kan man ringa försäkringsbolaget och be o få alla papper

_jeanette

Trådstartare
ja, alltså kan man ringa, folksam som det är i mitt fall, och be att få alla papper på sin häst. ja köpte min i feb o skulle vilja se om han varit sjuk innan o sådär.. ja köpte honom av en som ej haft han så länge och för att det var synd om honom. han ska i stort sett bara gå som sällskap o skogsmulle men skulle ju vilja veta.

Sv: kan man ringa försäkringsbolaget och be o få alla papper

Svar nej, för tiden innan ditt ägandeskap krävs förra ägarens tillstånd.

En hint dock, pröva kan man alltid göra så får man svar därefter.;)
Ibland så, är det inte alla som har koll på saker och ting.:angel:

Läste i någon tidning att man visst kan göra så?

Eller var det så att man måste ha ägarens tillstånd, men gav den inte tillstånd så resulterade det i att man kunde misstänka att det varit nåt fel på hästen och därför ville ägaren ge sitt tillstånd. Fast detta handlar ju om att man kollar upp hästen innan köp.

Hänger ni med :D

Senast ändrad:

Jag hade ring och frågat, du kan inte få mer än nej
Och då kan du fråga vad som krävs om du behöver skicka i skriftligt med givande, eler det går att fd ägaren ringer och säger astt det är OK
Så vet du vad som ev. krävs och kan ringa fd ägaren och be om det.

Jag är inte helt säker på att du får nej, tror att det ev kan gå att få veta utan fd ägarens tillstånd, du äger hästen nu och har tagit över försäkringen?

Har kollat hur det är på det bolag jag jobbar på, (är inte skadereg)och fick veta av skadereg.
att man inte får lämna ut det utan fd ägarens tillstånd.

Det var på tv-programmet indsider när de tog upp hästaffärer som det hade blivit komplikationer vid där de berättade att om man var inne på att köpa häst kunde man sätta som villkor mot köparen att man vill se kompletta försäkrings papper ev även papper från veterinär/djursjukhus. Inget jag tänkt på tidigare men ngt jag absolut kommer göra vid nästa hästköp!:bump:

Det var på tv-programmet indsider när de tog upp hästaffärer som det hade blivit komplikationer vid där de berättade att om man var inne på att köpa häst kunde man sätta som villkor mot köparen att man vill se kompletta försäkrings papper ev även papper från veterinär/djursjukhus. Inget jag tänkt på tidigare men ngt jag absolut kommer göra vid nästa hästköp!:bump:

Fast det hjälper ju tyvärr inte alltid, om ägaren hävdar att hästen aldrig varit sjuk eller skadad så ska det ju inte finnas några journaler eller papper som talar om det från försäkringsbolaget, vår häst hade haft erlischia innan vi köpte honom men eftersom förra ägaren inte hade komplett försäkring så gick inte det på försäkringen utan en vet. kom ut och gav honom sprutorna, det finns inga papper på det så om förra ägaren inte varit ärlig och berättat det så hade vi aldrig fått veta det heller, så i det fallet så hade vi gått ovetandes eftersom det inte finns några journaler att tillgå om det.

Vad tråkigt! Men skrev ni inget köpekontrakt? För gällande det måste de tala om tidigare skador/sjukdomar...(tror jag iallafall)men jag är ganska säker på att jag läst/hört det.

Man kan ju be att få ut en vet journal...istället för försäkringspapper...eller? men de kan ju ha varit hos olika veterinärer....

Det här med hästaffärer är lite luddigt om vad som gäller....tyvärr för det sker ju ganska många.

Vad tråkigt! Men skrev ni inget köpekontrakt? För gällande det måste de tala om tidigare skador/sjukdomar...(tror jag iallafall)men jag är ganska säker på att jag läst/hört det.

Man kan ju be att få ut en vet journal...istället för försäkringspapper...eller? men de kan ju ha varit hos olika veterinärer....

Det här med hästaffärer är lite luddigt om vad som gäller....tyvärr för det sker ju ganska många.

Du missförstod nog;) förra ägaren var ärlig och berättade allt om hästen;)

Nix.

Jag har försökt hitta min nyköpta ponnys försäkring. Men ingen av bolagen har den försäkrad på förra ägarens personnummer (japp har sysslat lite med urkundsförfalskning). DET är lite obehagligt. Nu har jag fått kontakt med uppfödaren så jag vet vilket bolag hon var i från början, troligen står hon kvar på uppfödaren (bolaget i fråga hittade en annan häst på den förra ägaren).

Nix.

Jag har försökt hitta min nyköpta ponnys försäkring. Men ingen av bolagen har den försäkrad på förra ägarens personnummer (japp har sysslat lite med urkundsförfalskning). DET är lite obehagligt. Nu har jag fått kontakt med uppfödaren så jag vet vilket bolag hon var i från början, troligen står hon kvar på uppfödaren (bolaget i fråga hittade en annan häst på den förra ägaren).

Hade det inte varit ebklare att fråga säljaren var hästen var försäkrad och be att få försäkringsnumer om du vill "ra över den försäkringen":confused:

Ja det hade det. Och frågat har jag. Första gången var nog för en månad sedan och sista gången var igår.

Men eftersom säljaren inte har någon aning så är det inte så mycket att göra :grin:

Det ska tilläggas att jag har känt säljaren i sisådär 13 år och hästen har varit uppstallad hos mig hela tiden. Annars hade jag aldrig köpt på de lösa premisser som det är nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 848
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar