Sv: kan araber verkligen inte hoppa??
Det beror väl på vad man menar med komma någon vart. Araben är ofta duktig på att hoppa, men exteriören rent generellt sett gör väl att den har lätt för att hoppa med sänkt rygg. Jag kan tänka mig att de har svårt att hävda sig i de allra största klasserna eftersom de är mindre än de halvblod som tävlar på internationell nivå och av den anledningen inte räcker till över de krävande trekombinationerna. De araber jag sett hoppa har ju haft väldigt kvicka bakben vilket kompenserar för en sämre ryggteknik. Sedan tror jag också att ett för lite vinklat bäcken och rakt och platt kors, vilket många araber har, kan medföra att de får svårt att sätta under sig ordentligt och detta kan också påverka arabens kapacitet i svåra hoppklasser. Min egen arab har lite svårt att sätta under sig av just detta skälet trots att han inte på något sätt har ett extremt rakt kors, utan rätt hyfsat. Han är hoppad under ryttare omkring 150 men inte tävlad, vilket är två helt skilda saker. Det är en sak att hoppa ett enstaka hinder på 150 och en annan att tävla 150 med alla relaterade avstånd. Men han hoppar väldigt bra och är kvick, om än med något sänkt rygg ibland.
Väldigt många araber skulle nog kunna tävlas på medelsvår nivå i både hoppning och fälttävlan, men tyvärr är det inte en populär ras för många tävlingsryttare och därför kommer araberna inte ut på tävlingar för att visa vad de kan. Sedan är araben ofta en väldigt känslig häst, och därför svårare att få att gå riktigt bra (dvs det krävs en stor ryttarkänsla och bra sits). Det finns många ryttare på låg och mellannivå som kanske visst tävlar mycket osv men inte har den bästa sitsen eller ridningen.
Vad gäller bilden på Bajano så tycker jag också att det är självklart att just det hindret inte är 170, i så fall skulle hinderstöden inte ha bommarna halvvägs upp. MEN jag tvivlar inte en sekund på att de visst har hoppat 170. Som någon skrev så måste bildtexten tolkas så att 170-hindret hoppades under samma meeting som bilden var tagen.