kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Eller så är det du som lever i en fantasivärld.

Narcissa__Malfoy skrev:
Eller så är det du som lever i en fantasivärld.

Eller är det du!

Läser du inte vad man skriver eller har du tappat synen?

men kära du....att en häst kan masa sig runt en 120-bana är inte samma sak som att hoppa en svår klass. 99% av alla hästar kan hoppa 120. Det är ryttarna som är för kassa.

tant agda skrev:

Ja kommer du inte ihåg hur man gjorde över höjdhoppshindren ;) hästar kan nog oxå saxa över bara dom kan kontrollera sina 4 ben i själva saxen:rofl:

Själv hade jag problem med att kontrollera mina två ben. Körde hästhopningstekniken :D

Cherookee skrev:
Hon är ärlig på hinder och vägrar aldrig(peppar, peppar, ta i trä) eftersom hon är NH tränad.
Om hon vägrar är det för hon inte får ihop det, det blir "kortslutning" i hjärnan. Alltså då hon inte förstår sig på hindret, ett exempel var på sicksack. Hon förstod helt enkelt inte hur man hoppade det. Men efter två försök kunde hon hoppa det som om gjort det hela sitt liv.

Detta måste vara det mest korkade jag någonsin har läst ;) Hästen vägrar aldrig för att den är NH tränad och sedan i nästa andetag skriver du att om hon vägrar är det för att hon inte får i hop det eller att hästen inte förstår sig på hindret??

På vilket sätt tror du att denna hästen skiljer sig från icke NH-tränade hästar?

Hahaha...
Ärligt talat var det riktigt dumt skrivet.
Jag håller med Rufsan. Du ska kanske lära dig lite mer om hur en häst funkar innan du utalar dig så dumt. :rofl:

Detta riktar sig alltså inte till Rufsan utan Cherokee eller vad hon hette... :smirk:

Okey, utryckte mig kanske för svårt.

Det finns massor av anledningar varför hästen vägrar.
Vanligast är att hästen tycker att hindrena är läskiga.
Men Cherookee vägrar inte för att hon är rädd för hindrena.

När man NH tränar en häst tränar man den t,ex på att gå på
plast och tränar dom på att inte vara rädd för massor av saker, bland annat.

Och ifall Cherookee vägrar är det för hon inte förstår sig på ett hinder inte för att hon tycker hindrena är LÄSKIGA.

T,ex tänk er att ni räknar ett svårt matte tal och ni förstår inte hur ni ska göra för att lyckas räkna ut det.

Cherookee förstod inte hur hon skulle göra för att ta sig över dom.
Och det var endast sicksack hinder och såna liknande hinder som ej brukar finnas på tävlingar efter det.

Och när hon hoppade dom där sicksack hinderna var för två år sedan.
Det var senaste gången hon vägrade, och hon har varit med på massor av tävlingar och träningar.

Fattar ni nu då eller är det för komplicerat för er?

Kära lilla gumman, dags att komma ner till verkligenheten snart? (till Narcissa)

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar inte fatta att så här funkar dom flesta hästar när dom skall hoppa NH tränade eller ej :angel:

Den vanligaste orsaken till att en häst vägrar är inte för att hästen tycker hindret är läskigt utan för att ryttaren har gjort något fel, det vanligaste är att ryttaren lägger hästen fel på hinder och sätter den i en sådan situation där den inte kan hoppa, en hinderklok häst stannar oftast då eftersom den inte vill slå sig.

har själv en arab så jag har inget emot dom ;) MEN självklart har de inte samma förutsättningar som tex ett halvblod varken inom dressyr eller hoppning.
Men visst kan de vara duktiga både inom dressyr och hoppning. Har ridit en som hoppade 1.30 och var utbildad msv a i dressyr.

Men som sagt vill man tävla 1.50 hoppning kanske man inte ska satsa på just en arab. Dessutom brukar de vara ganska så små vilket inte heller alltid är till en fördel...

Ärligt talat, tror du på det där skitsnacket själv? Lär dig hur en häst fungerar innan du uttalar dig.
Det är rätt pinsamt för dig att sitta och skriva saker som du inte har en aning om.

Så du säger att alla hopphästar är NH tränade?
Tror inte det stumpan.
Nej, men det är en stor orsak.
Far på en stor tävling så ska ni få se att många hästar vägrar pågrund av att dom tycker hindrena är läskiga.
Och på grund av att ryttaren gör fel.
Man tar inte miste på en häst som tycker ett hinder är läskigt eller om det var ryttarens anridning som var fel.

Nej, araber klarar sig inte så värst bra.
MEN det finns undantag.
Men man ska inte dömma hunden efter håren.

Det är ungefär samma sak som när man säger att travare inte klarar sig bra på hopptävlingar.
På nationell hopptävling i helgen på Umeå Ryttarförening vann en travare 130 klassen och kom två i 120 dagen därpå.
Travaren slog ut massor av ruskigt duktiga halvblod med fin stam som ryttarna betalat en förmögenhet på.
Det var ingen slump.

Ni har nog inte sett så väldans mycket ni.

Narcissa__Malfoy skrev:
Ärligt talat, tror du på det där skitsnacket själv? Lär dig hur en häst fungerar innan du uttalar dig.
Det är rätt pinsamt för dig att sitta och skriva saker som du inte har en aning om.

Tror du inte jag har en aning om att den araben jag rider på och hjälpte till med på Nationella hopptävlingarna i helgen gjorde väldans bra ifrån sig?
Så jag sitter och berättar en lögn för dig?
Då har du ingen aning om vad fel du har.

Visst finns det hästar som stannar för att de är tittiga, men alla hästar som inte är tittiga är inte NH-tränade. Dessutom är jag ganska övertygad om att det finns NH-tränade tittiga hästar också, det har liksom inte med saken att göra.

Sen förstår jag inte vad "lilla du" har i en diskussion att göra? Har du alltid sån dålig attityd eller ger du bara tillbaka med samma mynt till Narcissa__Malfoy?

Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig :mad: Dom flesta hopphästar är INTE NH-tränade , på dom stora tävlingarna är det sällan hästar vägrar överhuvudtaget och gör dom det så har ryttaren lagt dom fel och inte för att dom tycker hindren är läskiga. Dom har hoppat hundratals med hinder vid det laget.

Vad har du egentligen sett i ditt liv, vaa ! EN Nationell 110 klass där din sköthäst var med, suck...

Jag har varit på StOOOOOra tävlingar innan du ens var född och har garanterat sett mycket mer hästar som hoppar än vad du någonsin kommer att göra i hela ditt liv. Dom flesta är INTE NH-tränade och dom hoppar iallafall.

Väx upp....

Cherookee skrev:
Det är ungefär samma sak som när man säger att travare inte klarar sig bra på hopptävlingar.
På nationell hopptävling i helgen på Umeå Ryttarförening vann en travare 130 klassen och kom två i 120 dagen därpå.
Travaren slog ut massor av ruskigt duktiga halvblod med fin stam som ryttarna betalat en förmögenhet på.
Det var ingen slump.

Ni har nog inte sett så väldans mycket ni.

Här är resultatlistan, Vad heter hästen då för jag kan inte hitta någon travare som vann 1.30 och kom tvåa i 120 dagen därpå, faktum är att det finns ingen som vann 1.30 och kom tvåa i 120 överhuvudtaget så bara det är ju lögn. Du är tom så ovetande att du inte förstår att alla resultat , hästar och raser ligger ute på nätet och är väldigt lättillgängligt. Så vilken häst menar du :angel:

http://www.hippologum.com/tavling/tavling/resultat/hoppning/050403/urf050403.htm

Cherookee skrev:
Tror du inte jag har en aning om att den araben jag rider på och hjälpte till med på Nationella hopptävlingarna i helgen gjorde väldans bra ifrån sig?
Så jag sitter och berättar en lögn för dig?
Då har du ingen aning om vad fel du har.

Ja om en 42 plats i 110 är att göra bra ifrån sig enligt dig så är jag fanimig proffs :devil:

Jag döööööör! :rofl:
Först ljuger hon om resultatet sen blev hennes sköthäst 42a i en 110....Vilket proffs jag måste vara då om DET är bra!

Underbart fio! :bow:

fast 4 fel är inte så fasligt dåligt om man ska se det på annat sätt.

Tycker det är jättekul att araberna är ute på tävlingsbanorna även om det inte är på elitnivå.

__Stilett__ skrev:
fast 4 fel är inte så fasligt dåligt om man ska se det på annat sätt.

Tycker det är jättekul att araberna är ute på tävlingsbanorna även om det inte är på elitnivå.

Nej jag menade inte att det var så fasligt dåligt alls men det låter ju som om det var värsta 1.50 hästen hoppade för att den var NH-tränad :angel: Och dels eftersom inte någon annan minsann har varit på större tävlingar (om nu 110 är en stor tävling) och sett alla ej NH tränade hästar vägra. :confused:
110 är ju ingen höjd att ta sig över även om ryttaren lägger hästen fel, kom igen om det är 130 och uppåt då hjälper ju knappast NH träningen så mkt i det läget :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka