kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Det finns en Herman som vann 1.10. Han kom 31:a i en annan 1.10 och 45:a i 1.20. Lite skillnad mot de resultat som nämndes i tråden.

ja tyckte jag såg rätt mkt diskussioner om 130 oxå de va därför jag reagerade på det.. :smirk:
eftersom vissa menade att "130 var ju inte svår hoppning.."

MEn det är samma med 110; Jag tycker inte att en häst är "dålig" lr vad man ska säga om den hoppar en bana på 110.
Låt oss säga att en arab är 150cm hög o har kort galoppsprång; då är den ju faktiskt rätt duktig som hoppar en bana på 110...

Även om som sagt vissa anser att 11 inte är nån höjd.

jo självklart.

Men om ngn skulle ge dessa hästar en chans och det verkligen visade sig att det fanns duktiga sånna så skulle folk kanske få upp ögonen för dem på ett annat sätt..

EN ren arab kan att bli bra men det är få som kommer upp till den högsta nivån men att ha en ponny men arab (korsning) så brukar de bli riktigt bra. för då får du mycket av deras uthållighet och det är positivt :bump:

130 är inte svår hoppning. Men det betyder inte att det inte är bra gjort att hoppa det. Alla hästar kan hoppa, bara mer eller mindre högt.

älgen skrev:
130 är inte svår klass. Jag nedvärderar ingen ras, men i just SVÅR hoppning har jag inte sett några araber eller fjordingar,ardenner ,osv
jo det är svår klass för D- ponnys!

Mycket möjligt att det är. Jag tävlar häst och har dålig koll på ponnysidan numer.
Jag syftade i varje fall till arab som HÄST inte som ponny. Även om jag vet att det finns några som strukit under strecket och blivit ponny.

ah okey,jag håller inte på med ponny längre,vad är som är svår då? 1,35?

Jag håller heller inte på med ponny längre. Men 1,35 borde väl heta "Msv A +5"? Svår hoppning borde ju vara 1,40? Jag har inget TR där jag sitter så jag kan inte kolla.

Man kan jämföra mankhöjd och hinderhöjd.
Men tänk då ex på lilla Mynta, hon lär inte så stor. Och det har även funnits fler hästar i värds eliten som inte heller har varit så stora.

Mankhöjden har inte så stor betydelse, utan det är smidigheten och modet. En häst på 1,70+ blir hinderna kanske inte så stora i förhållande till mankhöjden, men smidigheten på en stor häst blir inte det samma som på en mindre häst. En mindre häst får der emot ta i lite mer i hoppet, men det kan den tack vara sin smidighet.

jo kanske det men 1.40? tycker det låter mkt för ponny bara...

Jag menar inte svår i den benämningen redigt..
Menar snarare att vissa anser att 130 inte är en "svår" klass...

Senast ändrad:

Snuffsan skrev:
Det finns en Herman som vann 1.10. Han kom 31:a i en annan 1.10 och 45:a i 1.20. Lite skillnad mot de resultat som nämndes i tråden.

Ja jag letade ju efter någon som vann 1.30 och kom tvåa i 120 :smirk:

Lady_S skrev:
Jag håller heller inte på med ponny längre. Men 1,35 borde väl heta "Msv A +5"? Svår hoppning borde ju vara 1,40? Jag har inget TR där jag sitter så jag kan inte kolla.

När jag red ponny var 1.40 svår hoppning för D-ponnier har jag för mig. Hade några kompisar som red i dom klasserna nämligen.

ja tänkte väl att jag inte var helt ute och snurrade ..

Om det där hindret är 170 ska jag äta upp min keps

Självklart finns det undantag, har sett en arab som faktiskt hade kanonhoppteknik... Men i regel så är inte araben en bra hopphäst, inte i mina ögon. Har sett ganska många hoppa & de flesta är väldigt spända, hoppar med låst rygg & i många fall dåliga bakben, dessutom brukar de vara ganska korta i språnget & har svårt att nå fram i kombinationer (nu pratar vi häst, ej de araber som går som ponny, de hävdar sig i regel betydligt bättre)...

Men sedan är det nog inte många som köper en arab om de tänkt satsa på medelsvår eller svår hoppning. Om fler hade tränat araber för hopptävling på hög nivå & vara ute och letat bland landets araber efter de med rätt förutsättningar så skulle det nog komma fram en & annan stjärna... :idea:

bapro skrev:
Om fler hade tränat araber för hopptävling på hög nivå & vara ute och letat bland landets araber efter de med rätt förutsättningar så skulle det nog komma fram en & annan stjärna... :idea:

Varför tror alla att det är så här?? Det är svårt nog som det är att plocka fram dom hästar som har dom riktiga förutsättningarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka