kan det bli värre?

Sv: kan det bli värre?

Nej du förstår verkligen inte.

Har du haft barn i förskola så att du vet hur det brukar fungera?
Om du inte har det så kan det förklara varför du inte förstår.

Det handlar om att bry sig om varandra.
Pedagogerna på förskolan bryr sig om barnen och vill hålla reda på dem.
Om man ger dem en chans så kommer de att bli din allierade i att önska ditt barn det bästa.

Om jag bryr mig om dem och deras känslor och vardag så bryr de sig om mig och mitt barn.
De kommer då att känna att de vill veta var barnet befinner sig och därför kommer de att höra av sig om barnet uteblir.
Om någon däremot brukar slarva med att höra av sig så orkar de inte lägga samma känslor i det.
Och då hör de inte av sig för att det är normalt att barnet kommer och går litet som det blir.

Det där med turen över fjället är att man meddelar någon som sedan håller reda på om man har dykt upp.
Hotellet som man bor på, en vän, en släkting eller annan.
Man brukar göra så.
Det är säkerhetstänkande.

Har du aldrig varit på tur på fjället?
 
Sv: kan det bli värre?

Jodå visst har jag varit på tur och just därför vet jag att ett uteblivet kontrollsamtal inte hjälper ett dyft när det gäller fjällräddning, tvärt om. Har räddningstjänsten fått besked om att jag är okej att jag inte dyker upp så är det mindre sannolikt att de letar efter mig. Alltså är det improduktivt utifrån säkerhetssynpunkt att se till att ingen ringer. Det samma gäller förskolan om än i liten utsträckning, det kan i undantagsfall rädda ett barn från lidande eller död om dagispersonalen ringer när barnet inte dyker upp trots att det är hemma.

Om förskolan hör av sig när barnet inte dyker upp beror på vad denne har för policy inte om mamman enstaka gånger väljer att inte meddela förskolan. Om pedagogerna bryr sig om barnet på förskolan eller inte har knappast att göra med om en enskild förälder kontaktar dem vid frånvaro. Huruvida man visar omtanke med förskolans personal eller inte har inte ett dyft med känslorna för barnet att göra.

Du drar väldigt långtgående slutsatser om ett uteblivet telefonsamtal må jag säga.
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Så av egen erfarenhet av att ha barn i förskola kan du dra slutsatsen att föräldrar som enstaka gånger väljer att inte kontakta förskolan slarvar med barnens säkerhet? Hur bär du dig åt?

Leker du privatdetektiv och spannar in de övriga barnens föräldrar och dessutom hur får du tillgång till statistik över meddelanden om frånvaro från andra föräldrar? Det är knappast något som förskolan får lämna ut.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag undrar så vad det är som gör att du inte vill förstå.
För med de argument som du nu drar till med så måste det vara just viljan som saknas.
För du hamnar av spår hela tiden.

Jag lägger ner.
"Det är inte lätt att förklara för någon som inte begriper." - Ingemar Stenmark
 
Sv: kan det bli värre?

Och jag undrar om du kan skilja på förstå och hålla med, jag håller inte med om att föräldrar som inte meddelar förskolan om att de inte kommer per automatik är mindre rädda om sina barn. Hittills har du inte kommit med ett enda hållbart argument och de mesta du skrivit är inte ens i närheten av jämförbart. Förutom detta bemöter du inte min motargument mer än med att jag inte vill förstå.
 
Sv: kan det bli värre?

Det handlar om att förstå.
Då dina motargument är av typen goddag - yxskaft.
Det vill säga de argumenterar om något annat.
Så det blir litet svårt att bemöta när man är på olika spår.
 
Sv: kan det bli värre?

Fast det handlar inte som så stor del personalens ansvar utan snarare hur man kommer tillrätta med problemet.
Det borde inte vara biblioteken ansvar att se till att låneböcker kommer tillbaka, det borde inte vara företagens ansvar att se till att fakturor betalas, det borde inte vara polisens ansvar att se till att ingen bryter mot några lagar osv osv. Men uppenbarligen klarar inte mänskligheten av att sköta det själv, alltså måste man hitta lösningar som fungerar. Här finns en enkel lösning som skulle minska problemen, varför man inte provar förstår jag faktiskt inte.

Om förskolepersonalen ska ringa upp föräldrarna för att förhindra att olyckor ska ske. Vad händer om man inte får tag på föräldrarna? Vart går ansvaret då?

Någon skrev att hon kunde vara död en vecka utan att förskolan reagerade. Är det meningen att förskolepersonalen ska börja ringa 112?

Alla förmodar att föräldrarna ska svara, men svarar de är väl knappast barnet i fara? Förutom om det är glömt i bilen. Men i alla andra fall då?

Jag vill ha ett seriöst och genomtänkt svar på vad förskolepersonalen ska göra om ett barn fattas och föräldrarna inte svarar. Vad är meningen att ringa om man förväntar sig att alla föräldrar svarar?

Är det förskolans uppgift att gå hem till folk eller hur förväntas det fungera?
 
Sv: kan det bli värre?

Jag vill ha ett seriöst och genomtänkt svar på vad förskolepersonalen ska göra om ett barn fattas och föräldrarna inte svarar. Vad är meningen att ringa om man förväntar sig att alla föräldrar svarar?

På min senaste förskola så hade de ringt igenom listan av uppgivna telefonnummer.
Och någon hade väl till slut gått att få tag på.
Denne någon hade ju då fått ansvaret att ta reda på vad som hänt.

Förskolans uppdrag slutfört.
 
Sv: kan det bli värre?

Vad gör man om barnet blir sjukt på förskolan och föräldrarna inte svarar? Rimligen väntar man en stund och ringer igen senare. Eller ringer nästa nummer på listan, för de allra flesta har ju mer än ett nummer och de flesta barn har två föräldrar som var och en oftast har mer än ett nummer.

Det känns som om det är en väldig massa "Om, om, om ..." och i rädsla för att dessa "om" kan inträffa är det bäst att inte göra något alls.

(Med ett datoriserat tagg-SMS-system elimineras antagligen flera sådana samtal.)
 
Senast ändrad:
Sv: kan det bli värre?

Det handlar om att förstå.
Då dina motargument är av typen goddag - yxskaft.
Det vill säga de argumenterar om något annat.
Så det blir litet svårt att bemöta när man är på olika spår.


Moment 22 här, om jag inte håller med så förstår jag inte enligt dig. Jag tror inte vi har mer att säga varandra här. Din argumentation är absurd.
 
Sv: kan det bli värre?

Du säger emot något annat än det som jag påstår.
Så du kan inte ha förstått.
Men jag kommer inte på något mera sätt att förklara vad jag menar på.
 
Sv: kan det bli värre?

Vad gör man om barnet blir sjukt på förskolan och föräldrarna inte svarar? Rimligen väntar man en stund och ringer igen senare. Eller ringer nästa nummer på listan, för de allra flesta har ju mer än ett nummer och de flesta barn har två föräldrar som var och en oftast har mer än ett nummer.

Det känns som om det är en väldig massa "Om, om, om ..." och i rädsla för att dessa "om" kan inträffa är det bäst att inte göra något alls.

(Med ett datoriserat tagg-SMS-system elimineras antagligen flera sådana samtal.)

Håller med dig. Dessa om hela tiden. Och det här med att förskolan ska ha ansvar eller inte och var och när det slutar tycker inte jag är en diskussion ens.
 
Sv: kan det bli värre?

Moment 22 här, om jag inte håller med så förstår jag inte enligt dig. Jag tror inte vi har mer att säga varandra här. Din argumentation är absurd.

Fast det är inte särskilt långsökt, jag förstår vad InteUng menar.

Ett barns om lite då och då kommer sent eller inte dyker upp alls är man van vid detta och reagerar inte på samma vis om den saknas.
Ett barn vars föräldrar är noga med att meddela förseningar, sjukdagar osv kommer att väcka reaktioner hos personalen om det nån dag inte dyker upp som det ska.

Att slarva med ovanstående påverkar i sin tur barnets säkerhet och det är slarv om föräldern inte "ids" höra av sig eller bryr sig.

Tittade in i tråden för att se vad som hänt och är förvånad över att diskussionen igen hamnar om huruvida ansvaret ska ligga på förskolan eller inte. Tänk att det ska vara så svårt att förstå att det inte är ansvaret man syftar på när man vill införa en rutin att ringa upp föräldrar till saknade barn...
 
Sv: kan det bli värre?

Nej jag tycker inte alls att det är en enkel grej. Vilken tid ska man ringa? Det finns massor av barn som inte har fasta tider. Förskolan är också frivillig. Det finns ingen tid som föräldrarna måste lämna sina barn. De får komma allt mellan 6.30-17 i vår kommun. Det är också en säkerhetsrutin att föräldrarna inte bara får släppa av sina barn och låta de gå jo själva, utan de ska lämnas över.

När man har skolplikt och barnen ska vara där en viss tid, samt att de själva kan gå till skolan är ju en annan sak.

Sen kan rutinerna i vår kommun kan komma att ändras efter en sådan här sak. Då får de ju jobba fram något smart system. Tänk föräldrarna inte svarar när fsk ringer upp, hur många gånger under dagen ska fsk då ringa för att inte bli ansvariga för ett barn som inte ens har kommit dit?? 10ggr? 20ggr? När går förskolans ansvar över till föräldrarna? Här skriver alla föräldrar på ett policydokument att de ska ringa om de uteblir och ringa innan de kommer tillbaka. Gör de det ändå? Svar nej.

Sen måste jag tycka synd om alla barn som inte går förskola, vem ska se efter dem????

Instämmer! Om inte barnet kommer och man försöker nå föräldrar och ingen förälder svarar - hur ska man veta då om barnen är där föräldern är eller instängda i en bil? Det verkar orimligt att lägga något slags ansvar på förskolan.

Ska jag gissatror jag nog att våra barns förskollärare hade ringt om vi bara inte dykt upp en dag. MEN; jag tycker/tror absolut det är "överkurs" och inget som alls är eller ska vara en rutin. Men om de då inte når oss; vad ska de förväntas göra då? Polisanmäla familjen som "saknad"? :crazy:
 
Sv: kan det bli värre?

Glöm allt jag skrev.....
Allt är redan ältat om och om igen ser jag när jag läser vidare i tråden....

*huvva*
 
Sv: kan det bli värre?

Du säger emot något annat än det som jag påstår.
Så du kan inte ha förstått.
Men jag kommer inte på något mera sätt att förklara vad jag menar på.
Nej jag håller bara inte med. Jag säger inte emot något över huvud taget utan ifrågasätter det du skriver. Jag har full förståelse för att du inte kan förklara sambandet mellan att inte kontakta förskolan när man inte kommer och att slarva med säkerheten. Det är totalt oförklarligt då ett sådant samband inte existerar.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag har inte påstått att det inte kan finnas ett samband, vad jag påstår är att man inte kan sätta ett likehtstecken mellan föräldrar som inte kontaktar förskolan om barnet inte kommer.

Du sätter upp ett antal kriterier till som vilkor och alla de måste inträffa för att det ska ha betydelse. Det ska röra upprepade gånger, det ska vara en förskola som över huvutaget kontaktar föräldrarna och dessutom inte gör det om det ofta inträffar.

Vad jag pekat på är att om det sker enstaka gånger eller om förskolan ändå inte kontaktar en så spelar det ingen roll för barnets säkerhet. Och att en förälder som enstaka gånger prioriterar annat än att ringa förskolan behöver inte påverkar barnets säkerhet ett dyft. Jag gillar inte det där med att generalisera och peka ut de dåliga föräldrarna utifrån mer eller mindre suspekta kriterier, alla har sina för och nackdelar och de flesta är helt okej föräldrar som tar väl hand om sina barn.
 
Sv: kan det bli värre?

På min senaste förskola så hade de ringt igenom listan av uppgivna telefonnummer.
Och någon hade väl till slut gått att få tag på.
Denne någon hade ju då fått ansvaret att ta reda på vad som hänt.

Förskolans uppdrag slutfört.

Är du van att utarbeta rutiner? Jag hade aldrig köpt en sådan rutin. Jag hade aldrig ställt mig bakom något sådant. Du kommer fram till någon. Denne någon förstår inte att ansvaret nu ligger hos denne någon. Ansvaret går tillbaka till dig som inte lyckades få den personen att förstå det.

Bättre försök igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp