Sv: kan araber verkligen inte hoppa??
Knapplån...
Jag har en gammal uttjatad jämförelse som jag tycker passar lika bra här som (där den ursprungligen kom) 'kan travare inte hoppa?'. Jag hade förr ett kallblodssto, nordsvensk travare. Vi tävlade upp till 1,20-hoppning. De problem vi hade som gjorde att segrarna lät vänta på sig var styrbarhetsproblem (lååång häst, svår att få ihop och lite för het), själva hinderhöjden var inte ett problem, hade aldrig pet (men väl en del stopp pga åt helsike fel anridning när kommunikationen brakat samman). Och naturligtvis så styrproblemen etc gör ju att det INTE är en bra 1,20-häst. Men om vi bortser från det en stund..
Så, jag ansåg det faktiskt inte fairt att starta henne i 1,20. Hon låg där på sin maxkapacitet rent höjdmässigt, medan hoppavlade (och en del dressyravlade med för den delen *s*) snäppte över det som om det var cavaletti. Dvs min dam, definitivt inte avlad för hopp, fick ta i för kung och fosterland, medan de mer avlade för hopp inte ens behövde ta i på den höjden. Det var rena barnleken för dem.
Och lite samma sak har vi med araben, den är en UTMÄRKT multitalangshäst på lättklassnivå, och den hävdar sig ypperligt som ponny, då du har kvickhet, snabbhet och vändbarhet. Men när det kommer högre höjder så för de FLESTA kommer problemen, naturligtvis finns undantag - i alla discipliner. Men araber ligge oftast kring 1.45 - 1.55. Ett halvblod på 1.55 är att betrakta som LITET. Och banorna i storhästklasser är inte byggda för 1,55 hästar. Så ofta blir det långt i kombinationer etc. HÖJDEN är sällan ett problem, men det krävs så otroligt mycket mer för framgång på högre nivå i hoppning än att hästen klarar höjden.
Och trots arabernas kvickhet och vändbarhet så ställer avstånden i kombinationer och relaterade avstånd till det en del. Och även med felfria rundor så brukar TIDEN ställa till det. Och 'fel' avstånd ger lättare pet. Det finns mer än en nedmätt arab som hävdat sig fint bland ponnyer, men på samma höjd som storhäst uteblir framgångarna, för ren speedridning och vändbarhet räcker inte. Avstånden stämmer inte, och när man måste rida på 1½ språng i en kombination är det bäddat för problem, oavsett ras.
Så, visst finns det araber som kan hävda sig och hävda sig VÄL på hög nivå, men man får inte glömma att de inte är specifikt avlade för det. Däremot är det FÅ halvblod som spöar en arab i distans, eller för den delen galopp. Och det innebär inget annat än att hästarna är avlade för olika saker, vilket synd väldigt väl på kroppsbyggnaden med.
Men, som multitalang på lättklassnivå är de som klippt och skurna rent generellt.
/Alexandra - med två bararber i stallet men som INTE skulle skaffat en bararb om jag haft ambitioner för svår klass grenspecifikt.