kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Vad gör man om barnet blir sjukt på förskolan och föräldrarna inte svarar? Rimligen väntar man en stund och ringer igen senare. Eller ringer nästa nummer på listan, för de allra flesta har ju mer än ett nummer och de flesta barn har två föräldrar som var och en oftast har mer än ett nummer.

Det känns som om det är en väldig massa "Om, om, om ..." och i rädsla för att dessa "om" kan inträffa är det bäst att inte göra något alls.

(Med ett datoriserat tagg-SMS-system elimineras antagligen flera sådana samtal.)

Det är så här dåliga och icke fungerande rutiner tas fram. Någon tycker att någon ska göra något. Men sen är det inte genomtänkt och då fungerar det inte och varför göra något dåligt?

Verksamhetschefen i detta fall ska genomföra egenkontroll och hade hon gjort det hade hon kanske märkt bristerna i systemet.

Men ett datoriserat system köper jag rätt av.
 
Sv: kan det bli värre?

På min senaste förskola så hade de ringt igenom listan av uppgivna telefonnummer.
Och någon hade väl till slut gått att få tag på.

Utan att i övrigt ge mig in i diskussionen om hur förskolor ska agera; nej, man får inte alltid tag i någon. Inte ens om man har en lista med 5-6 namn och har ett 12-timmarspass på sig att ringa alla i tur och ordning med jämna mellanrum. Jag har haft ett sånt jobb, där man ska ringa och meddela något väldigt viktigt och väldigt brådskande, har en lista med nummer som man fått av kunden - men ingen svarar.
 
Sv: kan det bli värre?

Det ni ska fundera på.

Vilken tid ska förskolan ringa upp?

Viss tid efter schema? Eller samma tid varje dag?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna? Hur många gånger ska förskolan ringa upp och med vilket intervall?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna under en dag?

Hur ska de agera då?

Räkna in tex händelsen i Sigtuna, hur hade förskolan kunnat fånga upp den händelsen? Vilka rutiner tar hand om ett sådant fall? Tänk längre nu.

Finns det bra och välfungerande rutiner köper jag det. Men inte något telefonsamtal för att knäppa någon förälder på näsan som är dålig på anmäla ledighet.

Jag tänkte på denna tråd idag när jag lämnade på fsk och det stod två bilar till på parkeringen en si så där 9.50.
 
Sv: kan det bli värre?

Och om man har föräldrar som inte pratar svenska?
Spelar ingen roll hur mycket man ringer eller smsar då.
 
Sv: kan det bli värre?

Bättre försök igen.

Men du, det där var min förskolas rutiner, inte mitt förslag.
Jag vet att de hade de rutinerna för att det hände en olycka med mitt barn och då så använde de samma ringlista.

Uppmaningen får du rikta till den väl fungerande förskola som hade rutinen.
 
Sv: kan det bli värre?

Utan att i övrigt ge mig in i diskussionen om hur förskolor ska agera; nej, man får inte alltid tag i någon.

Men där så finns ansvaret att kunna nås i andra änden - hos föräldrarna.
Om jag lämnar ifrån mig mitt barn till förskola så ser jag till att det finns någon som kan svara på något av de nummer som jag har uppgivit.
Det är mitt ansvar som förälder.

Det handlar ju om ett gott samarbete mellan förskola och föräldrar.
 
Sv: kan det bli värre?

Så bara för att det är svårt ibland så tycker du att de skall låta bli helt?
Är det rätt uppfattat?
 
Sv: kan det bli värre?

KL

En allmän reflektion hos förskolepersonal är att det har blivit mycket, mycket svårare att få tag på föräldrar sedan mobiltelefonerna kom på allvar. Förut hade vi ett jobbnummer, och det brukade inte vara något större problem att få tag på föräldrarna då. Men nu har man bara mobilnummer och jag antar att många har mobilen avstängd långa perioder på jobbet, för det är mer regel än undantag att man inte får något svar när man provar att ringa. Det är inte det minsta ovanligt att det tar en halvtimme att få tag på någon av föräldrarna.
 
Sv: kan det bli värre?

Som förälder har man ju ett ansvar att gå att nå.
Det måste ju gå båda vägarna.
Jag har en "nödmobil" som jag alltid bär med mig och alltid svarar på.
Det är en gammal, billig telefon "utan allt" med ett kontantkort.

Svarar alltid men kan inte alltid prata.
 
Sv: kan det bli värre?

Det ni ska fundera på.

Vilken tid ska förskolan ringa upp?

Viss tid efter schema? Eller samma tid varje dag?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna? Hur många gånger ska förskolan ringa upp och med vilket intervall?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna under en dag?

Hur ska de agera då?

Räkna in tex händelsen i Sigtuna, hur hade förskolan kunnat fånga upp den händelsen? Vilka rutiner tar hand om ett sådant fall? Tänk längre nu.

Finns det bra och välfungerande rutiner köper jag det. Men inte något telefonsamtal för att knäppa någon förälder på näsan som är dålig på anmäla ledighet.

Jag tänkte på denna tråd idag när jag lämnade på fsk och det stod två bilar till på parkeringen en si så där 9.50.

Kloka tankar

Läste det Bettsymatte skrev
En allmän reflektion hos förskolepersonal är att det har blivit mycket, mycket svårare att få tag på föräldrar sedan mobiltelefonerna kom på allvar. Förut hade vi ett jobbnummer, och det brukade inte vara något större problem att få tag på föräldrarna då. Men nu har man bara mobilnummer och jag antar att många har mobilen avstängd långa perioder på jobbet, för det är mer regel än undantag att man inte får något svar när man provar att ringa. Det är inte det minsta ovanligt att det tar en halvtimme att få tag på någon av föräldrarna.

Min reflektion
Det är inte ovanligt att föräldrar glömmer att uppdatera förskolan med aktuella mobilnummer och jobbnr lämnas sällan nu för tiden (man får testa alla nr man fått genom åren och sen klura ut var Pelles pappa jobbar, för den informationen har man inte alltid fått, ringa växeln på Pelles pappas jobb för att bli kopplad rätt). Kan ni komma på någon bra anledning till varför man inte lämnar ut telefonnummret till jobbet på förskolan/skolan? och varför man inte vill uppge var man jobbar. Det är ju inte så att personalen brukar okynnesringa, utan ringer för att barnet är sjukt eller att något allvarligt hänt.
 
Sv: kan det bli värre?

Det ni ska fundera på.

Vilken tid ska förskolan ringa upp?
Det är ju upp till varje enskild förskola att hitta rätt rutiner för den, det är ju rätt tramsigt att tro att alla förskolor fungerar på samma sätt.
De förskolor jag har haft kontakt med har dock haft pedagogisk verksamhet från 9 15, alltså ville de helst att barnen skulle vara på plats då för att kunna genomföra ett så bra jobb som möjligt, för förskolan idag är inte enbart en förvaringsplats under tiden föräldrarna jobbar utan har även krav på sig att utbilda och utveckla barnen.
Så på de förskolorna ringde de helt enkelt 9.30 för att kolla om de skulle vänta in någon. Andra förskolor får väl titta över barnens schema, kolla hur det ser ut med verkligheten och försöka hitta bra rutiner för just sin förskola. Det handlar ju i slutändan om att förbättra arbets situationen för personalen själv, det är ju rätt bra att veta om det kommer 1 barn eller 15, behöver vi ta in vikarier, kan den personalen gå undan och göra pappersarbete osv.

Viss tid efter schema? Eller samma tid varje dag?
Som de ska ringa eller som barnen ska vara på förskolan? Se svar ovan...

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna? Hur många gånger ska förskolan ringa upp och med vilket intervall?
Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna under en dag?
Hur ska de agera då?
Jag sätter ihop de här tre frågorna eftersom det är ungefär samma sak.

Ja vad gör förskolan om barnet är sjukt/blir skadat? Det måste väl ändå vara samma problem? Men visst vi kan göra ett antagande, föräldrarna har åkt på semester tillsammans med barnet och svarar inte på mobilen.
Om det nu är så att man aktivt söker en hel familj och man får inte svar på något ställe under en hel dag, då skulle jag faktiskt anta att det har hänt något och kontaktat polisen. Kan du på rak arm ge något exempel på där man inte får tag på vare sig mamma, pappa, arbetsplatser till båda föräldrarna och övriga kontaktpersoner, och det sedan inte har inträffat något? Det faller på sin egen osannolikhet, och den promillegången så har man kanske anmält till polisen i onödan, men det känns faktiskt helt okej för mig ialla fall.

Räkna in tex händelsen i Sigtuna, hur hade förskolan kunnat fånga upp den händelsen? Vilka rutiner tar hand om ett sådant fall? Tänk längre nu.
Åter igen så hävdade bland annat du att det stora problemet var att föräldrarna inte hörde av sig, jag erbjöd en lösning och nu tycker du att jag borde ta tag i socialtjänsten oxå? För det fallet hade inte så mycket med förskolan alls att göra, rutinerna i det fallet är krishantering på förskolan för både personal och barn.

Finns det bra och välfungerande rutiner köper jag det. Men inte något telefonsamtal för att knäppa någon förälder på näsan som är dålig på anmäla ledighet.
Men du vill ju att föräldrarna ska ringa, och enda sätter att få en del människor att faktiskt göra det som förväntas av dem är att antingen ge en beläning eller ett "straff" och i det här fallet tror jag att ett telefonsamtal skulle göra att många föräldrar helt enkelt skärper till sig.
 
Sv: kan det bli värre?

Det ni ska fundera på.

Vilken tid ska förskolan ringa upp?

Viss tid efter schema? Eller samma tid varje dag?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna? Hur många gånger ska förskolan ringa upp och med vilket intervall?

Vad gör förskolan om de inte får tag på föräldrarna under en dag?

Hur ska de agera då?

Räkna in tex händelsen i Sigtuna, hur hade förskolan kunnat fånga upp den händelsen? Vilka rutiner tar hand om ett sådant fall? Tänk längre nu.

Finns det bra och välfungerande rutiner köper jag det. Men inte något telefonsamtal för att knäppa någon förälder på näsan som är dålig på anmäla ledighet.

Jag tänkte på denna tråd idag när jag lämnade på fsk och det stod två bilar till på parkeringen en si så där 9.50.

Ok, NU fattar jag vad du är ute efter!

Jag sammanfattar: om det finns en risk att det inte går att få tag på föräldrarna eller nära anhörig så behöver man inte ens försöka?
 
Sv: kan det bli värre?

Kloka tankar

Läste det Bettsymatte skrev
En allmän reflektion hos förskolepersonal är att det har blivit mycket, mycket svårare att få tag på föräldrar sedan mobiltelefonerna kom på allvar. Förut hade vi ett jobbnummer, och det brukade inte vara något större problem att få tag på föräldrarna då. Men nu har man bara mobilnummer och jag antar att många har mobilen avstängd långa perioder på jobbet, för det är mer regel än undantag att man inte får något svar när man provar att ringa. Det är inte det minsta ovanligt att det tar en halvtimme att få tag på någon av föräldrarna.

Min reflektion
Det är inte ovanligt att föräldrar glömmer att uppdatera förskolan med aktuella mobilnummer och jobbnr lämnas sällan nu för tiden (man får testa alla nr man fått genom åren och sen klura ut var Pelles pappa jobbar, för den informationen har man inte alltid fått, ringa växeln på Pelles pappas jobb för att bli kopplad rätt). Kan ni komma på någon bra anledning till varför man inte lämnar ut telefonnummret till jobbet på förskolan/skolan? och varför man inte vill uppge var man jobbar. Det är ju inte så att personalen brukar okynnesringa, utan ringer för att barnet är sjukt eller att något allvarligt hänt.

Innan mobiltelefoner fanns gick det inte att få tag på min man direkt, utan då fick man ringa till kontoret som sedan fick ropa upp på radion och så hoppas på att han just då satt i maskinen och inte var ute på backen. Idag har han mobilen uppkopplad i hörselskydden och kan svara direkt... Så nej mobiltelefonen är inte alltid till det sämre.

Svågern som jobbar på ett större företag relativt högt upp kopplar sin mobil till växeln om han sitter i möte, där är det enkelt att tala om sitt ärende och växeln kan koppla in på mötet. Hans fast nummer på jobbet är direkt kopplat till mobilen så det ger inget att ha två olika nummer.

Om någon inte vill uppge var hen jobbar så kan det finnas olika problem, nackdelen där jag hade mina barn på förskola var att alla kände alla, och det var många ur personalen som tyckte att det var helt okej att sprida ut var föräldrarna jobbade till andra föräldrar osv För oss var det inget problem alls när tex en god vän som är polis inte så gärna vill att folk ska vet vilken avdelning hen jobbar på.
 
Sv: kan det bli värre?

Min reflektion
Det är inte ovanligt att föräldrar glömmer att uppdatera förskolan med aktuella mobilnummer och jobbnr lämnas sällan nu för tiden (man får testa alla nr man fått genom åren och sen klura ut var Pelles pappa jobbar, för den informationen har man inte alltid fått, ringa växeln på Pelles pappas jobb för att bli kopplad rätt). Kan ni komma på någon bra anledning till varför man inte lämnar ut telefonnummret till jobbet på förskolan/skolan? och varför man inte vill uppge var man jobbar. Det är ju inte så att personalen brukar okynnesringa, utan ringer för att barnet är sjukt eller att något allvarligt hänt.

Då ber man lämpligen Pelles pappa, mamma eller mormor eller vem det nu är som hämtar på eftermiddagen att på direkten skriva upp telefonnummer på listan *där* och *här har du en penna* för vi har försökt att *nå er utan att lyckas* för *tänk om det hänt en allvarlig olycka, skulle ni inte vilja ha besked då?*.

Bra anledning? Nä - slarv! Och det borde VERKLIGEN ligga i personalens intresse att se till att telefonlistan är komplett!
 
Sv: kan det bli värre?

*kl*

Hur kan man som personal garantera barnens säkerhet när den är förskolans ansvar när man inte ens ids ha koll på vem som är där? Inte konstigt att barn glöms i skogen, kan rymma och vara borta i timmar etc.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

9.30 för att kolla om de skulle vänta in någon.

Så har de gjort på vår förskola och det verkar inte vara ett dugg problem för dem. De gjorde det helt frivilligt. Plötsligt ringde det när min man promenerade mot dagis, -Hej! är ni på väg, vi går till parken där och där, kom direkt dit.

(Om de hade tyckt det var drygt att ringa kunde de lika gärna struntat i det och låtit någon som var kvar på förskolan berätta det.)

Tror helt ärligt att dumföräldrarna som vägrar ringa när barnet inte ska komma -för det är lite jobbigt (-jag har ju faktiskt två barn och det är stressigt, som någon sa på ett föräldramöte (så skaffa inte fler än att du klarar att ringa om du sitter hemma och vabbar)) skulle fatta och lära sig att lämna besked om förskolan ringde dem. De är ju faktiskt i de flesta hemma och vabbar när barnet inte kommer, båda föräldrarna har nog oftast inte lämnat barnet hemma/farmor och stuckit till jobbet, eller dött.

Det ÄR ett problem för förskolan att inte veta oavsett.
 
Sv: kan det bli värre?

Exakt, lite otäckt när de varit på utflykt och ska hem igen om de inte ens kollat vilka barn/hur många de hade med sig och som är där idag. (eller om något barn skadat sig på gården och ingen märker det när de ropar in till lunch, -jahopp då var väl Mia inte här då.)
 
Sv: kan det bli värre?

Förskolan är en sak, men fritids är än värre. Man fick scheman som inte stämde, barnen var där när det stod ledigt eller gick hem direkt efter skolan när de hade tid på fritids
Två personal på 40 barn varav en då skulle ägna en timme åt att ta reda på var alla var och ringa samtal.
Nånstans måste ansvaret vara på föräldrarna.
Och visst ska jag som personal ha koll på vilka barn som är lämnade på förskola, men om samma föräldrar kontinuerligt struntar i att höra sig när barnen är hemma då tänker man lite så att jaha de kommer inte idag heller.
Sen känner man föräldrarna och har lite koll på vilka som brukar ringa och inte.
De som brukar ringa blir man mer orolig för om de inte hör av sig.
 
Sv: kan det bli värre?

På vilket sätt slarvar du med barnets säkerhet genom att inte meddela att barnet inte kommer till dagis? På vilket sätt kan barnet komma till skada genom valet att inte meddela förskolan?

Eftersom jag är cyniker så var min första tanke att -vad händer med min snart tvååring (har inte två längre iofs) om min man reser bort och jag dör över natten (ja folk dör över natten ibland!). Hur länge klarar han sig helt själv hemma. Men lugn, dagis skulle ju märka att han inte kom, ringa, inte få tag i mig och ringa SOS, ingen fara. (not, uppenbarligen skulle ingen ringa och barnet skulle vara hemma ensam en vecka och svälta ihjäl. Nu har man ju iofs jobbet som skulle se till att få tag i mig direkt men ändå.)
 
Sv: kan det bli värre?

Jo det är därför jag hela tiden skriver att det är föräldrarna som är dumma som ser till att förskolan inte kan använda sig av ett enkelt telefonsamtal, en gång i veckan/månaden för att kolla upp ett enstaka barn och veta att det är viktigt.

Men jag menar också att om dagis började ringa skulle de dressera föräldrarna till att meddela, varpå de fick lunchen perfekt, dagen planerad, visste vilka barn som var där, kunde ta den ledighet de ville ha, vara en extra säkerhetskoll för enstaka tillfällen osv osv. De skulle verkligen vinna på att vara stenhårda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp