kan araber verkligen inte hoppa??

Sv: kan araber verkligen inte hoppa??

Det är klart att dom kan hoppa.
Sen att vissa här anser att 130 inte är ngt stort är ju en annan sak.. :smirk:

Visst, dom kanske inte kan hävda sig i svår klass, men det var ju itne heller huvudfrågan..!
Om man nu ska prata om svårhästklass så är det relativt få halvblod som tar sig upp dit oxå, med tanke på hur många sånna det finns.
Men det hör ju inte hit, utan frågan var om araber kan hävda sej i hoppning, och ja tydligen kan de det, eftersom flera stycken har skrivit det här.

Bara för att vissa här anser att "alla" hästar ska kunna hoppa en 130 bana så är det ju absolut inte dåligt.
Det är int alls så att 130 är ngt små hinder.
Visst, för er som tävlar/tränar på den höjden kanske, och om hästen får hoppas in rätt från början, sure.
Men eftersom nästan inga superelit ryttare köper just araber så får dom heller ingen rätt för sig, dvs de får inte lära sig att hoppa på "rätt sätt" från början.

Det finns nog många "annorlunda" raser tex arab, varmblod(travare) osv som säkert skulle kunna gå svårt klass med rätt ryttare...!

*lånar knapp*
Namn på en arab som gått msv a är Wyx (d-ponny), hur det gått vet jag inte men jag har sett honom hoppa 1.30 på träning utan större problem.

När vi ändå är inne på andra raser som inte är så vanliga att det kan hoppa högt så vet jag en travare som gått 1.60 och SM. Det är dock några år sedan. Coursir Rough (är inte säker på stavningen)

"Sen att vissa här anser att 130 inte är ngt stort är ju en annan sak.. "

Fast nu var det väl inte direkt 130 som diskuterades utan 110.

Vita_N_6520 skrev:
Men eftersom nästan inga superelit ryttare köper just araber så får dom heller ingen rätt för sig, dvs de får inte lära sig att hoppa på "rätt sätt" från början.

Det finns nog många "annorlunda" raser tex arab, varmblod(travare) osv som säkert skulle kunna gå svårt klass med rätt ryttare...!

Men det finns ju faktiskt en anledning till att dessa superelitryttare inte köper dessa raser oxå, eller hur :smirk:

Narcissa__Malfoy skrev:
"Sen att vissa här anser att 130 inte är ngt stort är ju en annan sak.. "

Fast nu var det väl inte direkt 130 som diskuterades utan 110.
*trådkapning* :o
Vid vilken höjd kan man banka sig själv på bröstet och säga att man har en bra hopphäst? *nyfiken*

fio. skrev:
Men det finns ju faktiskt en anledning till att dessa superelitryttare inte köper dessa raser oxå, eller hur :smirk:
Men varför åker du runt och "gratis rider" massa varmblod då? ;) :p

Humelibumlan skrev:
Men varför åker du runt och "gratis rider" massa varmblod då? ;) :p

FAn din djävel, du har lovat att inte skvallra om det ju :o :angel:

Humelibumlan skrev:
*trådkapning* :o
Vid vilken höjd kan man banka sig själv på bröstet och säga att man har en bra hopphäst? *nyfiken*

Det där är väldigt svårt att säga för många många hästar kan vara bättre hopphästar än ryttarna är hoppryttare och tvärtom
2 av mina hästar skulle garanterat gå svår hoppning med en annan ryttare än mig för jag styr gärna inte in på 1.50 banor :crazy:

Sen är det ju jättebra för en travare / arab att gå felfritt i 130 och även för dom halvbloden som inte har någon som helst hopptalang.

Den dagen jag rider in på en 1.40 bana och gör det bra då kommer iallafall jag banka mig för bröstet även om 1.40 för andra är en piss i mississippi, å andra sidan vågar dom inte ens rida debutant fälttävlan så vi (jag och andra hoppryttare) brukar retas om det hit och dit.

fio. skrev:
Det där är väldigt svårt att säga för många många hästar kan vara bättre hopphästar än ryttarna är hoppryttare och tvärtom
2 av mina hästar skulle garanterat gå svår hoppning med en annan ryttare än mig för jag styr gärna inte in på 1.50 banor :crazy:

Sen är det ju jättebra för en travare / arab att gå felfritt i 130 och även för dom halvbloden som inte har någon som helst hopptalang.

Den dagen jag rider in på en 1.40 bana och gör det bra då kommer iallafall jag banka mig för bröstet även om 1.40 för andra är en piss i mississippi, å andra sidan vågar dom inte ens rida debutant fälttävlan så vi (jag och andra hoppryttare) brukar retas om det hit och dit.
Oh, tack! :bow:
Ett hoppstammat halvblod eller liknande då? Förväntas allihop med lätthet klara en 1.50 bana med rätt ryttare?

Humelibumlan skrev:
Oh, tack! :bow:
Ett hoppstammat halvblod eller liknande då? Förväntas allihop med lätthet klara en 1.50 bana med rätt ryttare?

Absolut inte. Ett hoppstammat halvblod som kan hoppa kan med rätt ryttare gå 1.40-1.45 skulle jag vilja säga , sedan när det blir 1.50 kommer det så mkt annat som spelar in,tex temprament, vilja , viljan att inte vilja riva osv, sen att gå in och ha 7 nedslag i en 1.50 är ju en sak men att göra det bra och med bra menar jag max ett nedslag och det är oerhört svårt.
Visst river dessa hästar ibland 2 och 3 hinder oxå men då beror det ju ofta på andra saker.

Det är ju som med en travhäst , alla kan ju trava elitlöpen (dom som kvalat) men vissa blir ju alltid sist och då är det ju inte så intressant längre

Sedan skiljer det ju oxå ett antal hundratusen/miljoner i pris mellan dessa hästar som gör det bra och dom som inte gör det i samma klass

Första dagen gick det bra för Cherookee även fast hon fick ett nedslag i grunden.
Andra dagen var den en banfunktionär som stod framför hindret dom skulle hoppa och Cherookee nämligen hoppade över honom för att han inte flyttade sig och kom ur balans och fick 16 fel.
Då gick det inte bra.
Sista dagen fick hon ett nedslag på grund av ryttaren.

Och huvudsaken är att ryttaren är nöjd och känner att det var en bra runda beronde på vad hästen kan prestera den dagen.
Om man känner att hästen inte kan ge allt så kan man inte jämföra med vinnaren och vara skitsur över att hästen inte tog sig så långt.
Och andra dagen då olyckan med funktionären hände så landade hon rakt i hindret för hon var tvungen att hoppa av så tidigt och fick en hårdsmäll i bakbenet.
Så sista dagen var hon ganska stel.

Men jag har aldrig jämfört henne med dom riktigt svåra klasserna.
För vanligtvis kommer inte araberna så långt på grund av deras korta ryggar och dom är inte så jätte stora heller.

Jag ska kolla om travarens registrerade namn är Herman.

Vaddå Herman?? Resultaten ligger ju däruppe , det fanns ingen som har vunnit 1.30 som kom tvåa i 1.20 och definitivt ingen Herman :confused:

fio. skrev:

en stor anledning är att araberna är helt enkelt för små.
många ligger på 142-150 höjd.

säg en arab som hoppar 130 och är 145 hög.
och ett hbl som hoppar 130 och är 175 hög.

vad är bra i sammanhanget igentligen?

Senast ändrad av en moderator:

Dom är ju ponnier då och inte stora hästar, finns ju ponnyklasser oxå faktiskt. Men det var ju inte just araber som diskuterades i ditt citat utan mer travare

jo men dom kommer inte upp i 150 klasserna, just pga sin storlek.
kan ju givetvis finnas undantag.
Men halvbloden hävdar sig bättre i såna höjder givetvis.

det va mest ett svar till varför dom inte köper dessa raser.

Finns en ponny som fick brons i OS för en massa herrans års sedan och jag vet en hel del ponnier som lätt skulle kunna gå 1.40-1.50.

1.40 går ju D-ponnierna ibland i dom få svåra klasser som finns för ponny.

*knapplån*
Med min ena häst är det super att ta sig runt en 130-bana eftersom han hoppar väldigt väl men är lite väl kort i sina språng. Får jag runt honom felfritt så tycker jag vi har gjort en jäkligt bra prestation eftersom han dessutom är grymt svårriden. Han ska dock gå rätt mkt fälttävlan nu.

Den andre jag har är nog en svårklasshäst men har varit rätt mkt skadad. Den går över 130-hinder som om de vore 90 cm.
Han är jag nöjd med om han hoppar en 140-bana bra. Så det är rätt olika vad som är bra beroende på vilken häst man sitter på.

Garbage hette den nog...ponnyn alltså...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka