Kan vi prata om alkohol?

Påminns plötsligt om avkomman som har en ungdomskompis som hade väldigt hyschysch runt alkohol hemma. Något vi aldrig hade.

Kompisen smusslade, snodde sprit hemma och gjorde busblandingar. Dvs blandade ihop all alkohol den kunde få tag i. Det blev också en hel del rätt oregerligt supande där. Vi fick många rapporter om hur vårt barn fick leda hem den redlösa kompisen och ta hand om henom.

Hos oss var vin vanligt till mat. All alkohol förvarades helt öppet i ett överskåp i köket, Avkomman fick cola i sitt vinglas till maten och vi skålade även med henom.

Vi har haft en hel del diskussioner om detta. Avkomman hävdar att vår okomplicerade hantering av alkohol gjorde den väldigt lite spännande. Hens kompis föräldrar däremot haussade upp alkohol till något STORT . Som fick deras barn att smyga, dricka sig redlös och stjäla sprit.

Detta är ingen romantisering av alkohol. Man behöver inte ha nån "relaton" till den. Men jag tror uppriktigt at förbud, smussel och låsta skåp just skapar en relation till alkohol. Det blir så märkvärdigt. Och STORT.
Jag är uppvuxen med okomplicerat förhållande till alkohol. Det här alltid funnits hemma och använts naturligt, men jag var nog 30 innan jag såg mamma "tipsy" . Men hon var benhård på att jag inte fick dricka innan jag var 18. Det fungerade givetvis inte, men hon hävdade att det fanns statistik som visade att unga som fick dricka hemma alkoholdebuterade tidigare och drack mer än de som inte fick. Jag försökte argumentera emot tills jag fick tag på statistiken själv. Hon hade rätt. *Känner ni henne då skvallra inte*

Problemet med att dricka gott öl är att industriöl typ Carlsberg och Norrlands Guld smakar ännu värre sen. Så om du druckit kvalitetsöl ett tag och sen korkar upp en sån, så smakar den förmodligen så illa att du knappt får ner den, och definitivt inte tycker den är värd alkoholen och priset. ;)

Sen finns det definitivt en rätt manligt könsmärkt ölnördkultur, där man snöar in på humlesorter och bryggarmetoder, men man kan ju gilla öl utan att bry sig om hur det görs. Jag kan t ex tycka det är kul att jämföra olika sorters hallonsuröl för att se vilken som är godast, eller prova en estnisk öl smaksatt med björklöv (fantastisk!) eller en lakritsöl (skum) men jag bryr mig inte om humlesorterna, och dricker inte gärna IPA och liknande.

Lindemans Kriek (körsbärsölen) har ju funnits i decennier på bolaget. Så det är ju kul att det kommer lite andra smaker. Tyvärr lär det väl sluta som alkoläsken som var en hype för några år sedan. (vad etablissemanget och tidningarna skrev om hela den grejen kommer väl de som har åldern inne ihåg :D)
The sky is falling, typ.

Jag har aldrig skrivit att jag skulle förbjuda mina vuxna barn att dricka. Däremot, oavsett om du tycker det är rabiat eller inte, så kommer inte min åttaåring att få dricka alkohol.

Nu skriver du som om @Oldie har ifrågasatt varför din 8- årige son inte får dricka alkohol, men så var verkligen inte diskussionen , du fick frågan vad du själv sa till din son när han gick ut vad gällde alkohol och då större risk att begå våldtäkt under rusets inverkan, och då svarade du att "han fick inte dricka alls "- kruxet var att vi inte då visste att din son var 8 år och jag kan inte förstå alls hur man ens skriver så?, det är väl självklart att en 8-åring inte får dricka?

Sorry Oldie, igen.

Det fungerade givetvis inte, men hon hävdade att det fanns statistik som visade att unga som fick dricka hemma alkoholdebuterade tidigare och drack mer än de som inte fick. Jag försökte argumentera emot tills jag fick tag på statistiken själv. Hon hade rätt. *Känner ni henne då skvallra inte*
Den där statistiken, finns det fler parametrar än ungdomar som får dricka hemma? Finns någon typ av socioekonomisk värdering i det hela? Finns det indelningar vart i landet man bor?

För jag köper inte att alla ungdomar som får dricka hemma dricker mer ute eller dricker mer som vuxna. Däremot tror jag att det är så i vissa samhällsklasser och hos vissa personer med en viss social bakgrund.

Nu vet jag ju inte i vilket land du bor i, men jag har bott på Irland i en massa år och där dricks det mängder i alla åldrar. Jag har dessutom bott i England i perioder och jag är där en del i och med att min bror bor där och där dricks det också mycket i alla åldrar. Men jag ser det som att de dricker på helgen för att umgås. Enligt mig umgås inte irländarna sådär avspänt på hemmaplan. De bjuder inte hem varandra på kaffe eller för att kolla melodifestivalen. De umgås på puben. Det är där man får allt skvaller, det är är man får träffa folk i området, det är där man får hjälp med det man behöver hjälp med och det är där man också kan ställa upp för andra.

Jag ser det inte som någonting negativt att dricka för sakens skull - det gör ju jag hela tiden. Jag hade inte i min ensamhet korkat upp en flaska med julmust och känt samma känsla som när jag korkar upp en flaska bubbel tillsammans med goda vänner. Rent smakmässigt hade vi lika gärna kunnat dricka julmust, för det är också sjukt gott, men vi vill ju åt alkoholen och känslan som alkoholen ger.

Jag tycker att du är missunsam och alldeles för negativ kring människor. Unna människor att ha kul istället! För även om det är tragik som ligger bakom eller vad du nu vill få det till, så mår dessa människor just när de är i den situationen att de är så fulla med sina vänner att de sjunger klacksånger, väldigt bra. De har i den situationen väldigt kul. Det skapar dessutom minnen och fler vänner för livet att vara ute och dricka.

Inte någonsin har någon på dödsbädden önskat att de satt hemma och surade mer! Däremot har många ångrat att de inte släppte kontrollen och levde lite mer.
Okej, då har vi olika syn på saken helt enkelt, olika syn på vad "att ha kul" innefattar, och vi får nog helt enkelt enas om det tror jag. Tur att det finns plats för oss båda här i världen, oavsett hur vi väljer att leva! :)

Inte någonsin har någon på dödsbädden önskat att de satt hemma och surade mer! Däremot har många ångrat att de inte släppte kontrollen och levde lite mer.

Har samma upplevelse om USA.
När jag flyttade dit så behövde jag fastighetsskötare för en läckande toastol och när han ringde på dörren så öppnade jag såklart och han fixade det på nån timme. Min replik blev såklart "want a beer?, näe, han jobbade ju men kom förbi efter 5 och drack den. Sen dess har vi varit bff om man kan säga så efter 25 år :).
Så nog är det ett lätt sätt att knyta kontakter om man vill.

Jag kan inte se hur så mycket elände skulle kunna uppvägas av att någon gillar ta ett glas vin till maten.
Nej, inte om det bara skulle handla om "någon". Men det är rätt många som har övervägande positiva upplevelser av alkohol.
Sen själva siffran av hur mycket alkoholen kostar samhället varierar mellan 20 till 120 miljarder. Beror lite på hur man räknar och vad man räknar.
Det är oerhört mycket pengar, det vill jag absolut inte förringa. Faktiskt.
Samtidigt - en snabb googling ger vid handen att svenskarna 2016 köpte alkoholhaltiga drycker på Systembolaget för nånstans runt 35 miljarder (källa: Systembolagets årsredovisning), under 2012 reste på semester för 142 miljarder (källa: tidningen Vagabond), och under 2016 köpte kläder enbart på H&M för drygt 180 miljarder (källa:Largestcompanies). Bara som perspektiv.

Nu skriver du som om @Oldie har ifrågasatt varför din 8- årige son inte får dricka alkohol, men så var verkligen inte diskussionen , du fick frågan vad du själv sa till din son när han gick ut vad gällde alkohol och då större risk att begå våldtäkt under rusets inverkan, och då svarade du att "han fick inte dricka alls "- kruxet var att vi inte då visste att din son var 8 år och jag kan inte förstå alls hur man ens skriver så?, det är väl självklart att en 8-åring inte får dricka?

Sorry Oldie, igen.

Helt ok. Tack. Bra att du tog diskussionen, själv orkade jag inte med människan och dennes vägran att förstå skriven text. Det säger sig väl självt att en 8-åring inte får dricka alkohol :banghead::banghead::banghead::banghead:, det behöver inte ens sägas, men en 18-åring är i sin fulla rätt, oavsett vad mammsepammsegullegrisen tycker. Det var ju det det hela handlade om :crazy:.

Den där statistiken, finns det fler parametrar än ungdomar som får dricka hemma? Finns någon typ av socioekonomisk värdering i det hela? Finns det indelningar vart i landet man bor?

För jag köper inte att alla ungdomar som får dricka hemma dricker mer ute eller dricker mer som vuxna. Däremot tror jag att det är så i vissa samhällsklasser och hos vissa personer med en viss social bakgrund.
Alltså, jag kollade upp det där någon gång i tonåren. Det var väldigt länge sedan:)

Jag umgås numer mest med en del riktigt extrema ölnördar. Typ "den här är bryggd i bara femton exemplar om året med jäst från en munks navelhår, humle som vattnas med vatten me exakt rätt ph och som vänts 12 gånger i månsken...."
Den blir nästan fånigt åt andra sidan istället.
Jag undrar faktiskt vad som skulle hända om jag korkade upp en såndär "Extra brew" burk...?

Jag börjar misstänka att vi har gemensamma bekanta... :cautious:

Sorry Oldie, igen.
Jag fick frågan hur jag gjorde med mina barn och jag svarade på det. Inget annat. Kruxet var (som jag skrivit till dig förut) att frågan från @Oldie var ställd på ett otrevligt och raljerande sätt. Och som man frågar får man svar. Jag brukar kunna ha överseende med det mesta men tom jag tröttnar ibland. Svårare än så är det inte.

Senare skrev jag även en mer ingående förklaring för dom som var seriöst intresserade och inte bara ville trycka till en. (vilket jag också har skrivit till dig).

Nej, inte om det bara skulle handla om "någon". Men det är rätt många som har övervägande positiva upplevelser av alkohol.

Det är oerhört mycket pengar, det vill jag absolut inte förringa. Faktiskt.
Samtidigt - en snabb googling ger vid handen att svenskarna 2016 köpte alkoholhaltiga drycker på Systembolaget för nånstans runt 35 miljarder (källa: Systembolagets årsredovisning), under 2012 reste på semester för 142 miljarder (källa: tidningen Vagabond), och under 2016 köpte kläder enbart på H&M för drygt 180 miljarder (källa:Largestcompanies). Bara som perspektiv.
Och bara som perspektiv så var min kommentar från början ett påpekande på:

"Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)"

Och min kommentar där var att "Och jag tycker inte att fördelarna överstiger nackdelarna totalt sett". Då bla bara kostnaderna för alkohol uppgår till 45 miljarder. Vissa siffror ändå upp till 120 miljarder (Om man nu bara skall se till siffror). Lidandet för den enskilda individen direkt och indirekt är ju av naturliga skäl svårt att sätta en siffra på.

Helt ok. Tack. Bra att du tog diskussionen, själv orkade jag inte med människan och dennes vägran att förstå skriven text. Det säger sig väl självt att en 8-åring inte får dricka alkohol :banghead::banghead::banghead::banghead:, det behöver inte ens sägas, men en 18-åring är i sin fulla rätt, oavsett vad mammsepammsegullegrisen tycker. Det var ju det det hela handlade om :crazy:.
En vanlig simpel nätetikett är att tagga den man pratar om. Men jag antar att du inte vågar det för då är du så illa tvungen att bemöta det du skriver och det är ju jobbigt.

Återigen jag svarade bara din fråga "Hur gör du med dina egna barn". Som man frågar får man svar.

Till nästa gång ger jag dig två välmenade tipps, lägg ner den otrevliga och raljerande tonen när du frågar något och sist, men inte minst, försök i alla fall att läsa vad som skrivs till dig. Det underlättar konversationen något enormt :up:

Nog måste socker klassas som farligt?
Nej det klassas inte som farligt. Det är ett livsmedel som vi i vissa former ska inta i begränsad mängd. Det är inte giftigt eller farligt på ngt sätt i sig självt, jämfört med alkohol som faktiskt skadar kroppen från första droppen.

Haha herregud... say no more.
Ursäkta?
Det ingår i mina arbetsuppgifter att ha viss koll på bland annat detta. Jag rotade ganska nyligen igenom forskningsfältet och det finns helt enkelt inget som stödjer dina påståenden.
Tillsatt socker ska inte överkonsumeras men det är inte på något sätt giftigt.
Problem uppstår när vi får i oss oerhört stora mängder socker genom tex överdriven konsumption av läsk eller när vårt näringsintag blir bristande på annat håll om vi äter oss mätta på socker.
Men det är inte farligt, giftigt eller beroendeframkallande. Alkohol är alla de tre.

Påminns plötsligt om avkomman som har en ungdomskompis som hade väldigt hyschysch runt alkohol hemma. Något vi aldrig hade.

Kompisen smusslade, snodde sprit hemma och gjorde busblandingar. Dvs blandade ihop all alkohol den kunde få tag i. Det blev också en hel del rätt oregerligt supande där. Vi fick många rapporter om hur vårt barn fick leda hem den redlösa kompisen och ta hand om henom.

Hos oss var vin vanligt till mat. All alkohol förvarades helt öppet i ett överskåp i köket, Avkomman fick cola i sitt vinglas till maten och vi skålade även med henom.

Vi har haft en hel del diskussioner om detta. Avkomman hävdar att vår okomplicerade hantering av alkohol gjorde den väldigt lite spännande. Hens kompis föräldrar däremot haussade upp alkohol till något STORT . Som fick deras barn att smyga, dricka sig redlös och stjäla sprit.

Detta är ingen romantisering av alkohol. Man behöver inte ha nån "relaton" till den. Men jag tror uppriktigt at förbud, smussel och låsta skåp just skapar en relation till alkohol. Det blir så märkvärdigt. Och STORT.

Jag är uppvuxen på samma sätt som din avkomma och upplever att det har bidragit till min okomplicerade relation till alkohol.

Men alltså, alkohol är en drog som skadar kroppen och inte innehåller några nyttiga ämnen. Hur får ni in socker här?
Visst att socker inte ska överkonsumeras men det är INTE farligt eller giftigt.
Nej, socker är inte giftigt men det är en av väldigt många saker som det är väldigt lätt hänt att man överkonsumerar och det kan ge rätt trista konsekvenser, tex övervikt och diabetes typ 2.

Överkonsumtion av alkohol har andra nackdelar.

Jag tror nog att fler av oss i praktiken behöver se upp mer med vad vi äter än med våra alkoholvanor. Det gäller i alla fall för mig. Risken att jag ska få viktproblem är mycket större än risken att jag ska få alkoholproblem.

Ändå tror jag att både mat i allmänhet och även socker och alkohol ger mer fördelar än nackdelar totalt sett.

När det gäller bilar, som jag exemplifierade med förut, är jag faktiskt mer tveksam pga klimatförändringarna. Men där tror jag mer på tekniska lösningar än på förbud.

Risken för tidig alkoholdebut/riskfyllt drickande ökar. Det är ju inte samma sak som att alla ungdomar som bjuds på alkohol hemma börjar supa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 512
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 006
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 489
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar