. Kan utan problem avstå som nu när jag är gravid, men ja, det är en sorg. Skillnad när det varit enstaka fester där man känner att man inte orkar sova över eller betala taxi hem så man skippar alkoholen för att köra hem. Då gör det inget, men nu när det är flera månader är det trist.

(Har någon tips på goda alkoholfria viner som inte är söta eller bara smakar saft är jag evigt tacksam.)

Det spelar roll vad det heter för att det är olika saker. Läsk som smakar som cider existerar inte, om man inte menar den alkoläsk som säljs under namnet cider i Sverige. Men det är inte cider.

All cider smakar väl inte likadant heller? Jag har aldrig påstått att man kan få alkoholfria drycker att smaka likadant som drycker med alkohol, bara att det skulle bli bättre utbud på drycker med max 1-2% om det var den gränsen som var tillåten.

Jag är inte så insatt i hur det fungerar rent praktiskt, men just öl och cider finns ju alkoholfri/låghalt. Sedan om det tas bort i efterhand eller tillverkas på ett annat vis tycker jag inte spelar så stor roll. Hade det varit någon annan slags gift som bildades under tillverkningen hade man ju inte druckit utan att ta ner det till rimliga nivåer.
Det spelar enormt stor roll vad det gäller smak.

All cider smakar väl inte likadant heller? Jag har aldrig påstått att man kan få alkoholfria drycker att smaka likadant som drycker med alkohol, bara att det skulle bli bättre utbud på drycker med max 1-2% om det var den gränsen som var tillåten.

Säkert, men det är också många drycker som helt enkelt inte går att göra om de inte får innehålla alkohol. Suröl och lager går på ett ungefär, men APA utan alkohol smakar apa, så att säga. Bourbon utan alkohol är inte bourbon.

Jag har pratat med minst två proffsbryggare om saken. Det är riktigt svårt att få till en bra öl med mycket låg eller ingen alkoholhalt.

Svårt på gränsen till omöjligt, verkar det. Men det finns riktigt bra folköl att få tag på numer, så det går i alla fall framåt. Och Luma har ett lättöl, Halvljus, som är riktigt gott. Mikkeller gör helt ok snudd på alkoholfria öler också.

Svårt på gränsen till omöjligt, verkar det. Men det finns riktigt bra folköl att få tag på numer, så det går i alla fall framåt. Och Luma har ett lättöl, Halvljus, som är riktigt gott. Mikkeller gör helt ok snudd på alkoholfria öler också.
Precis. Att påstå "det är väl bara att ta bort alkoholen" är som att säga att det är väl bara att avla fram en frisk, hållbart halvblod mer kapacitet för eliten, men så trevlig och enkel att Lilla nybörjarLisa kan rida den.... Ja just det, den får inte vara galet dyr heller.

Precis. Att påstå "det är väl bara att ta bort alkoholen" är som att säga att det är väl bara att avla fram en frisk, hållbart halvblod mer kapacitet för eliten, men så trevlig och enkel att Lilla nybörjarLisa kan rida den.... Ja just det, den får inte vara galet dyr heller.

Det verkar gå att göra vissa typer av öl, men att få fram t ex ett trapistöl utan alkohol tror jag är omöjligt.

Om något kan jag tycka det är synd att det inte finns mer ölkultur i Sverige, att man betalar mer för dagens dynga med mycket alkohol än för ett riktigt bra, välbalanserat folköl, som ger mycket mer smak för pengarna.

Det verkar gå att göra vissa typer av öl, men att få fram t ex ett trapistöl utan alkohol tror jag är omöjligt.

Om något kan jag tycka det är synd att det inte finns mer ölkultur i Sverige, att man betalar mer för dagens dynga med mycket alkohol än för ett riktigt bra, välbalanserat folköl, som ger mycket mer smak för pengarna.
Jag umgås numer mest med en del riktigt extrema ölnördar. Typ "den här är bryggd i bara femton exemplar om året med jäst från en munks navelhår, humle som vattnas med vatten me exakt rätt ph och som vänts 12 gånger i månsken...."
Den blir nästan fånigt åt andra sidan istället.
Jag undrar faktiskt vad som skulle hända om jag korkade upp en såndär "Extra brew" burk...?

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 006
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 489
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar