Jultråden 2020

Det har framkommit att mannen vid en beställning på Systembolaget i september även beställde årets glögg, i tron om att den skulle komma framåt vintern. Icke, den kom efter två veckor. Så någonstans i huset finns årets julglögg gömd. Ja gömd, eftersom han vägrar dricka glögg (eller annat juligt) före 1 advent. :rofl:

Jag vill börja julpynta! Jag vill ha upp alla ljusen i fönsterna. Problemet är bara att jag har en del ljusgardiner (som jag älskar!!) som jag vill ha upp. Men eftersom jag även byter alla gardiner vi har till julgardiner (och jag känner inte riktigt för att byta gardiner än) så måste jag vänta även med ljusgardinerna... hmm...

Jag vill börja julpynta! Jag vill ha upp alla ljusen i fönsterna. Problemet är bara att jag har en del ljusgardiner (som jag älskar!!) som jag vill ha upp. Men eftersom jag även byter alla gardiner vi har till julgardiner (och jag känner inte riktigt för att byta gardiner än) så måste jag vänta även med ljusgardinerna... hmm...
Det ville jag också förra veckan men så har mannen börjat isolera vinden och hunden börjat löpa så nu är hela huset fullt med saker som ska till tippen och blodfläckar 🙈 Det tog bort pyntsuget ganska rejält. 🤣🤣
Förhoppningsvis är båda klara lagom till advent så att jag kan städa och pynta 😁

Passade på att pynta lite ute istället. Första året som det inte är byggarbetsplats på framsidan så känns stort 🤩
Hoppas hinna trädäcket i morgon.
IMG_20201110_064600.webp

Barnen ska få en gemensam klapp den 1e i sina paketkalendrar i år. Sedan kommer en del av de andra paketen vara saker som tillhör just detta.

Jag ska alltså om lite mer än 2 veckor vara färdig med renoveringen av mitt gamla dockhus från Lundby. Det måste dessutom ske utan att barnen ser 😱😱

Helt plötsligt känns det som att julen kommer väldigt snart 🙈🎅🤶
IMG_20201112_092237.webp

Jag kan inte sluta sjunga på:

🙈🤣🙈🤣🙈🤣

Jag tog en långpromenad på lunchen och tillät mig att dra igång jul-spellistan för första gången i år. Så dök Judy Garlands "Have yourself a merry little Christmas" upp och jag blev helt blödig över texten i år 😭

Have yourself a merry little Christmas
Let your heart be light
Next year, all our troubles will be out of sight

Make the yuletide gay
Next year, all our troubles will be miles away

Once again as in olden days
Happy golden days of yore
Faithful friends who were near to us
Will be dear to us once more

Someday soon we all will be together
If the fates allow
Until then, we'll have to muddle through somehow
So have yourself a merry little Christmas now

Vi hoppas det ska gå att fira jul med i alla fall delar ur familjen. Inga är över 65 och friska. Tiden får utvisa såklart.
MEN, oavsett om det "bara" blir vår lilla familj på tre personer eller om vi blir några fler skall vi få till det så mysigt det går!
Vi flyttade till nytt boende i början på året och målet är att ha inrett klart till jul. Så vi behöver lite nya möbler. Utöver det ska vi köpa ny plastgran. Tänkte slå till på en sort som en kollega köpt. De har haft sin i tjugo år och den är fortfarande fin! Känns trots att det kanske inte är naturmaterial ändå mer hållbart än en riktig!
Sen ska vi unna oss nytt pynt!

Men viktigast av allt - mat! Har redan börjat baka! December ska mysas och fikas igenom!

Vi hoppas det ska gå att fira jul med i alla fall delar ur familjen. Inga är över 65 och friska. Tiden får utvisa såklart.
MEN, oavsett om det "bara" blir vår lilla familj på tre personer eller om vi blir några fler skall vi få till det så mysigt det går!
Vi flyttade till nytt boende i början på året och målet är att ha inrett klart till jul. Så vi behöver lite nya möbler. Utöver det ska vi köpa ny plastgran. Tänkte slå till på en sort som en kollega köpt. De har haft sin i tjugo år och den är fortfarande fin! Känns trots att det kanske inte är naturmaterial ändå mer hållbart än en riktig!
Sen ska vi unna oss nytt pynt!

Men viktigast av allt - mat! Har redan börjat baka! December ska mysas och fikas igenom!

Du får naturligtvis köpa en plastgran om du vill. Men tro inte att det är mer hållbart än en riktig.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/skippa-fuskgranen-i-jul

Du får naturligtvis köpa en plastgran om du vill. Men tro inte att det är mer hållbart än en riktig.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/skippa-fuskgranen-i-jul

Miljömässigt i tillverkning är den kanske inte det... Men jag drar mig för att köpa riktig ändå för ett par dagar och sen allt jobb med att frakta bort. Men vi får se! :) Jag ska läsa på lite.
Gillar bara tanken på att köpa en som jag kan ha resten av livet. Plus som inte barrar och så vidare.

Miljömässigt i tillverkning är den kanske inte det... Men jag drar mig för att köpa riktig ändå för ett par dagar och sen allt jobb med att frakta bort. Men vi får se! :)

Varken i tillverkning eller återvinning. Dessutom kan de innehålla ämnen somär förbjudna i EU men förbudet gäller inte importerade varor t.ex. plastgranar tillverkade i Kina.

Planen för oss har varit att fira julafton borta. Hemma hos två andra. Så vi skulle bli 5 pers totalt. MEN, nu med corona vet jag inte hur de ställer sig till det, hur vi ställer oss till det och dessutom så kan någon av oss fem bli förkyld/snuvig bara minuter innan man ska vara där. Så jag känner lite att oavsett så måste jag ha julmat förberedd hemma så att vi kan ha en trevlig julafton bara vi tre om det blir så i sista stund. Hmm... knepigt det där. Hur tänker ni angående det?

Planen för oss har varit att fira julafton borta. Hemma hos två andra. Så vi skulle bli 5 pers totalt. MEN, nu med corona vet jag inte hur de ställer sig till det, hur vi ställer oss till det och dessutom så kan någon av oss fem bli förkyld/snuvig bara minuter innan man ska vara där. Så jag känner lite att oavsett så måste jag ha julmat förberedd hemma så att vi kan ha en trevlig julafton bara vi tre om det blir så i sista stund. Hmm... knepigt det där. Hur tänker ni angående det?

Vi kommer oavsett fira hemma hos oss. Sen är det nog bra att som ni vara förberedda för att man kanske måste vara hemma om man tänkt åka iväg.
Risken för oss är att om det inte kan komma några kommer vi ha rätt mycket mat. Men å andra sidan bor släkt hyfsat nära så det vi inte äter upp kan vi dela med av oss av ändå. Plus att vi ska försöka planera så det inte blir för stora mängder ändå.

Jag och min fästman kommer fira med mina föräldrar. Det var jag som insisterade på det, och vi kommer alla att vara i ordentlig karantän en vecka innan. Mina föräldrar tillhör riskgrupper och börjar bli väldigt deppiga över isoleringen så för mig kändes en vecka-tio dagar i karantän som en enkel uppoffring för att julen ska bli någorlunda normal.
Vi delar ungefär hälften hälften på julmatsuppdragen. Skulle det bli så att någon ur respektive sällskap blir sjuk så kommer vi helt enkelt packa ihop lite matlådor och köra över med vår del av maten och hämta deras del, så får vi ha kompletta julbord på var sitt håll. Det är ju lätt gjort i vårt fall eftersom vi bor nära varandra.

Jag tog en långpromenad på lunchen och tillät mig att dra igång jul-spellistan för första gången i år. Så dök Judy Garlands "Have yourself a merry little Christmas" upp och jag blev helt blödig över texten i år 😭

Let your heart be light
Next year, all our troubles will be out of sight

Make the yuletide gay
Next year, all our troubles will be miles away

Once again as in olden days
Happy golden days of yore
Faithful friends who were near to us
Will be dear to us once more

Someday soon we all will be together
If the fates allow
Until then, we'll have to muddle through somehow
So have yourself a merry little Christmas now
Men åh, blödigheten flödar här också! Tänk vad märkligt att man kan upptäcka sådana nya fina saker med en låt som man hört säkert tusen gånger redan! Det där blir nog favoritjullåten i år tror jag minsann :)

Vi hade lite planer men samtliga innebär att vi eller andra behöver röra sig en längre sträcka. Så vi har sagt att det bara blir vi och djuren. Om möjlighet finns (dvs att situationen inte blir värre och med än starkare restriktioner) åker vi förbi min syster och hennes sambo på lunch. Dom ska ha barn nu i november och vill såklart inte åka någonstans. Så om möjligt och vi är helt friska kommer vi åka förbi en stund hemma hos dom. Annars planerar vi att göra ett mysigt firande hemma. Jag, sambon och alla djur. Men det känns faktiskt jättemysigt! Men vi är inte så mycket för stora julfiranden heller :)

Men åh, blödigheten flödar här också! Tänk vad märkligt att man kan upptäcka sådana nya fina saker med en låt som man hört säkert tusen gånger redan! Det där blir nog favoritjullåten i år tror jag minsann :)

Visst är det fint :heart Jag vet att texten kan variera lite versioner emellan och att den näst sista meningen har bytts ut i många, jag gissar att den kändes lite mörk för en jullåt. Men i dessa tider blev den så träffande. Det blir definitivt årets jullåt här hemma också, om jag kan hålla mig från att bryta ihop helt när jag hör den 😅

Nu börjar en del hus få julbelysning häromkring. Tycker det är lite tidigt att få upp det innan adventsveckan faktiskt 😅 Vi brukar inte ha så mycket belysning ute men ifjol hade vi två små granar på trappan med en ljusslinga i varje, så vill jag nog ha även i år.

Jag har ingen aning om hur vi kommer att fira faktiskt. Vi har aldrig haft någon stor familjejul, utan folk firar lite här och var och det brukar ofta vara små grupper. Alla i Stockholm så det blir inget resande, så jag tror inte att restriktionerna egentligen kommer att ändra hur det hade sett ut i vanliga fall. De andra får välja först hur de vill fira och sedan brukar jag välja att fira med den gruppen som är minst av ren solidaritet :D

Nu börjar en del hus få julbelysning häromkring. Tycker det är lite tidigt att få upp det innan adventsveckan faktiskt 😅 Vi brukar inte ha så mycket belysning ute men ifjol hade vi två små granar på trappan med en ljusslinga i varje, så vill jag nog ha även i år.
Men va? Utebelysning kan man väl ha november - februari så länge det inte är tomtar? Vi får ingen snö (kommer den så kommer den i februari 🙄) så ljusslingor gör underverk för orken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka