Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr spär det på inflationen ännu mer...

Nu säger inte jag att det gäller alla som anser att maten är dyr. Men många som klagar har minsan råd att flyga..

Varken min kyckling uppfödare eller nötköttsuppfödare har ökat priset...
Jag vet att det finns folk med dåligt ekonomiskt sinne. Men när det larmas om att barn går hungriga så får jag ont i magen.

Jag vet att det finns folk med dåligt ekonomiskt sinne. Men när det larmas om att barn går hungriga så får jag ont i magen.
Jag har haft många sådana diskussioner på det senaste där det slutat med att man vill ju även i fortsättningen åka utomlands minst 2 ggr om året.... men det är förskräckligt att bönderna får lite betalt för sitt jobb.

En släkting till mig blev rejält sjuk och åkte in på akuten påskaftonskvällen. Blev hemskickad med liggande patienttransport (eller vad det nu heter) kl. 03.00 annandag påsk. Jag funderar på hur man beslutar om sånt. För oss i omgivningen verkar det så orimligt. Måste kosta jättemycket skattepengar. Eller? Familjemedlem hade meddelat att hen skulle komma förbi sjukhuset kl. 10 på förmiddagen. Men har man beslutat att skicka hem någon på kvällen kanske man inte ändrar det oavsett vad klockan blir innan det finns sjuktransport att tillgå?

En släkting till mig blev rejält sjuk och åkte in på akuten påskaftonskvällen. Blev hemskickad med liggande patienttransport (eller vad det nu heter) kl. 03.00 annandag påsk. Jag funderar på hur man beslutar om sånt. För oss i omgivningen verkar det så orimligt. Måste kosta jättemycket skattepengar. Eller? Familjemedlem hade meddelat att hen skulle komma förbi sjukhuset kl. 10 på förmiddagen. Men har man beslutat att skicka hem någon på kvällen kanske man inte ändrar det oavsett vad klockan blir innan det finns sjuktransport att tillgå?
Platsbrist skulle jag tro. Oavsett tid på dygnet och kostnad för transport så finns det alltid patienter i behov av vårdplats. Helgdagar är notoriska för att kräva mer eller mindre icke-humana prioriteringar när det gäller akutvården.

Platsbrist skulle jag tro. Oavsett tid på dygnet och kostnad för transport så finns det alltid patienter i behov av vårdplats. Helgdagar är notoriska för att kräva mer eller mindre icke-humana prioriteringar när det gäller akutvården.
Hen hade dock inte fått någon säng utan var kvar på en brits på akuten hela tiden men den platsen kanske också behövdes då. Nu är hen i alla fall inlagd på annat sjukhus sedan igår kväll så det är ju bra.

Hen hade dock inte fått någon säng utan var kvar på en brits på akuten hela tiden men den platsen kanske också behövdes då. Nu är hen i alla fall inlagd på annat sjukhus sedan igår kväll så det är ju bra.
Även korridorsplatsers är det ont om i många lägen. Skönt att din släkting kunde komma till ett annat sjukhus som hade plats!

Funderar på om det finns ngt typ hälsokostpreparat som dämpar hunger/sig/stresskänsla efter mat?

...det här med självbild och identitet.

Fram till runt 40 hade jag en ganska tydlig självbild. Den var resultatet av en kombination av bl a mina värderingar, åsikter, personliga egenskaper och inte minst vad jag gjorde, både på jobbet och på fritiden. Intressen och aktiviteter var många, det sociala livet var rikt, yrkesidentiteten hade en stor del. Jag var relationspartner, sexpartner, bonusförälder, syskon, kompis, arbetskamrat, fackexpert, kul middagsgäst, utövare av en handfull intressen m m. Helheten var så komplex och sammansatt som den nog är för många.

Idag är det sociala livet betydligt mindre, traditionellt kompisumgänge förekommer i princip inte. Vänner har skaffat barn, flyttat, skiljt sig etc, jag har själv avslutat en relation och börjat en annan. Utövandet av berikande intressen och hobbies är försumbart jämfört med för tio-femton år sedan, i praktiken nästan borta. Min häst finns kvar men jag hinner aldrig vara närvarande med honom. Yrkesidentiteten, åtminstone den upplevda, är i stort sett borta. Relationspartner är jag fortfarande men på ett annat sätt sedan förra vintern. Ett mer könlöst och ickesexuellt sätt, mer av en (förvisso oerhört välfungerande och kärleksfull) kompis- eller arbetsrelation. Idag är min självbild och upplevda identitet den som småbarnsförälder och i princip inget annat. På jobbet ler clownen fortfarande, men mer och mer sällan från hjärtat.

Det finns en konflikt mellan å ena sidan saknaden efter den Snubbelfot som jag tidigare uppfattat mig som, trivts med, och skulle vilja hitta tillbaka till - och å andra sidan alternativet att släppa taget och förlika mig. Jag är frisk såvitt känt, behövd och älskad i det lilla, och har en superviktig föräldraroll att fylla. Det känns ju förbaskat förmätet och offerkoftigt av en hel hög med anledningar att ens antyda att en självbild som bara utgörs av föräldraskap skulle kännas torftig.

50-kris? Njae... men litet 50-blues kanske, det landar nog så småningom.

...det här med självbild och identitet.

Fram till runt 40 hade jag en ganska tydlig självbild. Den var resultatet av en kombination av bl a mina värderingar, åsikter, personliga egenskaper och inte minst vad jag gjorde, både på jobbet och på fritiden. Intressen och aktiviteter var många, det sociala livet var rikt, yrkesidentiteten hade en stor del. Jag var relationspartner, sexpartner, bonusförälder, syskon, kompis, arbetskamrat, fackexpert, kul middagsgäst, utövare av en handfull intressen m m. Helheten var så komplex och sammansatt som den nog är för många.

Idag är det sociala livet betydligt mindre, traditionellt kompisumgänge förekommer i princip inte. Vänner har skaffat barn, flyttat, skiljt sig etc, jag har själv avslutat en relation och börjat en annan. Utövandet av berikande intressen och hobbies är försumbart jämfört med för tio-femton år sedan, i praktiken nästan borta. Min häst finns kvar men jag hinner aldrig vara närvarande med honom. Yrkesidentiteten, åtminstone den upplevda, är i stort sett borta. Relationspartner är jag fortfarande men på ett annat sätt sedan förra vintern. Ett mer könlöst och ickesexuellt sätt, mer av en (förvisso oerhört välfungerande och kärleksfull) kompis- eller arbetsrelation. Idag är min självbild och upplevda identitet den som småbarnsförälder och i princip inget annat. På jobbet ler clownen fortfarande, men mer och mer sällan från hjärtat.

Det finns en konflikt mellan å ena sidan saknaden efter den Snubbelfot som jag tidigare uppfattat mig som, trivts med, och skulle vilja hitta tillbaka till - och å andra sidan alternativet att släppa taget och förlika mig. Jag är frisk såvitt känt, behövd och älskad i det lilla, och har en superviktig föräldraroll att fylla. Det känns ju förbaskat förmätet och offerkoftigt av en hel hög med anledningar att ens antyda att en självbild som bara utgörs av föräldraskap skulle kännas torftig.

50-kris? Njae... men litet 50-blues kanske, det landar nog så småningom.
Livet är en berg- och dalbana, med olika faser. När vissa delar faller bakom dig skapar det utrymme för nya upptäckter; av dig själv och av livet. Enjoy.

Just nu funderar jag på om alla som prompt måste tala om att de äger parfymen Baccarat Rouge 540 och rekommenderar den till alla oavsett vilka doftnoter de söker gör det för att de verkligen älskar den så mycket eller om de gör det för att visa att de minsann har råd med den?

Just nu funderar jag på om alla som prompt måste tala om att de äger parfymen Baccarat Rouge 540 och rekommenderar den till alla oavsett vilka doftnoter de söker gör det för att de verkligen älskar den så mycket eller om de gör det för att visa att de minsann har råd med den?
Ingen aning, kände inte till att den existerade men nu måste jag genast läsa på mer om parfymen! 😅

Ingen aning, kände inte till att den existerade men nu måste jag genast läsa på mer om parfymen! 😅

Jag tror att det finns två läger av personer som inte uppskattar Baccarat Rouge – människor som blir lite mer kritiska när något har premiumpriser och de som kanske inte vågar erkänna att parfymen de köpte dyrt på grund av hypen inte föll dem i smaken. De sistnämnda spelar bara med.

Jag tycker det är så vanskligt med vissa communitys där folk undrar vilken parfym de skall köpa till partnern i present eller vilken parfym de ska investera i till sig själva utan att ge den minsta ledtråd kring vilka noter som personen uppskattar, till exempel att ange någon parfym som personen gillat förut så man i alla fall har något att förhålla sig till. Jag gillar att göra blind buys till mig själv, men då gör jag efterforskningar kring doftnoterna och har på senare tid börjat köpa resestorlek för att prova. Lika vanskligt kan det vara att köpa på grund av hype. Jag såg ett inlägg i en lokal FB-grupp för någon dag sedan där någon försökte sälja sin Valentino Donna Born in Roma på grund av att de "köpt den på grund av TikTok men tycker den är för intensiv." Just nu är den på kampanjpris på KICKS men originalpriset är ju ändå 760:- (30 ml) till 1120:- (50 ml). Det är inte en slant jag skulle uppskatta att bara kasta för vinden.

Hur det fungerar med tillfälligt indraget körkort pga sjukdom? Förstår att läkaren inte direkt tar kortet :D Men meddelas det direkt till transportstyrelsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
87 043
Senast: Bilburen
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 253
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar