Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
20230415_103615.webp

Om ni håller med min spårtolk om att det är en grävling som varit i farten här :D. (Jag ville att det skulle vara järv :p ). Är fem klor.

Visa bifogad fil 116741

Om ni håller med min spårtolk om att det är en grävling som varit i farten här :D. (Jag ville att det skulle vara järv :p ). Är fem klor.
Ingen spårexpert direkt men jag skulle också säga grävling. Järven gör mer av en halvcirkel med tårna medan grävlingen har tårna utom tummen som på en rakare linje. Grävlingen har också en grövre mellanfotsdyna. Svårt se på den nedre spårstämpeln men på de övre sitter tårna ganska i linje och mellanfotsdynan ser rätt kraftig ut. Sen har de ju lite olika miljöer ofta.

Ingen spårexpert direkt men jag skulle också säga grävling. Järven gör mer av en halvcirkel med tårna medan grävlingen har tårna utom tummen som på en rakare linje. Grävlingen har också en grövre mellanfotsdyna. Svårt se på den nedre spårstämpeln men på de övre sitter tårna ganska i linje och mellanfotsdynan ser rätt kraftig ut. Sen har de ju lite olika miljöer ofta.
Ja, det känns nog mer sannolikt att en grävling skulle farit över den vägen än en järv då det är relativt mycket aktivitet där. Hade dock varit häftigt med järv även om jag gillar grävlingar också 😄.

Jag håller med! Det känns ofattbart faktiskt.
Det är ofattbart att vi är där igen. Trodde förut att de hörde krigsåren eller tidigare till.

Men nu stramas alla ersättningar och bidrag så att folk verkligen ska känna att de borde jobba. Även de som inte kan eller inga jobb får.

Även i min kommun har skolmat serverats under lov och serverades när skolan var coronastängd. Många barn får sitt enda varma mål mat i skolan. Även frukost serveras i vissa grundskolor.
Tyvärr har vi fattigdom och den ännu värre barnfattigdomen i landet.

Plus att begreppet fattigpensionär finns. Bara en sån sak, är tragiskt.

Jag älskar värme, solen, allt med sommaren.
Ändå får jag ångest när våren kommer. Avskyr när det mysigt mörka blir ljust. Varför?

Om det numera anses korrekt att skriva välkommen istället för välkomna, glad istället för glada, duktig istället för duktiga och så vidare. Jag upplever det vanligare att folk skriver och säger så än att de inte gör det, men jag tycker det ser ut och låter så fel 🫠.

Kanske jag lika gärna kunde skrivit detta i störiga saker-tråden.

Jag älskar värme, solen, allt med sommaren.
Ändå får jag ångest när våren kommer. Avskyr när det mysigt mörka blir ljust. Varför?
Hoppas sommaren kommer fort då! Det vill jag också även omjag upplever det ljusa som det mysiga. Äntligen har de mysiga ljusa kvällarna kommit och snart kommer de ljusa mysiga nätterna.

Om det numera anses korrekt att skriva välkommen istället för välkomna, glad istället för glada, duktig istället för duktiga och så vidare. Jag upplever det vanligare att folk skriver och säger så än att de inte gör det, men jag tycker det ser ut och låter så fel 🫠.

I min värld är välkommen, glad och duktig en person. Medan välkomna, glada och duktiga flera... 🤔

I vilka sammanhang tänker du på?
I norrländska använder man oböjd predikatsfyllnad (är-meningar typ 'pojken är glad') och då heter det 'Pojkarna är glad/välkommen/duktig' även i plural.
Kan tänka mig att det syns mer då det är mer accepterat att språkformer som inte följer den centralstandardiserade normen får synas och även att det finns mer skrift som inte är så formellt uppstyrd/hög i stilart?

I norrländska använder man oböjd predikatsfyllnad (är-meningar typ 'pojken är glad') och då heter det 'Pojkarna är glad/välkommen/duktig' även i plural.
Kan tänka mig att det syns mer då det är mer accepterat att språkformer som inte följer den centralstandardiserade normen får synas och även att det finns mer skrift som inte är så formellt uppstyrd/hög i stilart?
Tänkte samma sak.

Alla? 😅
Jag bor i Mellannorrland, men tror inte allt jag läser är norrländska och tycker detta sätt att skriva och säga dyker upp jämt.

Intressant att få veta att det kan vara korrekt med dessa meningar. Bara jag själv får skriva och säga det som känns rätt för mig så får jag väl bita mig i tungan när andra gör annorlunda 😅.

Screenshot_20230419_052942_Chrome.webp

Jag bor i Norrland. Här är en bild på Sverige. Det mörkgröna är Norrland. Jag vet många som bor här som säger "Pojkarna är glada".
Ett tag bodde jag inte i Norrland, där sa alla "Rullebör".

Om nån annan fått ett skumt sms med en Instagramlänk? Från ett till synes vanligt mobilnummer. Jag klickade inte på länken och har raderat meddelandet.

”I norrländska”? Du vet väl att det finns massor av dialekter i Norrland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 782
· Visningar
87 197
Senast: Avalbane
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV