Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på hur flugor reinkarneras.
Jag slår ihjäl och slår ihjäl och slår ihjäl.
Men på bara timmar har de återuppstått och surrar runt på samma ställe och stör mig igen.
Finns det något knep (vitlök? stål? korsmärken?) som kan hejda denna eviga återkomst från dödsriket?
Kan det vara en särimnerproblematik? Då är bästa lösningen kanske att ta till vara på insektsproteinet. Du har nog just löst problemet med Sveriges (världens?) livsmedelsproduktion. Särimner räckte ju alltid till alla. :nailbiting:
 
Mycket av det du skriver kan jag fixa själv, men byta lampor kan jag inte och det fixar verkstaden för 100kronor så jag betalar gärna för att slippa :o bilen ska bara fungera
Min backlampa måste man ta bort däcket för att byta. Tur att man inte måste ha en fungerande sådan.
 
Jag funderar på hur flugor reinkarneras.
Jag slår ihjäl och slår ihjäl och slår ihjäl.
Men på bara timmar har de återuppstått och surrar runt på samma ställe och stör mig igen.
Finns det något knep (vitlök? stål? korsmärken?) som kan hejda denna eviga återkomst från dödsriket?
Katt.... Våra katter jagar flugor som tokar.
 
Kan det vara en särimnerproblematik? Då är bästa lösningen kanske att ta till vara på insektsproteinet. Du har nog just löst problemet med Sveriges (världens?) livsmedelsproduktion. Särimner räckte ju alltid till alla. :nailbiting:
NEEEJ! Du menar jag ska ägna mig åt att slå ihjäl flugor varje kväll i evighet för att undvika världssvälten? Kunde man inte få välja om man skulle få det ödet eller att rulla sten uppför berg om och om igen... :eek:
 
Det är väl 3 olika säkerhetskontroller om jag minns rätt, och normalt ber förarprövaren om 1 av dom vi uppkörning?

Gissar att du ändå vet var man kollar oljan på din bil eller vilket lufttryck du har i däcken?
Jag vet inte lufttrycket i mina däck. Min verkstad byter från sommar- till vinterhjul och tillbaka igen. Vid varje skifte kollas luften och fylls på vid behov. Jag kollar inte emellan, för det hinner ju inte gå så lång tid ändå.

Vindrutetorkarblad byter jag inte jätteofta, men brukar be om hjälp att få de nya ditsatta.

Lampor går sönder mest hela tiden på min bil och jag har försökt att byta själv. Det gör jag inte om utan det är smidigare att åka och få hjälp OCH köpa lamporna på samma gång.
 
NEEEJ! Du menar jag ska ägna mig åt att slå ihjäl flugor varje kväll i evighet för att undvika världssvälten? Kunde man inte få välja om man skulle få det ödet eller att rulla sten uppför berg om och om igen... :eek:
du kanske får hitta en lämplig sten, ett passande berg, ta med dig flugorna dit och mosa dem under stenen? Två flugor på smällen osv. ;):turd: Om du tilltalas av Sisyfos arbetsuppgifter?

Åh, stackars flugorna. Och stackars dig.
 
Jag vet inte lufttrycket i mina däck. Min verkstad byter från sommar- till vinterhjul och tillbaka igen. Vid varje skifte kollas luften och fylls på vid behov. Jag kollar inte emellan, för det hinner ju inte gå så lång tid ändå.

Vindrutetorkarblad byter jag inte jätteofta, men brukar be om hjälp att få de nya ditsatta.

Lampor går sönder mest hela tiden på min bil och jag har försökt att byta själv. Det gör jag inte om utan det är smidigare att åka och få hjälp OCH köpa lamporna på samma gång.
Jag tror att det är rekommenderat att kolla däcktryck jätteofta! En gång i månaden? Varje gång man tankar? Jag kollar dock enbart om det ser ut att vara lite :laugh: vi byter däck själva och kollar bara däcktrycket mellan byte om något däck har lägre tryck än de andra när vi byter.
 
Jag tror att det är rekommenderat att kolla däcktryck jätteofta! En gång i månaden? Varje gång man tankar? Jag kollar dock enbart om det ser ut att vara lite :laugh: vi byter däck själva och kollar bara däcktrycket mellan byte om något däck har lägre tryck än de andra när vi byter.
Ska man undvika direkt fara så räcker det att kolla okulärt att det inte är nästan tomt. Fast långt innan dess får bilen dåliga egenskaper i kritiska situationer. Men som @Lingon nämnde, de flesta moderna bilar har övervakningssystem för däcktryck så sköter man bara systemet rätt så funkar det bra.
 
Ska man undvika direkt fara så räcker det att kolla okulärt att det inte är nästan tomt. Fast långt innan dess får bilen dåliga egenskaper i kritiska situationer. Men som @Lingon nämnde, de flesta moderna bilar har övervakningssystem för däcktryck så sköter man bara systemet rätt så funkar det bra.
Det är jag medveten om. Min bil är dock inte så modern, så det gäller att hålla koll. :)
 
Varför jag blir som Hannah Horvath i Girls när hon ska vikariera som lärare, typ varje gång jag hänger med "ungdomar". Liksom vill bonda på ett sätt som egentligen är omöjligt?
 
Sitter och funderar på hur många det är här på ön som har körkort och bil men inte vet ett pillijota om, vad som för mig, är allmänbildning om bilar/sin bil.
Främst kvinnor under 40.

Kolla lufttrycket i däcken, kolla olja och andra vätskor, fylla på vatten för och byta vindrutetorkare, byta glödlampa (om den sitter så man kan göra det själv) t ex...
Folk som aldrig har tittat under en motorhuv om dom ens vet hur man öppnar den...

Tror vi har väldigt bra förarprov i Sverige där säkerhetskontroller ingår
Jag kan i princip ingenting av det där utan skulle behöva googla/ta hjälp för att fixa det. Eventuellt kan jag försvara mig med att jag inte äger någon bil och inte heller gjort det sen jag tog körkort, så jag har liksom inte behövt tänka på sånt sen jag en gång lärde mig det för 12 år sedan. Men det är kanske saker man bör veta ändå. Har faktiskt tänkt att en grundkurs i sånt där vore rätt bra, får nog bli den dagen jag skaffar bil!
 
Jag kan i princip ingenting av det där utan skulle behöva googla/ta hjälp för att fixa det. Eventuellt kan jag försvara mig med att jag inte äger någon bil och inte heller gjort det sen jag tog körkort, så jag har liksom inte behövt tänka på sånt sen jag en gång lärde mig det för 12 år sedan. Men det är kanske saker man bör veta ändå. Har faktiskt tänkt att en grundkurs i sånt där vore rätt bra, får nog bli den dagen jag skaffar bil!
Ja, utan bil är det lite "onödig" kunskap! Men vill man lära sig, eller har behov av det så är det inte speciellt svårt. Jag vet att jag vid flera tillfällen har behövt googla hur man öppnar huven på jobbets bilar, de har gömt spaken så förbaskat bra :laugh:
 
Just nu funderar jag på hur jag ska förvara min schampookaka (och balsamkaka) när jag ska iväg till badhuset. Man vill ju att de ska torka så fort som möjligt. Ingen möjlighet finns att torka dem innan jag packar ner dem efter duschen och jag kommer inte komma hem på några timmar. Kan ta så lång tid som 8 timmar innan jag är hemma och kan packa upp dem.

Är det någon som använder schampookaka som har en smart lösning? Hemma förvarar jag dem i en tunn nätpåse som hänger på en krok. Så då torkar de fort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 028
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 694
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp