kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Hans Delling hoppade hingsten Bajano ox rätt högt upp i klasserna. Har för mig att de startat 1.50-hoppningar.

Angloaraben som vann världscupen förra året räknas inte som en "riktig anglo" för han har mindre än 25% arabblod.

Som så många andra redan sagt så har jag svårt att se en arab gå svåra klasser. Bajano som Görel nämde måpste dock varit en riktig pärla. Hämtat från www.runnbacken.org:
"BAJANO var en mycket framgångsrik prestationsindivid som förutom att bli Årets vinstrikaste galoppör 1982, tävlade upp till MSV hoppning under sin ryttare Hans Delling. BAJANO blev utsedd till "Årets Arab i Hoppning" 1987, 1988 och 1992 och fram till och med 1993 hade han på nivån LB-MSB hoppning erhållit 26 segrar och 20 placeringar. På Milamässan i februari 1990 (bilden här intill) hoppade BAJANO 170 cm."
Bajano.jpg

Gissa vems farfar Bajano är?

Kan meddela att bland de nedärvda anlagen så kom en fantastisk hoppteknik, men dessvärre infiltrerades samma anlag av en förmåga att betrakta bommar och hinder som hästätande monster... :angel:

Näh - om jag varit lika duktig ryttare som Hans Delling så kanske ni fått se Geshira sväva över jättehöga hinder också. :D

Ni får se henne springa genom hinder istället.
baggarna.JPG

Fast araber kan man ju inte köra heller..? :confused:

Klart hon inte kan hoppa med en sådär stor vagn hängande bakom sig :D.

vet en som går i min skola hon tävla MsvA på sin renrasiga arab. ser dock inte ut som en arab

Om det där hindret är 170 så är jag Bellman, då har jag hoppat 2.70 isåfall :p

hmm.. har själv aldrig haft travare men en ridlärare jag känner har en herre som hon faktiskt varit uppe i 1,30 med... å han såg inte mkt ut för världen från början. Har själv fullblod och halvblod, men menar bara att det faktiskt finns....

*lånar knapp*

Det boror på vad man menar med : kan araber hoppa?
Hoppa vaddå? 70 cm? 1.10 ? 1.50? OS?

Min personliga åsikt är att araber gör sig nog mkt bättre någon annanstans än i dom lite högre hoppklasserna.

Och ett direkt ärligt och realistiskt svar på din fråga, kan araber verkligen inte hoppa? Nej. Dom allra flesta kan inte det, men det finns såklart untantag.

Min arab är jätteduktig *skryyyt* :) Han hoppar med mkt bra teknik, klarar både höga å långa hinder.. Som högst har vi hoppat kombinationer med oxrar på 130. Dom hindrena klarade han av hur lätt som helst.
Han hoppar bra , han är bra på att svänga..
Så nog finns det araber som kan hoppa bra!=)

Men det hindret är ju typ 110. Inte svår klass direkt.

Förra helgen var jag på en reg ponnyhoppning. C-ponnyn som vann msv b:n (globenkval) var en arab. Och om inte den kan hoppa så vet jag inte vad.

Men det är ju så att de flesta araber inte blir så bra, man har ju inte avlat på deras hopptalanger så länge som man har gjort med t ex ridponnierna.

Aydin har placerat sig i SM, vilket betyder att han har tävlat MsvA med gott resultat. Högre än så får han inte tävla som ponny. Som häst har han tävlat 1,30 vilket är samma höjd som Msv A är för ponny. Dessutom känns det som (osäker) att a-finalen i SM -96 (när han tog sin placering) gick i 1,35, vilket är svår klass för d-ponny.

Galadriel skrev:
Klart hon inte kan hoppa med en sådär stor vagn hängande bakom sig :D.

Jaha, måste man ta av vagnen först??

Ja, då löste sig det hoppmysteriet.... :D

Rufsan. skrev:
Om det där hindret är 170 så är jag Bellman, då har jag hoppat 2.70 isåfall :p

Jag vär där IRL och såg Bajano hoppa detta hinder FLERA gånger....Och det VAR 1.70 m högt!!!!!!!!!!
Tänk att det skulle vara så underligt bara för det är en renrasig Arab som hoppar det??!! :confused: :crazy: :( :mad:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Generellt så hoppar väl araber med rätt dålig ryggverksamhet, men en del kompenserar ju detta med att vara förbaskat kvicka och rädda om benen. Upp till 1.30 har jag sett en del araber gå, men det svåra för dem sen är väl också att räcka till i kombinationer när det blir ännu högre. Det är väl därför de kan bli framgångsrika när de håller sig inom ponnymåttet. Det fanns en en ren arab som var ponny som tävlade hoppning i mitten av 80-talet som hette El Azim ox (tror jag...) och den hoppade som en liten gummiboll och tillhörde eliten då. Och Al Jafw ox tog ju SM-silver i fälttävlan för ponny 1988!

Så det är väl en definitionsfråga om de KAN hoppa. De gör det åtminstone med en annorlunda teknik....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka