kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Jag förstår inte varför många blir så provocerade av uttalandet att "det skulle aldrig hända mig" - eftersom det här händer en svensk en gång per hundra år ungefär, så är det väl ett fullt rimligt antagande att det aldrig kommer hända mig. De flesta föräldrar är helt enkelt inte så tankspridda när det kommer till barnen, varför är det en så konstig tanke?
Jag tror ärligt talat det inte är en enda som är provocerad, om du nu inte menar att man bli provocerad bara för att amn ifrågasätter något.

Det händer förmodligen långt mer än en gång per 100 år i Sverige att barn glöms i bilen, men flertalet gånger upptäcks det långt snabbare och det är bara en liten procent av gångerna man parkerar bilen i en temperatur som gör att barn dör på 8 timmar.

Ingen anser heller att det är en konstig tanke att de flesta föräldrar näst intill alltid inte är så tankspridda. Den enda egentliga skillnaden är att en del av oss menar på att det inte är några kontiga UFO till människor som glömmer sina barn utan det är högst normala föräldrar som säkerligen kunde suttit här och skrivit att de aldrig skulle kunna glömma ett barn. En del hade säker varit lika tvärsäkra som de här och sagt, jag har rutiner, aldrig jag skulle glömma det kärast jag har osv.

Är det så provoceande att tänka sig att man kan vara en normal ansvarkännande, noggrann människa med god koll och bra rutiner och ände så kan man begå fatala misstag? Det är skrämmande eller hur?
 
Sv: kan det bli värre?

Ja, det är så skrämmande att människor behöver distansera sig från det genom att säga att den som gjort det måste vara en dålig människa, och att det aldrig skulle kunna hända mig för jag är en bra människa som har rutiner som ser till att ingenting farligt kan hända...
 
Sv: kan det bli värre?

Ja, det är så skrämmande att människor behöver distansera sig från det genom att säga att den som gjort det måste vara en dålig människa, och att det aldrig skulle kunna hända mig för jag är en bra människa som har rutiner som ser till att ingenting farligt kan hända...

Plus 1 på den...
 
Sv: kan det bli värre?

Problemet är väl att om det överhuvudtaget inte finns i ens minnesbild att man skulle ha lämnat barnet på dagis från början så kopplar det aldrig att man glömt bort det. Om hela ens hjärna är helt på det klara med att "Den andra föräldern lämnade på dagis." så finns det ingen anledning att ens ställa sig frågan "Lämnade jag på dagis?" oavsett hur mycket man tänker på barnen under dagen.

En av föräldrarna i artikeln som lämnade sitt barn tänkte högst troligt på barnet väldigt ofta under den dagen då hon var på en fertilitetsklinik för att insemineras med barn nummer två (min spekulation, står inte uttryckligen i artikeln).

I det här fallet har det väl dock senare kommit fram att pappan visst brukade lämna på dagis?
 
Sv: kan det bli värre?

KL, och en reflektion angående det som diskuterades innan vad förskolans ansvar är.

I fredags, alltså klämfredagen, skulle ca 1/4 av barnen som vi har på min arbetsplats komma. Vi går ju ut med lappar i förväg vid sådana här tillfällen för att kunna planera maten, personalens ev. ledighet, etc. Tolv stycken var anmälda, men 2 st meddelade ett par dagar innan att de inte skulle komma trots allt. När fredagen kom var det ytterligare 4 barn som inte dök upp. Ingen av föräldrarna till dessa barn hörde av sig. Tyvärr är detta ingen ovanlighet, TROTS att vi gång efter gång efter gång påpekar hur viktigt det är att man ringer om man inte ska komma/bli sen/hämta tidigare, etc. Man känner sig till slut väldigt tjatig!
 
Sv: kan det bli värre?

KL, och en reflektion angående det som diskuterades innan vad förskolans ansvar är.

I fredags, alltså klämfredagen, skulle ca 1/4 av barnen som vi har på min arbetsplats komma. Vi går ju ut med lappar i förväg vid sådana här tillfällen för att kunna planera maten, personalens ev. ledighet, etc. Tolv stycken var anmälda, men 2 st meddelade ett par dagar innan att de inte skulle komma trots allt. När fredagen kom var det ytterligare 4 barn som inte dök upp. Ingen av föräldrarna till dessa barn hörde av sig. Tyvärr är detta ingen ovanlighet, TROTS att vi gång efter gång efter gång påpekar hur viktigt det är att man ringer om man inte ska komma/bli sen/hämta tidigare, etc. Man känner sig till slut väldigt tjatig!

Men ringde ni till de fyra föräldrarna som inte hörde av sig? Speciellt nu när ni blev 6 barn mindre än beräknat så borde det finnas personal som kan ringa. Och jag lovar att om personalen ringer så känns det "värre" än att få en lapp om att man måste komma ihåg att höra av sig.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast på förskolor kommer alltid barnen med förälder.
Var ska föräldrarnas ansvar sluta och förskolans börja?
Ska man börja ta ansvar för allt föräldrar gör kan ju barnen lika bo på förskolan.

Sen att undvika olyckor. Skulle min syster spått att lastbilen skulle få punktering i samma ögonblick de båda körde ut på bron? Det gick så fort att ingen hann reagera och chaffisen hade ingen chans att styra med ett punkterat framdäck.
Ska man stanna innan varje bro ifall att?
 
Sv: kan det bli värre?

Nej, vi har däremot frågat dem nu i efterhand varför de inte kom. Men varför ska inte det största intresset ligga hos föräldrarna att meddela sig när de inte kommer? Och detta är inget nytt fenomen. Jag har jobbat inom förskolevärlden i ca 10 år, och det händer om och om igen precis hela tiden. Trots att vi på alla arbetsplatser haft samma förhållningssätt kring vad som gäller vid frånvaro.
 
Sv: kan det bli värre?

När fredagen kom var det ytterligare 4 barn som inte dök upp. Ingen av föräldrarna till dessa barn hörde av sig.

De orkade inte bry sig tillräckligt om för att vara noggranna.

Här börjar slarvet.
Och så slarvar man på och litar på försynen att ingen "olycka" skall hända.
 
Sv: kan det bli värre?

Nej, vi har däremot frågat dem nu i efterhand varför de inte kom. Men varför ska inte det största intresset ligga hos föräldrarna att meddela sig när de inte kommer? Och detta är inget nytt fenomen. Jag har jobbat inom förskolevärlden i ca 10 år, och det händer om och om igen precis hela tiden. Trots att vi på alla arbetsplatser haft samma förhållningssätt kring vad som gäller vid frånvaro.

Nej det är inget nytt fenomen, och det gäller inom allt... Varför tror du att det är böter om man lämnar in låneböcker för sent? Jo för att det får folk att lämna in böckerna i tid, annars struntar de i det. Varför är det pant på tomflaskor, ja för det är enda sättet att få den stora massan att lämna in dem istället för att de ska ligga och skräpa. Det finns mängder på exempel där man väldigt enkelt påvisar att människor överlag inte gör något om det antingen inte innebär ett straff eller att du får en belöning. Själv får jag jaga kunder som inte har "hunnit" betala sina fakturor trots att det har gått 1,5 mån sedan de fick dem, snabbaste sättet att få betalt är att skicka en påminnelse med ett rejält påslag...
Alltså är det enklaste sättet att komma tillrätta med föräldrar som inte hör av sig till förskolan när deras barn inte kommer att ringa upp dem, det blir ett litet "straff" och normalt funtade människor skäms lite och undviker att göra om det. Den % som inte bryr sig kommer aldrig att göra det oavsett vad det gäller, men den stora massan skull absolut skärpa till sig.

Men det är antagligen anledningen till att förskolan där jag hade mina barn sällan hade det problemet eftersom de hade som rutin att ringa de föräldrar som inte hade hört av sig. De kanske behövde ringa ett samtal i veckan på närmare 80 barn och de tyckte inte att det var ett jätteprojekt att ringa det där samtalet.
 
Sv: kan det bli värre?

KL, och en reflektion angående det som diskuterades innan vad förskolans ansvar är.

I fredags, alltså klämfredagen, skulle ca 1/4 av barnen som vi har på min arbetsplats komma. Vi går ju ut med lappar i förväg vid sådana här tillfällen för att kunna planera maten, personalens ev. ledighet, etc. Tolv stycken var anmälda, men 2 st meddelade ett par dagar innan att de inte skulle komma trots allt. När fredagen kom var det ytterligare 4 barn som inte dök upp. Ingen av föräldrarna till dessa barn hörde av sig. Tyvärr är detta ingen ovanlighet, TROTS att vi gång efter gång efter gång påpekar hur viktigt det är att man ringer om man inte ska komma/bli sen/hämta tidigare, etc. Man känner sig till slut väldigt tjatig!

Jag förstår att det är trist! Det där var ett ständigt återkommande problem när mina barn gick på förskola. Klämdagar, dagarna innan och under julen, sommarveckor osv anmälde föräldrar att barnen skulle gå, men blev det fint väder eller nåt annat så fick de stanna hemma. Det gör det till en personalplaneringsfråga inte minst. Hade föräldrarna gjort som de sagt från början kunde en eller flera ur personalen fått ledigt. Jag begriper inte att vuxna människor inte kan ta hänsyn och ringa in och säga att barnen inte kommer. Ingen uteblir väl bara från sitt jobb?

Däremot är jag ytterst tveksam till att det ska ligga ansvar på förskolepersonalen att ringa sena barn/barn som inte kommer. Det verkar väldigt svårt att få tid till det i verksamheten. I skolan, absolut, då kan ju barnen gå själva. Under förskoletiden har föräldrarna ansvar för barnen plus att det inte är förskoleplikt.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag förstår att det är trist! Det där var ett ständigt återkommande problem när mina barn gick på förskola. Klämdagar, dagarna innan och under julen, sommarveckor osv anmälde föräldrar att barnen skulle gå, men blev det fint väder eller nåt annat så fick de stanna hemma. Det gör det till en personalplaneringsfråga inte minst. Hade föräldrarna gjort som de sagt från början kunde en eller flera ur personalen fått ledigt. Jag begriper inte att vuxna människor inte kan ta hänsyn och ringa in och säga att barnen inte kommer. Ingen uteblir väl bara från sitt jobb?

Däremot är jag ytterst tveksam till att det ska ligga ansvar på förskolepersonalen att ringa sena barn/barn som inte kommer. Det verkar väldigt svårt att få tid till det i verksamheten. I skolan, absolut, då kan ju barnen gå själva. Under förskoletiden har föräldrarna ansvar för barnen plus att det inte är förskoleplikt.

Fast det handlar inte som så stor del personalens ansvar utan snarare hur man kommer tillrätta med problemet.
Det borde inte vara biblioteken ansvar att se till att låneböcker kommer tillbaka, det borde inte vara företagens ansvar att se till att fakturor betalas, det borde inte vara polisens ansvar att se till att ingen bryter mot några lagar osv osv. Men uppenbarligen klarar inte mänskligheten av att sköta det själv, alltså måste man hitta lösningar som fungerar. Här finns en enkel lösning som skulle minska problemen, varför man inte provar förstår jag faktiskt inte.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast på förskolor kommer alltid barnen med förälder.
Var ska föräldrarnas ansvar sluta och förskolans börja?
Ska man börja ta ansvar för allt föräldrar gör kan ju barnen lika bo på förskolan.

Enkelt, förskolan ansvara för det som sker inom förskolans aktiviteter. För att kunna planera och ha en vettig verksamhet är det lämpligt att i möjligaste mån kolla upp frånvaron. Missa man att kolla upp så är det en minimal miss oavsett följderna.

De som är emot att förskolan ska kontakta föräldrarna om att barnen inte dyker upp har i regel helt orimliga proportioner, var får man idén att bara för att man förväntas meddela om barnet inte dyker upp så har man helt plötsligt allt ansvar?
 
Sv: kan det bli värre?

Däremot är jag ytterst tveksam till att det ska ligga ansvar på förskolepersonalen att ringa sena barn/barn som inte kommer. Det verkar väldigt svårt att få tid till det i verksamheten. I skolan, absolut, då kan ju barnen gå själva. Under förskoletiden har föräldrarna ansvar för barnen plus att det inte är förskoleplikt.

Om nu ett eller flera barn inte dyker upp så har rimligen tid frigjorts som man skulle ägna åt detta barn. Nog skulle man ägnat barnet några fler minuter om det dök upp. Jag kan förstå om man tar ett principbeslut att det är onödigt/icke önskvärt att ringa, men så lång tid tar det inte att ringa ett samtal eller två att man stryker idén bara för denna tidsåtgång (tid som ändå skulle ägnats åt barnet om det dök upp). Det handlar knappast om att man förväntas göra en utredning varför barnet inte dyker upp.
 
Sv: kan det bli värre?

De orkade inte bry sig tillräckligt om för att vara noggranna.

Här börjar slarvet.
Och så slarvar man på och litar på försynen att ingen "olycka" skall hända.

Sätter du ett likhetstecken mellan att slarva med att meddela förskolan och att slarva med barnet säkerhet? Kan du inte som jag se att det även kan vara en prioriteringsfråga? Man ägnar mindre tid åt uppgifter man ser som mindre viktiga och mer tid åt barnet till exempel?
 
Sv: kan det bli värre?

Sätter du ett likhetstecken mellan att slarva med att meddela förskolan och att slarva med barnet säkerhet?
Ja.
Därför att det är att slarva med barnets säkerhet.

Kan du inte som jag se att det även kan vara en prioriteringsfråga? Man ägnar mindre tid åt uppgifter man ser som mindre viktiga och mer tid åt barnet till exempel?

Då så har man missat vad som är viktigt.

Om man alltid ser till att kontakta förskolan när man uteblir eller kommer så kommer förskolan att ta kontakt den dag som man uteblir utan att meddela det.

En extra livrem.
Eller brandsegel om du så vill.

Det är som på fjället.
Man meddelar när man ger sig av, vart man skall, vilken väg man tar och när man beräknar att komma fram.
För säkerhets skull.
 
Sv: kan det bli värre?

Ja.
Därför att det är att slarva med barnets säkerhet.
På vilket sätt slarvar du med barnets säkerhet genom att inte meddela att barnet inte kommer till dagis? På vilket sätt kan barnet komma till skada genom valet att inte meddela förskolan?


Då så har man missat vad som är viktigt.
Vad för viktigt missar man genom att välja att ägna mer tid åt barnen och mindre åt att upplysa förskolan att man inte kommer? Förskolan kan för visso bli irriterad, eller rättare sagt personalen, men på vad sätt påverkar det barnet över huvudtaget

Om man alltid ser till att kontakta förskolan när man uteblir eller kommer så kommer förskolan att ta kontakt den dag som man uteblir utan att meddela det.

En extra livrem.
Eller brandsegel om du så vill.

Det är som på fjället.
Man meddelar när man ger sig av, vart man skall, vilken väg man tar och när man beräknar att komma fram.
För säkerhets skull.
Vi har just sett att man har olika policy på förskolor. Går barnet på en förskola där man inte kontakta föräldrarna när barnet uteblir så spelar det ingen som helst roll för barnets säkerhet. För att livrem och brandsegel ska fungera krävs det att de existerar eller hur?


Jag tycker att man ska kontakta förskolan ja, men det innebär inte per automatik att man slarvar med säkerheten för att man inte gör det. I många fall spelar det ingen som helst roll för just säkerheten, det är personalens möjlighet att planera som kan påverkas.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Jag tycker inte din liknelse är relevant - möjligen kan den ha en relevans om förskolan har som regel att kontakta familjen - men då endast för att de ska slippa ringa i onödan och knappast för ökad säkerhet - det kan inte bli säkrare för barnet av att de inte ringer.

Att meddela förskolan är om man ska använda ditt fjäll exempel som att lämna en lapp till fjällräddningen om vart ni ska ta vägen och sedan ringa dem och be dem riva lappen för att ni har koll. Att förskolan slipper ringa ut och kolla (i den mån de överhuvudtaget ringer ) kolla varför barnet inte dykt upp kan knappast jämföras med att leta efter försvunna människor på fjället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp