kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Med risk för att vara oförskämd vill jag påstå att jag träffat på bra mycket halvblod som aldrig skulle ta sig runt en 1,30 bana heller... Eller ens en 70 cm bana. På grund av osmidighet, fjantighet, oskicklig ryttare, noll respekt för hinder, dålig teknik osv.

Vi har ju ganska stort urval av halvblod i Sverige idag så det är inte så konstigt att de är i majoritet på tävlingsbanorna. Araberna är väl typ 8 000 mot 100 000 halvblod eller nåt sånt.

Faktum är att det inte är så många hästägare som tävlar medelsvår med sina hästar i någon gren (om de tävlar alls). De flesta hästar i Sverige idag är, oavsett ras, hobbyhästar som ska funka allround och som möjligen hoppar 120 cm nån enstaka gång på en träning.

Och till det funkar ju de flesta raser ypperligt :idea:

Cherookee skrev:
Okey, utryckte mig kanske för svårt.
När man NH tränar en häst tränar man den t,ex på att gå på
plast och tränar dom på att inte vara rädd för massor av saker, bland annat.

Och ifall Cherookee vägrar är det för hon inte förstår sig på ett hinder inte för att hon tycker hindrena är LÄSKIGA.

Fattar ni nu då eller är det för komplicerat för er?

Det jag inte förstår i det hela är att du inte förstår att hästar inte bara vägrar för att dom är rädda för hindrena.

Finns tusentals olika anledningar till att en liten pålle vägrar.
Spela roll om dom är NH tränade eller nåt, men jag tror inte att den kan hjälpa dej om du kommer alldelens fel på ett hinder och din häst stannar.. Vad tror du?

Jag måste bara lägga mig i detta och säga några saker. Jag håller med om att rena araber, grova kallblod mm inte kan hävda sig i SVÅR klass. Men att endel kan gå MsvB det vet jag, (vet en nordis som går 120 hopp och går i passage och gör piruetter, har sett det med egna ögon). Men i alla fall vill jag bara berätta till dig som inte tror att en nordsvensk kan tävla över 1.10 så har du fel. Den som jag nyss sa gör det och min fd ponny, korsning mellan nordsvensk och varmblodig travare, gick felfri LA med plac, LA dress och Lätt FT som på räls med mig. Är man en skicklig ryttare som ger en häst med stor hjärta tiden den behöver, kan en arab eller ett kallblod gå Msv klass och göra det bra ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka