Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bröllop och att som gäst betala för sin egen mat och dricka...

Det är en tråd om det på facebook just nu. Och jag slås över hur otroligt privilegiade många är. De flesta tycker att har man inte råd att bjuda alla på mat och alkohol så ska man ha mindre bröllop bara. Och om man då har det riktigt fattigt så verkar det som att man inte ska ha bröllop alls? Är det bara människor som har det väldigt väl ställt som ska få gifta sig?

Så länge gästerna vet om avgiften i förväg så ser jag inga problem faktiskt. Ingen tvingar en ju att gå på bröllopsfesten.

Tråden gör mig lite illa till mods.

Bröllop och att som gäst betala för sin egen mat och dricka...

Det är en tråd om det på facebook just nu. Och jag slås över hur otroligt privilegiade många är. De flesta tycker att har man inte råd att bjuda alla på mat och alkohol så ska man ha mindre bröllop bara. Och om man då har det riktigt fattigt så verkar det som att man inte ska ha bröllop alls? Är det bara människor som har det väldigt väl ställt som ska få gifta sig?

Så länge gästerna vet om avgiften i förväg så ser jag inga problem faktiskt. Ingen tvingar en ju att gå på bröllopsfesten.

Tråden gör mig lite illa till mods.
När jag(vi) gifte oss hade vi kuvertavgift istället för presenter. Visst de täckte inte allt men hjälpte till en bra bit.

Många i min vänkrets tyckte de va hur bra som helst!

Om jag får låta hästarna vila. Det blåser som bara den och jag har ont i halsen (något verkar sitta fast/är svullet, ska till läkare imorgon).
Jag borde verkligen träna dem men är mer sugen på att pyssla lite och sen krypa ner i ett bad.

När jag(vi) gifte oss hade vi kuvertavgift istället för presenter. Visst de täckte inte allt men hjälpte till en bra bit.

Många i min vänkrets tyckte de va hur bra som helst!
Ja dessa personer kändes bra bortskämda faktiskt. "Har man inte råd så ska man inte". Som att det är någon rättighet att bli bjuden mat och alkohol av sina vänner?? (vad är det för vänner?).

Bättre att man kan välja själv om man vill vara med eller inte.

Usch. Kände för att gifta mig borgligt och inte bjuda en käft efter det där.

”I norrländska”? Du vet väl att det finns massor av dialekter i Norrland?
Som har en hel del gemensamma drag. Vilket gör att de grupperas tillsammans som en av sex huvudtyper av svenska, Norrländska mål

Nu var det mest en fråga om från vilka sammanhang den iakttagelse som @Takire gjort kom ifrån. Inte direkt relevant att med en exakt utbredningskarta för användningen av språkdraget oböjd predikatfyllnad. Men det är ett allmänt utbrett och typiskt drag för en stor del av de norrländska målen, som för många finns även i det utjämnade regionala standardspråket.

Om det är värt att hoppas på ett väderomslag innan veckan är slut 🥲. Det ser försiktigt optimistiskt ut framemot helgen så kanske.

När vintern kommer tillbaka så enträget som nu (efter soliga dagar med 10-15 grader, nästan snöfritt och gruset redan bortsopat) med envist snöfall stora delar av dygnen och förfärligt slask på eftermiddagen tar det liksom något hårt på en (mig) 🙈. Har hållt på i fyra dagar nu och jag tycker redan att det verkligen, verkligen räcker. Så många bytte däck också förra veckan 😅.

Jag funderar på hur vissa företag tänker då de anställer. Om man X många gånger anställt som chef en ung kille utan relevant utbildning, utan ledarskapserfarenhet och utan lokal förankring. Och han alltid slutat efter några år då han inte trivs här mitt ute i ingenting och inte klarar av att leda personal. Varför anställer företaget då än en gång en sådan chef, då det finns andra typer av sökande?

Det gäller visserligen inte min nuvarande arbetsplats, men jag kan inte låta bli att förundras.

Jag funderar på hur vissa företag tänker då de anställer. Om man X många gånger anställt som chef en ung kille utan relevant utbildning, utan ledarskapserfarenhet och utan lokal förankring. Och han alltid slutat efter några år då han inte trivs här mitt ute i ingenting och inte klarar av att leda personal. Varför anställer företaget då än en gång en sådan chef, då det finns andra typer av sökande?

Det gäller visserligen inte min nuvarande arbetsplats, men jag kan inte låta bli att förundras.

Det låter som om de har liknande rekryteringsprocess som särbons AG... de anställer den ene efter den andre som ärligt talat är helt värdelösa. Samtidigt gör de inte ett skit för att behålla de som är duktiga och erfarna vilket gjort att de slutar så fort de får ett bättre erbjudande och skräpet blir kvar.

Det låter som om de har liknande rekryteringsprocess som särbons AG... de anställer den ene efter den andre som ärligt talat är helt värdelösa. Samtidigt gör de inte ett skit för att behålla de som är duktiga och erfarna vilket gjort att de slutar så fort de får ett bättre erbjudande och skräpet blir kvar.
Precis. Om man bara anställer unga killar som ser jobbet som en möjlighet för att inleda sin karriär, för att sedan så fort som möjligt avancera vidare, och ta sig tillbaks till bebyggda trakter... Ja då får man nog leva med att man ständigt måste leta ny chef, och företaget blir allt annat än stabilt.

Jag undrar hur det är att vara fisk. Tänk att hela tiden kunna bli attackerad ur vilken vinkel som helst, vad är det för liv?
Fågel är i lite samma situation. Fast jag tycker nog fisk känns värre..

Varför skulle vi få det?
För att den 6 juni är en röd dag?
Jag vet inte, men jag tänker på jobbet där jag fick OB, borde då alltså ha fått helgsob på kvällen till den 6 juni då kanske (från 5 juni kl 18), men minns inte hur det var alls. På förra jobbet fick vi en extra ledig dag om den 6 juni inföll en lördag eller söndag....

För att den 6 juni är en röd dag?
Jag vet inte, men jag tänker på jobbet där jag fick OB, borde då alltså ha fått helgsob på kvällen till den 6 juni då kanske (från 5 juni kl 18), men minns inte hur det var alls. På förra jobbet fick vi en extra ledig dag om den 6 juni inföll en lördag eller söndag....
Men då skulle en vara ledig/få ob för skärtorsdagen också? Och dagen innan kristihimmelsfärd? Jag är tjänsteman och har alltid haft vanlig arbetsdag den 5 juni.

Men då skulle en vara ledig/få ob för skärtorsdagen också? Och dagen innan kristihimmelsfärd? Jag är tjänsteman och har alltid haft vanlig arbetsdag den 5 juni.
Det fick jag om jag inte minns fel. På skärtorsdagen inför långfredagen. Storhelgsob från kl 18, istället för vanlig helg OB som jag fick varje fredag från kl 18.

Vanlig arbetsdag är det ju men man får ju OB på kvällen sedan från kl 18. Helg OB varje fredag från kl 18, storhelgOB varje 23 december från kl 18, det är ju också en vanlig dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 782
· Visningar
87 182
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt