Kan vi prata om alkohol?

Jag umgås numer mest med en del riktigt extrema ölnördar. Typ "den här är bryggd i bara femton exemplar om året med jäst från en munks navelhår, humle som vattnas med vatten me exakt rätt ph och som vänts 12 gånger i månsken...."
Den blir nästan fånigt åt andra sidan istället.
Jag undrar faktiskt vad som skulle hända om jag korkade upp en såndär "Extra brew" burk...?

Problemet med att dricka gott öl är att industriöl typ Carlsberg och Norrlands Guld smakar ännu värre sen. Så om du druckit kvalitetsöl ett tag och sen korkar upp en sån, så smakar den förmodligen så illa att du knappt får ner den, och definitivt inte tycker den är värd alkoholen och priset. ;)

Sen finns det definitivt en rätt manligt könsmärkt ölnördkultur, där man snöar in på humlesorter och bryggarmetoder, men man kan ju gilla öl utan att bry sig om hur det görs. Jag kan t ex tycka det är kul att jämföra olika sorters hallonsuröl för att se vilken som är godast, eller prova en estnisk öl smaksatt med björklöv (fantastisk!) eller en lakritsöl (skum) men jag bryr mig inte om humlesorterna, och dricker inte gärna IPA och liknande.

Fast visst håller det på att förändras? Det exploderar ju av mikrobryggerier som gör öl i alla varianter. I like it :)

Jag tror det snarare har utvecklats en subkultur: ett gäng ölnördar som dricker öl från mikrobyggerier, men går man på restaurang t ex är det fortfarande inte ovanligt med en lång vinlista, och sen en öllista bestående av två industriöl av lagertyp, och möjligen en IPA som inte är god till något på menyn.

Sen håller jag med om att det är jättekul med alla specialöl och varianter som mikrobryggerierna gör. Just nu dricker jag en rabarbersuröl, t ex, jättegod! Och fanns inte att få tag på för några år sen.

Jag tror det snarare har utvecklats en subkultur: ett gäng ölnördar som dricker öl från mikrobyggerier, men går man på restaurang t ex är det fortfarande inte ovanligt med en lång vinlista, och sen en öllista bestående av två industriöl av lagertyp, och möjligen en IPA som inte är god till något på menyn.

Sen håller jag med om att det är jättekul med alla specialöl och varianter som mikrobryggerierna gör. Just nu dricker jag en rabarbersuröl, t ex, jättegod! Och fanns inte att få tag på för några år sen.

Jag tror du har fel :). Jag har genom jobbet kontakt med några mikrobryggerier och de säljer enormt bra på restaurangerna. Och då pratar vi Värmland, inte storstan ;).

Nu går jag oftast på väldigt enkla restauranger men de brukar ha lokal öl. Alltså från mikrobryggerier i den omedelbara närheten.

Problemet med att dricka gott öl är att industriöl typ Carlsberg och Norrlands Guld smakar ännu värre sen. Så om du druckit kvalitetsöl ett tag och sen korkar upp en sån, så smakar den förmodligen så illa att du knappt får ner den, och definitivt inte tycker den är värd alkoholen och priset. ;)

Sen finns det definitivt en rätt manligt könsmärkt ölnördkultur, där man snöar in på humlesorter och bryggarmetoder, men man kan ju gilla öl utan att bry sig om hur det görs. Jag kan t ex tycka det är kul att jämföra olika sorters hallonsuröl för att se vilken som är godast, eller prova en estnisk öl smaksatt med björklöv (fantastisk!) eller en lakritsöl (skum) men jag bryr mig inte om humlesorterna, och dricker inte gärna IPA och liknande.
Lakritsölen (om vi tänkerb på samma)har jag planerat att hitta åt sambon. Den verkar vara slutsåld på de ställen som tagit in den. ;(
Påtal om roliga folköl

Påminns plötsligt om avkomman som har en ungdomskompis som hade väldigt hyschysch runt alkohol hemma. Något vi aldrig hade.

Kompisen smusslade, snodde sprit hemma och gjorde busblandingar. Dvs blandade ihop all alkohol den kunde få tag i. Det blev också en hel del rätt oregerligt supande där. Vi fick många rapporter om hur vårt barn fick leda hem den redlösa kompisen och ta hand om henom.

Hos oss var vin vanligt till mat. All alkohol förvarades helt öppet i ett överskåp i köket, Avkomman fick cola i sitt vinglas till maten och vi skålade även med henom.

Vi har haft en hel del diskussioner om detta. Avkomman hävdar att vår okomplicerade hantering av alkohol gjorde den väldigt lite spännande. Hens kompis föräldrar däremot haussade upp alkohol till något STORT . Som fick deras barn att smyga, dricka sig redlös och stjäla sprit.

Detta är ingen romantisering av alkohol. Man behöver inte ha nån "relaton" till den. Men jag tror uppriktigt at förbud, smussel och låsta skåp just skapar en relation till alkohol. Det blir så märkvärdigt. Och STORT.

Men alkohol är tillåtet i Sverige och alla länder gör inte samma gränsdragningar när det gäller andra berusningsmedel.

För mig är det helt enkelt konstigt att helt underkänna fördelarna på grund av nackdelarna.

Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)
Jag har svårt att se hur fördelarna överväger när nackdelarna är så oerhört tunga.

Är vi inte lite för mkt i vårt egna perspektiv där?
Bara för att jag klarar att ha alkohol i mitt liv utan negativ inverkan så betyder ju inte det att alkohol generellt är positivt?

Jag träffar väl helt enkelt för många där det varit uppenbart skadligt på olika sätt, det blir svårt att blunda då.

Snabba kolhydrater, salt och fett. Nyttigt är det inte, i alla fall. Bör njutas med måtta, precis som vin.
Är det farligt? Jag menar - socker ÄR farligt. Alkohol också. Men det är inte rimligt att förbjuda något av dem.

Men alltså, alkohol är en drog som skadar kroppen och inte innehåller några nyttiga ämnen. Hur får ni in socker här?
Visst att socker inte ska överkonsumeras men det är INTE farligt eller giftigt.

Såsom varandes i microbryggarbranschen (som alla andra i den här stan, snart har vi fler bryggpubar än McD :D så kan jag intyga att det är mycket lättare att göra en bra öl med 6-8% än en på under 3,5%. (Personligen tycker jag att folkölstrenden är jättebra, men det faller ändå i min mun i gruppen "bra för att vara alkoholsvagt" om det inte rör sig om typer som ska vara svaga. Hellre en Berliner än en folkpaleale för mig. Gillar man maltigare öl är det lättare.)

Cider är snudd på omöjligt att få bra i lägre styrkor. Det går, men det kräver väldigt bra tillgång på olika sorters cideräpplen och extremt bra must för att kunna späda den utan att tappa balans. Har bara hittat några få franska ciderier som lyckats, och då har jag provat många hundra cidersorter vid det här laget. Många kan bli goda som enklare matdryck, men då smakar det verkligen cider spädd med must. Trevligt, men inte samma sak som en välbalanserad, komplex torr eller halvtorr cider.

Jag bor också i en sån, och här har restaurangerna också småskaligt öl - men utanför den här bubblan tycker jag inte det är så. Det räcker att åka till en annan stadsdel.
Jag tycker att det är fullt med roliga öler på pubarna och restaurangerna här omkring och då bor ju jag på landet på Västgötaslätten. Vi har flera microbryggerier omkring oss och alla säljs på restauranger i området och givetvis på Systembolaget. Det är kul!

Såsom varandes i microbryggarbranschen (som alla andra i den här stan, snart har vi fler bryggpubar än McD :D så kan jag intyga att det är mycket lättare att göra en bra öl med 6-8% än en på under 3,5%. (Personligen tycker jag att folkölstrenden är jättebra, men det faller ändå i min mun i gruppen "bra för att vara alkoholsvagt" om det inte rör sig om typer som ska vara svaga. Hellre en Berliner än en folkpaleale för mig. Gillar man maltigare öl är det lättare.)

Cider är snudd på omöjligt att få bra i lägre styrkor. Det går, men det kräver väldigt bra tillgång på olika sorters cideräpplen och extremt bra must för att kunna späda den utan att tappa balans. Har bara hittat några få franska ciderier som lyckats, och då har jag provat många hundra cidersorter vid det här laget. Många kan bli goda som enklare matdryck, men då smakar det verkligen cider spädd med must. Trevligt, men inte samma sak som en välbalanserad, komplex torr eller halvtorr cider.

Så är det absolut. Jag är väldigt förtjust i suröl, och det är ju ingen konst att hitta bra folköl då. Det finns en del hypertorra och eleganta ipor som funkar också, men de flesta blir obalanserade när du får låg alkoholhalt. Nödraketen från Unibärsum tycker jag är ett lyckat exempel på en folkölspaleale.

Jag tror att det är betydligt vanligare (åtminstone här) att ta vilken anledning som helst att gå ut och dricka för drickandets skull, oavsett vad klockan är. Men det är ju sådant man inte vet förstås, och jag borde kanske vara lite försiktigare med vad jag antar om folk.
Nu vet jag ju inte i vilket land du bor i, men jag har bott på Irland i en massa år och där dricks det mängder i alla åldrar. Jag har dessutom bott i England i perioder och jag är där en del i och med att min bror bor där och där dricks det också mycket i alla åldrar. Men jag ser det som att de dricker på helgen för att umgås. Enligt mig umgås inte irländarna sådär avspänt på hemmaplan. De bjuder inte hem varandra på kaffe eller för att kolla melodifestivalen. De umgås på puben. Det är där man får allt skvaller, det är är man får träffa folk i området, det är där man får hjälp med det man behöver hjälp med och det är där man också kan ställa upp för andra.

Jag ser det inte som någonting negativt att dricka för sakens skull - det gör ju jag hela tiden. Jag hade inte i min ensamhet korkat upp en flaska med julmust och känt samma känsla som när jag korkar upp en flaska bubbel tillsammans med goda vänner. Rent smakmässigt hade vi lika gärna kunnat dricka julmust, för det är också sjukt gott, men vi vill ju åt alkoholen och känslan som alkoholen ger.

Jag tycker att du är missunsam och alldeles för negativ kring människor. Unna människor att ha kul istället! För även om det är tragik som ligger bakom eller vad du nu vill få det till, så mår dessa människor just när de är i den situationen att de är så fulla med sina vänner att de sjunger klacksånger, väldigt bra. De har i den situationen väldigt kul. Det skapar dessutom minnen och fler vänner för livet att vara ute och dricka.

Inte någonsin har någon på dödsbädden önskat att de satt hemma och surade mer! Däremot har många ångrat att de inte släppte kontrollen och levde lite mer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 488
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 946
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 446
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar