Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och funderar på hur många det är här på ön som har körkort och bil men inte vet ett pillijota om, vad som för mig, är allmänbildning om bilar/sin bil.
Främst kvinnor under 40.

Kolla lufttrycket i däcken, kolla olja och andra vätskor, fylla på vatten för och byta vindrutetorkare, byta glödlampa (om den sitter så man kan göra det själv) t ex...
Folk som aldrig har tittat under en motorhuv om dom ens vet hur man öppnar den...

Tror vi har väldigt bra förarprov i Sverige där säkerhetskontroller ingår

Sitter och funderar på hur många det är här på ön som har körkort och bil men inte vet ett pillijota om, vad som för mig, är allmänbildning om bilar/sin bil.
Främst kvinnor under 40.

Kolla lufttrycket i däcken, kolla olja och andra vätskor, fylla på vatten för och byta vindrutetorkare, byta glödlampa (om den sitter så man kan göra det själv) t ex...
Folk som aldrig har tittat under en motorhuv om dom ens vet hur man öppnar den...

Mycket av det du skriver kan jag fixa själv, men byta lampor kan jag inte och det fixar verkstaden för 100kronor så jag betalar gärna för att slippa :o bilen ska bara fungera

Jag funderar på hur flugor reinkarneras.
Jag slår ihjäl och slår ihjäl och slår ihjäl.
Men på bara timmar har de återuppstått och surrar runt på samma ställe och stör mig igen.
Finns det något knep (vitlök? stål? korsmärken?) som kan hejda denna eviga återkomst från dödsriket?

Jag behövde bara testa för att se så tutan fungerade på min uppkörning. Tror vi gick igenom bilen en gång på körskolan. Tror inte det är så mycket bättre här om jag ska vara ärlig. Eller så är det bara lokalt.
Det är väl 3 olika säkerhetskontroller om jag minns rätt, och normalt ber förarprövaren om 1 av dom vi uppkörning?

Gissar att du ändå vet var man kollar oljan på din bil eller vilket lufttryck du har i däcken?

Jag har ingen om lufttryck i däcken. Jag anlitar en firma för att byta däck åt mig och de sköter det där. Jag kan inte byta däck heller.
Fast det borde verkligen ingå i basal fordonskunskap, och att man kollar trycken / däcken hyfsat regelbundet . Två gånger om året är på tok för lite, även om det är bra att det blir gjort då här istället för aldrig som i vissa länder.

Även att byta däck, men det är väl mest för att det är smidigare om olyckan är framme än att betala 4000 för assistans som man får vänta flera timmar på.

Främst kvinnor under 40.

Håller med, fast jag tycker det gäller i alla åldrar. Upplever även att de killar som inte har ett bilintresse har dålig koll.
Jag kan göra de saker du skriver plus att byta däck, dock brukar jag svänga förbi en liten verkstad för att byta glödlampa, han byter på max 1 minut och det brukar kosta 50kr inkl glödlampa, sist fick jag det till och med gratis när han gjorde ett annat jobb på bilen.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast det borde verkligen ingå i basal fordonskunskap, och att man kollar trycken / däcken hyfsat regelbundet . Två gånger om året är på tok för lite, även om det är bra att det blir gjort då här istället för aldrig som i vissa länder.

Även att byta däck, men det är väl mest för att det är smidigare om olyckan är framme än att betala 4000 för assistans som man får vänta flera timmar på.

Min bil berättar om det händer nåt med lufttrycket.

Min bil berättar om det händer nåt med lufttrycket.
Det är ett bra system att ha, men när det händer så är det bra om man fattar vad man ska göra åt det, eller om det är falskt alarm Dessutom är det inte heltäckande, och för att kunna återställa krävs kunskapen som jag nämnde. Sen står det ju i manualen hur man går tillväga, men man måste själv förstå hur steget ”mät lufttrycket” går till och ”fyll på luft”.

/Undertecknad som var med och uppfann och implementerade däcktryckskontrollssystem i personbilar i början av 2000-talet

Senast ändrad:
Jag funderar på hur flugor reinkarneras.
Jag slår ihjäl och slår ihjäl och slår ihjäl.
Men på bara timmar har de återuppstått och surrar runt på samma ställe och stör mig igen.
Finns det något knep (vitlök? stål? korsmärken?) som kan hejda denna eviga återkomst från dödsriket?
Träpåle genom hjärtat har jag för mig 🤔 eller var det kulor av silver :confused: antagligen både och :cautious:

Jag är totalt ointresserad av bilar, varför ska jag hålla på att fixa med dem då? Jag betalar hellre någon annan att göra det åt mig.

Med det sagt, jag kan kolla olja, lufttryck osv. Men gör jag det? Nej.

Det är för att traditionellt är har kungen högre rang än drottningen och om drottningen är regenten ska hon ha högst rang i riket. Därför blir hennes make prins.
Jo, fast då hade det väl ändå varit mer konsekvent om kungens maka blev prinsessa tänker jag...

Fast alla vet vi ju att den gudomliga ordningen är att man regerar över kvinna om inte annat är tydligt uttryckt. :cool:

Jo, fast då hade det väl ändå varit mer konsekvent om kungens maka blev prinsessa tänker jag...

Det finns flera olika drottningtitlar. Om vi tar de engelska termerna:
-Queen Regent (som Elisabeth II)
-Queen Consort (gift med kungen, som Camilla kommer bli när Charles blir kung och Kate när William blir kung)
-Queen Dowager (mamma till nuvarande regenten, förra kungens drottning).

Det finns motsvarande i Sverige. Prins Daniel kommer vara prinsgemål när Victoria blir drottning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 028
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 694
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar