kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Lånar knapp av dig :)

Jag tror inte heller på araber som hopphästar, många är lite "kapphängare" tycker jag, dom hoppar men sen häger benen där... Fördelen är väl att de brukar vara himla rädda om benen...
Men sen är det klart att det finns undantag i alla raser...
1.30-140 banor är väl ingen omöjlighet för hästar med en bra ryttare på ryggen heller... Men i 1.50 - 1.60 tror jag personligen inte att araber riktigt räcker till...

Senast ändrad av en moderator:

visst kan araber hoppa, inte alla givetvis.

här är mitt lilla arabsto som är löshoppad endast några ggr.

bild

bild

bild

*lånar*

Jag tävlade med min arabhingst idag :)
haha 50cm & 60cm :p

Det var ljudligt.. :angel:

Stallägaren tävlade sin hingst Abha Qutar i 1,20 klasser. Hela hästen var som en stor gummiboll. Alla hästar kan hoppa sen är det inte alla som kan hävda sig i svårhoppnings klasserna.

Det beror väl på vad man menar med komma någon vart. Araben är ofta duktig på att hoppa, men exteriören rent generellt sett gör väl att den har lätt för att hoppa med sänkt rygg. Jag kan tänka mig att de har svårt att hävda sig i de allra största klasserna eftersom de är mindre än de halvblod som tävlar på internationell nivå och av den anledningen inte räcker till över de krävande trekombinationerna. De araber jag sett hoppa har ju haft väldigt kvicka bakben vilket kompenserar för en sämre ryggteknik. Sedan tror jag också att ett för lite vinklat bäcken och rakt och platt kors, vilket många araber har, kan medföra att de får svårt att sätta under sig ordentligt och detta kan också påverka arabens kapacitet i svåra hoppklasser. Min egen arab har lite svårt att sätta under sig av just detta skälet trots att han inte på något sätt har ett extremt rakt kors, utan rätt hyfsat. Han är hoppad under ryttare omkring 150 men inte tävlad, vilket är två helt skilda saker. Det är en sak att hoppa ett enstaka hinder på 150 och en annan att tävla 150 med alla relaterade avstånd. Men han hoppar väldigt bra och är kvick, om än med något sänkt rygg ibland.
Väldigt många araber skulle nog kunna tävlas på medelsvår nivå i både hoppning och fälttävlan, men tyvärr är det inte en populär ras för många tävlingsryttare och därför kommer araberna inte ut på tävlingar för att visa vad de kan. Sedan är araben ofta en väldigt känslig häst, och därför svårare att få att gå riktigt bra (dvs det krävs en stor ryttarkänsla och bra sits). Det finns många ryttare på låg och mellannivå som kanske visst tävlar mycket osv men inte har den bästa sitsen eller ridningen.

Vad gäller bilden på Bajano så tycker jag också att det är självklart att just det hindret inte är 170, i så fall skulle hinderstöden inte ha bommarna halvvägs upp. MEN jag tvivlar inte en sekund på att de visst har hoppat 170. Som någon skrev så måste bildtexten tolkas så att 170-hindret hoppades under samma meeting som bilden var tagen.

Jag tävla LA med min arab(D-ponny) kom tyvärr inte högre pga att han fick pålagringar :crazy:

Min kompis hade en arab 145 cm 5 år. Under en hoppträning vi var på tillsammans hoppade dom banor på 1,00 och trippelbarr mm. på 1,15

Och den hästen hoppade verkligen med glädje och hade hur fin teknik som helst. Nu var itne det här något stort exempel. Men det visar bara på att man inte kan dömma hästen efter rasen.

Kom på en kompis till mig har en arab som gått msv A, hon red Ponny-SM i hoppning på den! men nu är den såld..

klatr dem kan hoppa! har hört talas om araber som har gått upp till svårklass....
men ofta är dem ju stirriga med och kanske inte har så lätt för att fokusera sig på hoppningen

jo.. tror att dom flästa hästarna kan hoppa någolunda...annars springer dom igenom :crazy: tror att araber klarar sig hyffsat i ponny klasserna.. om man kollar när en arab hoppar brukar dom dra bakbenen under sig istället för bak.. har inga fördommar då vi har ett halvblod me superHoppstam som inte tar sig över en bom ;) :D men klart att de flästa kan om dom vill.. den ena pollen...han va tre då....förra året.. hoppade över padocken stillastående :eek: den 1 185 cm hög.. sedan hoppade han över hagstaketet på 145 cm som dt vore 1 m :p ..

Narcissa__Malfoy skrev:
Bra skrivit!
Jag har tävlat mycket upp till nationell nivå och jag har då inte sett några travare, fjordingar eller nordsvenskar i klasser över 110.

Jag var på en tävling i förra året. Timrå. Där fanns en nordsvensk som var som en gummiboll alltså. Tävlade 1m 1,10 1,20.
Kommer dock inte ihåg namnet men den var ursöt och hoppade som en kanon!!
Min nordsvensk hoppade 85cm när jag hade haft honom i ett halvår. Det var den sötaste, snällaste och ärligaste häst jag någonsin träffat. Ungarna klättrade upp på honom i boxen och satt där på hans breda rygg och flätade manen eller kröp under magen på honom för att borsta.
Alla hästar kan hoppa!

Ha ha. Det är rent skit snack. En av mina bästa hopphästar är en arab på 160 cm. Hoppar 130 med henne.

Har för övrigt en korsning på ridskolan. Nordsvensk/arab. En dum korsning tycker jag.
Han har hoppat 1.10 och är som en kanon på banan! :devil:

Jodå, araber kan :devil: hoppa!
Min saxade ett staket på 135 cm, och hoppar 120 uppsuttet.

Däremot så kan jag hålla med om att de kanske har svårt att hävda sig på hoppbanan i högre klasser, mestadels pga avstånden i kombinationer och breda hinder då de själva har kort rygg. Men man kan iallafall inte klandra dem för att inte ha vilja ;)

Narcissa__Malfoy skrev:
Bra skrivit!
Jag har tävlat mycket upp till nationell nivå och jag har då inte sett några travare, fjordingar eller nordsvenskar i klasser över 110.

Du har då inte sett så mycket då .. :rofl:

Jag sköter och rider ett Arabiskt Fullblod vid namn Cherookee.
Hon är ärlig på hinder och vägrar aldrig(peppar, peppar, ta i trä) eftersom hon är NH tränad.
Om hon vägrar är det för hon inte får ihop det, det blir "kortslutning" i hjärnan. Alltså då hon inte förstår sig på hindret, ett exempel var på sicksack. Hon förstod helt enkelt inte hur man hoppade det. Men efter två försök kunde hon hoppa det som om gjort det hela sitt liv.

Hon tävlade hoppning i Nationell klass i helgen på Umeå Ryttarförening.

Hon tävlade 1,10.
Hon gjorde bra ifrån sig förutom andra dagen då hon magplaskade rakt in i ett hinder pågrund av en funktionär som stod framför det och inte flyttade sig.

Hon ska fara till skellefteå på Nationella och möjligen ställa upp 1,20 och i sommar ska hon på Arab SM. Hon är en riktig liten pärla hon :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en kompis, som har en arab. Hon har tävlat 120cm med den, så visst kan dom hoppa.Mer ellermindre bra, pricis som alla raser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 624
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka