Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland blir det så mörkt på tvn när jag ser en rysare/serie så man ser knappt något. Jag undrar om det är min TV som har fel inställningar eller om det ska vara så. #börjarjagbligammal?

Man kanske kan ändra inställningarna så att det passar en gamling bättre? Men vill också påpeka att om du streamar eller spelar fil från datorn så kan det bero på kvaliteten på filen du streamar. Dålig kvalitet syns mest genom att det svarta försvinner.

Medrastarhundens musiksmak. Hon brukar strunta i TV och radio om det inte är dörrklocka/knackning eller hundskall. När det spelades dragspelsmusik på radion så blev hon dock plötsligt superintresserad. (Dammit, jag som har tyckt att hon är så "rock n' roll".)

Hur en egentligen ska hantera vuxna människor som inte kan svara/ge tydliga besked. Ett exempel:
- Vill/kan du hjälpa till med X? Lördag eller måndag kanske?
- Hmm. Svårt. Kanske.
- Söndag kan också funka?
*inget svar*

Och alltså såhär är det varenda gång. Jag får spel. Säg nej då ffs!

Hur en egentligen ska hantera vuxna människor som inte kan svara/ge tydliga besked. Ett exempel:
- Hmm. Svårt. Kanske.
*inget svar*

Folk som inte ger tydliga besked tolkar jag som ett nej. Återkommer de sen mot förmodan med initiativ & jakande besked får man revidera. Men det spar på tankekraften för mig att helt enkelt tolka icke-ja som nej, även om det bär mig emot eftersom jag egentligen gillar att ta folk på orden.

Folk som inte ger tydliga besked tolkar jag som ett nej. Återkommer de sen mot förmodan med initiativ & jakande besked får man revidera. Men det spar på tankekraften för mig att helt enkelt tolka icke-ja som nej, även om det bär mig emot eftersom jag egentligen gillar att ta folk på orden.
Jo, jag vet. Det är bara så fruktansvärt irriterande, borde kanske tagit det i störigt tråden, men jag blir frustrerad för det här är en person som ofta uttrycker att hen vill umgås, hjälpa till, komma på besök etc. En person jag vill ha mitt liv. Men som ändå inte klarar av att ta ansvar för sin del i det hela? Så mitt alternativ att sluta fråga blir typ som att avsluta relationen. Men det har vi till och med pratat om och det vill hen inte. Hen har uppenbarligen något inre problem här som borde hanteras men jag vet inte hur jag ska hantera det så att det inte går ut över mig. Vilket det gör även i form av huvudbryn som är att fundera på det varje gång hen slingrar sig och slutar svara. Och sen blir jag, som nu, irriterad på mig själv för att jag funderar på det ens. Argh:banghead:

Kan tillägga att det här med hjälpa mig med x är något hen sagt ja till när jag frågat i förväg. Så jag har förberett och fixat. Nu går det ut över mitt liv om det inte blir gjort. Igen.

Jo, jag vet. Det är bara så fruktansvärt irriterande, borde kanske tagit det i störigt tråden, men jag blir frustrerad för det här är en person som ofta uttrycker att hen vill umgås, hjälpa till, komma på besök etc. En person jag vill ha mitt liv. Men som ändå inte klarar av att ta ansvar för sin del i det hela? Så mitt alternativ att sluta fråga blir typ som att avsluta relationen. Men det har vi till och med pratat om och det vill hen inte. Hen har uppenbarligen något inre problem här som borde hanteras men jag vet inte hur jag ska hantera det så att det inte går ut över mig. Vilket det gör även i form av huvudbryn som är att fundera på det varje gång hen slingrar sig och slutar svara. Och sen blir jag, som nu, irriterad på mig själv för att jag funderar på det ens. Argh:banghead:

Kan tillägga att det här med hjälpa mig med x är något hen sagt ja till när jag frågat i förväg. Så jag har förberett och fixat. Nu går det ut över mitt liv om det inte blir gjort. Igen.
Förstår att det blir jobbigt. Säg till om du vill ha råd/perspektiv.

- Hmm. Svårt. Kanske.
*inget svar*

Min strategi är att vara övertydlig med att nej är ett alternativ och med att jag behöver veta. Skrev häromdagen till en vän som har extremt svårt att säga nej något i stil med: ”jag tänker på de där X [som hon lovat hjälpa mig med]. Hur skulle det passa dig med glass och X på torsdag eller någon annan dag i veckan som du bestämmer? Säg bara när. Jag fattar om du inte kan/orkar. Säg till i så fall så att jag kan lösa det på något annat sätt.” Lite påståeligt, lite omständligt, men också funktionellt i just den relationen. Att det är legitimt att säga nej gör det på något sätt lättare att säga ja verkar det som för mig. Jag vet inte själv om den uppenbara glassmutan är okej eller bara mitt eget försök att göra det trevligt/visa uppskattning/gull-tvinga, så bortse från den. :bag:

Min strategi är att vara övertydlig med att nej är ett alternativ och med att jag behöver veta. Skrev häromdagen till en vän som har extremt svårt att säga nej något i stil med: ”jag tänker på de där X [som hon lovat hjälpa mig med]. Hur skulle det passa dig med glass och X på torsdag eller någon annan dag i veckan som du bestämmer? Säg bara när. Jag fattar om du inte kan/orkar. Säg till i så fall så att jag kan lösa det på något annat sätt.” Lite påståeligt, lite omständligt, men också funktionellt i just den relationen. Att det är legitimt att säga nej gör det på något sätt lättare att säga ja verkar det som för mig. Jag vet inte själv om den uppenbara glassmutan är okej eller bara mitt eget försök att göra det trevligt/visa uppskattning/gull-tvinga, så bortse från den. :bag:
Jag tycker det är svårt. Känns som att jag ska ta ansvar för hens problem då, och jag är allergisk mot det. Vilket väl är mitt problem i och för sig:laugh:

Jag tycker det är svårt. Känns som att jag ska ta ansvar för hens problem då, och jag är allergisk mot det. Vilket väl är mitt problem i och för sig:laugh:
tja, så går det ju att tänka. Eller så bara förebygger du ditt problem en kvart senare? Jag tänker inte att jag curlar henne, utan att jag optimerar förutsättningarna för mig att bli tillfreds med kommunikationen, vilket innebär en del tillrättaläggande med syftet att tillfredsställa mina behov av att hon svarar något (som hon dessutom är okej med att ha svarat). För mig är både potentiell radioskugga och potentialen att kompis känner sig tvingad pga sin svårighet att säga nej/planera i förväg ett större problem än att jag frågar så att jag får svar.

Edit: men bara för att jag tyckte så just nu betyder ju inte det att det är ”rätt” eller så.

Eller så ser du på det som en typ av anpassat bemötande, om det är så att hen inte förmår bättre när det gäller den typen av kommunikation/beslutsfattande? (beroende på vad det är som är problemet och varför det är ett problem)

Eller så ser du på det som en typ av anpassat bemötande, om det är så att hen inte förmår bättre när det gäller den typen av kommunikation/beslutsfattande? (beroende på vad det är som är problemet och varför det är ett problem)
Problemet är just att jag känner att jag behöver anpassa mig. Tycker det är osunt att jag ska förändra ett helt normalt sätt att kommunicera för att hen inte tagit tag i sina sociala problem.

Problemet är just att jag känner att jag behöver anpassa mig. Tycker det är osunt att jag ska förändra ett helt normalt sätt att kommunicera för att hen inte tagit tag i sina sociala problem.
Nej, det beror ju på om det är något som ryms inom hens förmåga att ändra på eller inte. Ligger bortom min insyn att ha någon uppfattning om vilket som är lämplig avvägning där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 025
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 693
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar