kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Det hindret är absolut inte 170 cm.
Har man hållt på med hoppning ett tag så kan man se hur högt ett hinder är med bara blicken.
Hindret är max 120.

Cesam skrev:
Jag vär där IRL och såg Bajano hoppa detta hinder FLERA gånger....Och det VAR 1.70 m högt!!!!!!!!!!
Tänk att det skulle vara så underligt bara för det är en renrasig Arab som hoppar det??!! :confused: :crazy: :( :mad:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Du hindret blir varken högre eller lägre bara för att det är en Arab som hoppar det, Detta hinder som är på bilden är INTE 1.70 och om du tittar igen så inser du det nog oxå. Jag säger inte att hästen inte har hoppat 1.70 men det hindret är inte inte 1.70. Räkna hålen på stöden får du själv se, det är 5cm mellan varje hål och detta hindret är ca 110-115.

Det står inte i bildtexten att "på bilden här hoppar han 1,70", det står att bilden är tagen vid mässan, där hästen någon gång var uppe på den höjden. Bilden kanske är från uppvärmningen ;).
Personligen tror jag att de flesta hästar kan ta sig över 1,70 om det kniper. Jag har hoppat 1,40 stillastående med en vidrig c-ponny, som väldigt gärna ville ut från paddocken. Med lite fart hade han nog klarat ett par decimeter till...

Galadriel skrev:
På Milamässan i februari 1990 (bilden här intill) hoppade BAJANO 170 cm."
Bajano.jpg

Ja jag uppfattade ju att (bilden här intill ) hoppade Bajano 170 menades ju just så.
Sedan det där stigsprånget är ju nästan 20 cm lägre fram vilket iallafall jag tycker är fusk. Även trippelbarrshöjdhoppning tycker jag är fusk. Det får ju vara något så när parallellt iallfall. Max 5cm skillnad.

Varför är det fusk?

Citat från TR:
"Mom 398 Höjdhoppning
Hoppningen sker över ett hinder som ska he en lutning av omkring 35 grader."

Lady_S skrev:
Varför är det fusk?

Citat från TR:
"Mom 398 Höjdhoppning
Hoppningen sker över ett hinder som ska he en lutning av omkring 35 grader."

Ja ?? Dom använder sig alltid av en mur som högsta hinder, det är skillnad på 35grader och 20 cm på ett stigsprång, det blir väl ca 45grader, en trippellbarr är väl oxå ca 45 grader.

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Ja ?? Dom använder sig alltid av en mur som högsta hinder, det är skillnad på 35grader och 20 cm på ett stigsprång, det blir väl ca 45grader, en trippellbarr är väl oxå ca 45 grader.

Ja det måste väl bli en stoooor skillnad när det handlar om hela 10 grader....? :angel:

Hörrö, kom inte här och nedvärdera min hästs farfar! Då blir det personligt! :devil:

Rufsan. skrev:
Du hindret blir varken högre eller lägre bara för att det är en Arab som hoppar det, Detta hinder som är på bilden är INTE 1.70 och om du tittar igen så inser du det nog oxå. Jag säger inte att hästen inte har hoppat 1.70 men det hindret är inte inte 1.70. Räkna hålen på stöden får du själv se, det är 5cm mellan varje hål och detta hindret är ca 110-115.

Bilden är tagen i Våxtorp nån gång i början av 90-talet i samb. med en arabutställning och Hans Delling var där med Bajano ox och uppvisningshoppade honom.
Om just detta hindret är 170 på just denna bilden vet jag inte exakt...sorry...men HAN hoppade verkligen 170 där på plats. Jag var där och såg det själv så Du behöver inte anse att jag ljuger..... :(

Vet inte vem som tagit just denna bilden....jag har en ungefär likadan där han hoppar 170!!!!!!!!

mvh
Carina

Rufsan. skrev:
Om lutningen ska bli 45 grader på ett stigsprång där främre bommen är 20 cm lägre än den bakre får hindret inte vara längre än 20 cm. Om lutningen ska bli 35 grader får hindret bli knappt 30 cm långt. Nog brukar väl hindren vara längre än så?

Vad det gäller trippelbarr så för att den ska luta 45 grader så måste den alltså vara lika lång som den är hög från översta frambommen till bakbommen. Den är oftast längre vilket gör att lutningen är betydligt mindre än 45 grader.

/Lady_S

Var har jag ansett att du ljuger :confused: Jag skrev ju att jag inte påstår att hästen inte har hoppat 1.70 men på den bilden det gällde hoppar hästen max 115.

Jag skall inte skryta med att jag är något mattesnille :angel: men det är ju som sagt murar dom använder och jag undrar vad det är för lutning på en sådan :confused: Lite skillnad är det iallafall på att hoppa en mur på 1.70 och en trippelbarr på 1.70.

Vilka använder murar? Det är väl olika vilken typ av hinder som används?

Det är alltid muren som dom bygger på höjden , du har väl sett puissance (stavningen) från Scandinavium, från Olympia från London :confused:

De bygger väl alla hinder på höjden i en puissance? Bara det att muren är högst. Hippodromhoppning är också höjdhoppning och i den får man ha vilken hindertyp man vill. I ren höjdhoppning har man bara ett hinder och det ska då vara ett stigsprång med lutning av 35 grader. Så det är ju olika.

Nej dom tar bort dom andra hindren i slutet och höjer enbart muren , däremot har dom ett uppvärmningshinder kvar innan muren som man inte behöver hoppa om man inte vill och det räknas inte heller om du river det.

Ok. Det visste jag inte. Men risken är väl inte så stor att jag ska hoppa en puissance i vilket fall! :D

hmm .. vill bara tillägga att av de 5 araber jag tävlade under ponny åren fick 4 av dem extremt bra kritik för sin ryggaktivitet. Alla dem är ju inte undantag.

Absolut bästa hopp ponnyn jag träffat på är ett Arabiskt fullblod (av den grova modellen) och jäklar va den ponnyn hoppar. Vad som helst, hur som helst (eftersom han är extremt vig) och i ett väldigt högt tempo eftersom han vänder på noll och ingenting.

Men självklart är det så att de inte är den "överlägsna" hopprasen. Men att säga att de generellt hoppar dåligt tycker jag är att vara väldigt orättvis.

hm? De araber jag har sett hoppar upp sig fint med ryggen. Stilett (visst heter hon så) visade några bilder på hennes arab, och den tog verkligen genom ryggen.
Det gjorde min arab också som jag tävlade, så att de generellt hoppar med dålig ryggaktivitet är nog lite väl generaliserande.
Kan ju slänga in bilder så får ni själva avgöra,
Tror hindrena är 120 o 130
Dejla.jpg

dejla2.jpg

Vet att det ser ut som hon kommer riva, men det är ett stigsprång och hon visste precis vart hon hade fötterna. Man hade ju gärna sett att hon hade dragit upp framknäna mer, men men

Senast ändrad av en moderator:

visst finns det araber som kan hoppa,och även såna som inte kan....
inom ALLA raser det finns duktiga och mindre duktiga individer,så enkelt är det :smirk:
att det ska tjaffsas och behöva bevisas hit å dit :mad:
jag har hoppat 140 med en arab i yngre år,numera e jag "hopprädd"
och säkert finns det dom som menar att 140 är inte att hoppa ;)
men det beror ju på vem man frågar då :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka