Lilla_Gubben

Trådstartare
efter att en av mina klasskamrater förklarat hur otroligt jobbigt hon tycker det är när främmande folk frågar vad hon jobbar med, om hon är gift/sambo eller har barn, så undrar jag; när ni sitter till bords med en främmande människa, vad kallpratar man om om dessa ämnen är fel att använda? Känner att jag tydligen gjort fel i alla år:confused:.
Enligt henne så har folk tappat intresset att prata vidare när hon sagt hon varit arbetslös och hon tycker inte att främmande människor har något att göra med hennes familjesituation. Nu är hon rätt speciell, men frågan väcktes ändå inom mig, vad pratar man om då? När man avverkat hur man känner värdparet så känns det rätt trist om man inte är personlig, hur lär man då känna nya människor?

Alltså jobb/plugg känns ju liksom rätt standard. Så jag skulle nog inte säga att det är fel, men kanske att man kan prata om andra intressen (tex djur, musik, nån bra bok). Eller helt enkelt försöka relatera till nåt i omgivningen, tex "åh den här duken har nästan samma mönster som gardinen på mitt hotellrum i tjotaheiti" och så kanske man kommer in på ämnet resor, eller gardiner, eller det faktum att X har en kusin som jobbar i tjotaheiti. Äh, det är svårt att dra igång konversationer ibland. Men man är ju minst två om det så förhoppningsvis kan man hjälpa varandra på traven :)

Hobbyer. Det är något man gör frivilligt, för att man älskar att hålla på med det. Det finns alltså (som regel) inga onda tår att trampa på, personen gillar att prata om det, och även det mest tråkiga ämnet (för mig) kan bli intressant om den jag pratar med själv är engagerad.

(Sen ger det ju mig en chans att prata om hundar i min tur då... :angel:)

När jag hatade mitt jobb fick jag ångest av situationer där jag visste att folk skulle fråga vad jag arbetade med. Jag mådde helt enkelt så dåligt över att behöva berätta om det för människor jag inte kände.

Jag brukar försöka prata om hobbies, om filmer, om böcker, om resor etc. Sånt som de flesta har en åsikt om oavsett hur deras liv ser ut :).

"Hur har du förberett dig för zombieapokalypsen?" med följdfrågan som poppade upp vid fikat häromveckan "Vem av dina grannar skulle du äta upp först, och varför?"

Man kan också köra en omgång "ligga/gifta/döda" om man har gemensamma bekanta, eller så väljer man några kändisar. En redig isbrytare!

Men känns det lite för osäkert hur det tas emot, så är det kanske bättre att hålla sig till intressen och dagsaktuella nyheter/händelser.

Jag tycker att det är ganska så ointressant vad människor jobbar med sådär till vardags, så jag brukar fråga vad de gör på fritiden, men det verkar andra människor ha svårt för eftersom de tycker att de inte gör så mycket så de börjar hellre prata om sina jobb.

Sen beror det ju på vart man befinner sig. Är man på bröllop så blir det ju mycket prat om bröllopet, hur man känner brudparet etc. Är man någon annanstans blir det mycket snack om vad som binder en till där man är. Man är ju på en kattutställning, på kurs, etc av en anledning.

Jag är rätt bra på att prata så jag kan nog börja prata om det mesta.

Jag frågar aldrig om jobb, barn eller familjekonstellationer. Risken att trampa i klaveret är så stor att jag inte ställer sådana frågor. Vill folk berätta så gör de det ändå. Jag kan fråga vad någon gör på fritiden om det verkligen kniper men där går min gräns. Jag tycker överhuvudtaget att en massa frågor enbart är jobbiga så jag pratar om det som är relevant, dvs. tillställningen vi är på och spinner vidare därifrån utan att leka 1000 frågor.

Jag försöker undvika att fråga om för personliga saker, så som partner/barn/jobb/mm just för att det kan vara väldigt känsligt för vissa. Bättre att de får komma in själva på samtalsämmet senare i så fall. Brukar babbla på om lite triviala grejer till att börja med, typ olika tv-program eller saker i den stilen.

efter att en av mina klasskamrater förklarat hur otroligt jobbigt hon tycker det är när främmande folk frågar vad hon jobbar med, om hon är gift/sambo eller har barn, så undrar jag; när ni sitter till bords med en främmande människa, vad kallpratar man om om dessa ämnen är fel att använda? Känner att jag tydligen gjort fel i alla år:confused:.
Enligt henne så har folk tappat intresset att prata vidare när hon sagt hon varit arbetslös och hon tycker inte att främmande människor har något att göra med hennes familjesituation. Nu är hon rätt speciell, men frågan väcktes ändå inom mig, vad pratar man om då? När man avverkat hur man känner värdparet så känns det rätt trist om man inte är personlig, hur lär man då känna nya människor?
Jag förstår till fullo. Jag har aldrig sagt rakt ut att jag var arbetslös utan lindat in det i massor av annat och svept förbi svaret snabbt.

För att en dialog ska uppstå krävs att bägge ä aktiva. Det får aldrig bli en som frågar och en som svarar - då dör det.

Jag tror att din bekant fastnar i att svara istället för att bolla tillbaka?

Precis som TS kompis så har jag i alla år verkligen mått dåligt över att folk frågat vad jag arbetat med, även om jag i grunden tyckte om mitt arbete. Det blev alltid en massa tråkiga skämt och även följdfrågor om vilken skola osv jag gått på. För mig har mitt arbete alltid varit en öm tå och jag vill verkligen inte prata om det med främmande människor. Men egentligen är det ju inte konstigt om frågan kommer upp, det borde ju kunna vara ett bra samtalsämne. Om man är arbetslös är det kanske inte jätteroligt heller att få frågan om vad man arbetar med.
Hobbyer är väl en jättebra grej att fråga om! Eller kanske prata om det som finns runtomkring, maten t.ex.

Jag pratar ofta om vädret och trafiken om jag ska kallprata, bostäder brukar också funka bra.
Jag pratar om jobb ifall den jag pratar med tar upp ämnet. Helst pratar jag inte om mitt eget jobb eftersom många har såna vanföreställningar om vad jag egentligen gör.

Barn och familj pratar jag aldrig någonsin om. Jag har inga barn och bor ensam, och jag har absolut ingen lust att prata om det, det finns folk som är så klumpiga att de börjar fråga varför. Dessutom kan jag riskera att den jag pratar med börjar prata om sina 15 barn och barnbarn, vilket får mig att vilja begå harakiri.

Inte har du gjort fel, men vissa människor vill inte prata om sig själva på det viset.
Jag för min del både frågar och svarar på alla möjliga och omöjliga frågor.
Som mottagare av en fråga så bör man se till att inte göra den som frågar obekväm.
Den har ju ansträngt sig för att få kontakt och det bör man uppmuntra om festen skall bli trevlig.

Varför då?
Är ämnet så trist?
Jag för min del vill ju hellre prata om något nytt och spännande än om min familj, den vet jag ju redan det mesta om.

Ja, andras ungar är världens tristaste samtalsämne!
På ett tidigare jobb pratade ett lunchbord om sina barn och ett om sina barnbarn. Jag åt till slut lunch på rummet eftersom det inte gick att få dem att prata om något annat.

Enligt henne så har folk tappat intresset att prata vidare när hon sagt hon varit arbetslös och hon tycker inte att främmande människor har något att göra med hennes familjesituation.
I det läget så skulle ju jag fråga vad hon tycker om att göra på dagarna då?
Eller om hon föredrar att vara nattaktiv.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 864
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 680
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka