Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu funderar jag på om dementa människor glömmer saker i nutid t ex. stänga av tvn om det kam va ett försra tecken, samt om de kan bli aggressiva/misstänksamma uppepå det.

Var energin i solljuset finns som vi fångar upp med solpaneler. Jag förstår hur solcellerna funkar rent tekniskt men vilken del av solens strålning är det som alstrar energi?

Var energin i solljuset finns som vi fångar upp med solpaneler. Jag förstår hur solcellerna funkar rent tekniskt men vilken del av solens strålning är det som alstrar energi?
va tvungen att googla och det enda jag kunde hitta var detta:

"Solceller består av ett tunt halvledarmaterial, oftast kisel, som gör att de kan fånga solens energi och omvandla den till el. När solen lyser på solcellen uppstår en elektrisk spänning mellan dess fram- och baksida. Om fram- och baksidan kopplas samman med en elkabel börjar elektroner röra sig från den ena sidan till den andra. En elektrisk ström har skapats!"

https://www.naturskyddsforeningen.se/faktablad/hur-fungerar-solceller-och-solfangare/

Läste detta angående könskorrigering på genusfolket.se. Vad menar de egentligen med det fetade????

Utöver detta måste du ha levt ut din nuvarande könsroll till fullo för att få byta kön i Sverige, samt vara över 18 år gammal.
De talar om det så kallade "real life test" som går ut på att du tvingas komma ut, byta kläder och frisyr samt levnadsstil, byta namn, etc, och leva så i minst ett år innan du får medicinsk behandling eller juridiskt byte. Detta är en praxis baserad på förlegade idéer om både kön och vad det innebär att vara trans.

De talar om det så kallade "real life test" som går ut på att du tvingas komma ut, byta kläder och frisyr samt levnadsstil, byta namn, etc, och leva så i minst ett år innan du får medicinsk behandling eller juridiskt byte. Detta är en praxis baserad på förlegade idéer om både kön och vad det innebär att vara trans.
Okej, så om du t.ex. föds med en flickkropp, växer upp och känner att du är man så måste du leva normenligt manligt ett år innan könsbyte kan ske?

väldigt märklig grej. Hur vet man om man levt ut sin nuvarande könsroll till fullo?
Ja, det är ju en av anledningarna till att det får kritik, för vi ställer ju inte några krav på cispersoners frisyrer, kläder, och levnadsvanor på det sättet. Det används mest för att dra ut på tiden till behandling, men praxis kring det förändras fortfarande och numer är det för det mesta inte ett krav för all behandling, bara för underlivskirurgi och juridiskt byte. Fortfarande klingar det ju ganska dåligt med nutida idéer om könsroller.

Har ägnat halva dagen åt att fundera på varmvattenberedare.
Är inte klokare och borde helst ta beslut omgående.

Emalj eller rostfritt?
35 eller 55/60 L? (verkar dessutom som siffran inte alltid är =beredarens volym?)
Bra märke eller billiga budgetvalet?

Ny eller begagnad?
Vad kan frakt för en begagnad går på om någon är villig att skicka den? Och hur bör den då skickas och vilka tar paket över 20 kg?
Gör inte saken bättre att det verkar vara ont om det jag ska ha i begagnatutbudet, vägghängd som är relativt liten men inte de allra minsta storlekarna.

Funderar på varför man hör en persons röst i dess andetag. Eller liksom, känner igen andetagen. Kan inte riktigt förklara hur jag menar. Bara att person As andetag är unika och inte går att förväxla med person Bs. Stämbanden borde ju liksom inte vara inblandade?

Det är väl klart man inte får…
Fast tydligen får man det :crazy:
En överläkare vid Region Kalmar län har under en tid föreläst och gått ut med åsikten att covid-19- vaccinering kan leda till cancer. Ett budskap som har nått ut till hundratusentals människor i Sverige och Europa.
Det här är en av våra medarbetare som har uttalat sig som privatperson och det har den här personen naturligtvis all rätt att göra, menar Johan Rosenqvist, hälso- och sjukvårdsdirektör i regionen.

Jag vet inte i vilken roll han har föreläst men han hade väl aldrig blivit anlitad som föreläsare om han inte var överläkare och när han då föreläst om detta kan han väl inte räknas som privatperson :confused:
Tycker det är helt uppåt väggarna :down:

Funderar på varför man hör en persons röst i dess andetag. Eller liksom, känner igen andetagen. Kan inte riktigt förklara hur jag menar. Bara att person As andetag är unika och inte går att förväxla med person Bs. Stämbanden borde ju liksom inte vara inblandade?
Stämbanden ger tonhöjden och lite av klangen, men mycket av klangfärgen kommer från ansatsröret dvs halsen, munhålan och näsan (och delvis också bröstkorgen). Precis som din röst eller dina steg förstärks på olika sätt i olika gångtunnlar så förstärks/formas rösten av anatomin runt omkring. Det gör att olika personers andning också kommer ha ton av deras hals och munhåla. Det är också (delvis) därför en operasångare låter annorlunda än en musikalartist. De formar medvetet ansatsröret för att förstärka vissa av övertonerna på sätt som blir typiskt för de olika sångstilarna.

Fast tydligen får man det :crazy:
En överläkare vid Region Kalmar län har under en tid föreläst och gått ut med åsikten att covid-19- vaccinering kan leda till cancer. Ett budskap som har nått ut till hundratusentals människor i Sverige och Europa.
Det här är en av våra medarbetare som har uttalat sig som privatperson och det har den här personen naturligtvis all rätt att göra, menar Johan Rosenqvist, hälso- och sjukvårdsdirektör i regionen.

Jag vet inte i vilken roll han har föreläst men han hade väl aldrig blivit anlitad som föreläsare om han inte var överläkare och när han då föreläst om detta kan han väl inte räknas som privatperson :confused:
Tycker det är helt uppåt väggarna :down:
Jag fick en varning för att jag uttryckt mig milt kritiskt mot mitt företag som privatperson. Det är olika för olika människor och företag tydligen.

Jag fick en varning för att jag uttryckt mig milt kritiskt mot mitt företag som privatperson. Det är olika för olika människor och företag tydligen.
Ja precis vanliga arbetare får passa sig noga men en överläkare kan föreläsa om tokigheter hur som helst :(
Det finns ju inga belägg för detta enligt Läkemedelsverket säger p4 Kalmar

Det är snarare mellan företag och myndigheter skillnaden ligger.
Företag kan på ett annat sätt hänvisa till lojalitetsplikt som sträcker sig utanför arbetstid, medan offentliganställda har en rättighet att ha och även uttrycka åsikter som avviker från arbetsgivarens så länge det inte påverkar det som görs i tjänsten.
Plus att det inte verkar vara arbetsgivaren han talat om, utan kunskapsläget i den medicinska vetenskapen. Det är också en principiell skillnad.

Jag funderar på ifall man kan köpa dessa och de liknande klubborna från Lagerhaus styckevis i butik?
På hemsidan kan man bara köpa 10-pack...

1663750777469.webp

Haha, bilden blev visst jättestor, men då får ni alla en stor puss :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 033
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 695
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V