Jultråden 2020

Men va? Utebelysning kan man väl ha november - februari så länge det inte är tomtar? Vi får ingen snö (kommer den så kommer den i februari 🙄) så ljusslingor gör underverk för orken.

Ja! Jag sätter upp uteslingor redan i oktober, visserligen enkla sådana så det är säsongsneutralt, men ändå. Så kolsvart som det blir här redan tidigt på eftermiddagen så behövs allt extra ljus i mörkret. Och så förbannat dystert som det här året är och har varit så klandrar jag ingen som vill go bananas med jul tidigare än vanligt för att känna sig lite mer pepp.

I år skulle jag vilja ha adventsstjärnor i varje fönster, men hur brandsäkra är de? Är det bara min brandnoja som spökar? Rent logiskt så borde det väl vara sämre sladdar och kontakter som orsakar problem, inte värmen från dagens ljuskälla? Känner mig fånig som nojar :o
Förövrigt så provsmakades det glögg förrförra helgen, väldigt gott! :D

I år skulle jag vilja ha adventsstjärnor i varje fönster, men hur brandsäkra är de? Är det bara min brandnoja som spökar? Rent logiskt så borde det väl vara sämre sladdar och kontakter som orsakar problem, inte värmen från dagens ljuskälla? Känner mig fånig som nojar :o
Förövrigt så provsmakades det glögg förrförra helgen, väldigt gott! :D
Led bör väl vara säkert?

Skulle behöva tips om ljusstakar. Såhär ser våra fönster ut, det är alltså 4 st fönster i vardagsrummet och 3 st i sovrummet. Känns mycket att ha en ljusstake i varje fönster? Och känns samtidigt som att det inte blir så fint att behöva ställa dem emellan fönsterna? Hmm.. hur hade ni gjort?

Visa bifogad fil 59533
Eller en enda gigantisk, åtminstone i den med tre fönster :angel:

Jag kommer också att börja med ljusslingorna ute till helgen. Har också ett barn som fyller i början av december, så adventsstakar får komma in till 1:a advent men allt pynt får vänta tills efter födelsedagen.
Jag försöker få maken att gå med på att pynta granen tidigare än dagen/dagarna före julafton - det går trögt :meh: Jag skulle kunna sätta upp den efter lucia :o:D
Jag tycker som du, det är så kort tid man får njuta av julgranen annars! Typ när det är den 25-26 december så är det jahapp, nu är julen över 🤷‍♀️ Och så står man där med en nypyntad gran som man kan bara tänka på när man ska slänga ut den :banghead::meh:

Ni vet när man "bara" ska springa in i mataffären lite fort och stödhandla och BAM!! Kommer ut med både ekfatslagrad julmust, glögg och småpynt till pepparkakshuset :o Nästa spring-in var i en braåhaaffär som har bra pris på vovvarnas tuggben - BAM!!! Julkulor i form av domherrar och servetter med domherrar på :love: + jättenödvändiga julstrumpor till hela familjen...
Jag får sluta gå i affärer helt enkelt, jag kan bara inte låta bli julsaker :angel::banghead:
Jag får hålla mig i schack varje gång jag går förbi Hemtex numera :nailbiting: Det är farligt rött och juligt där inne numera :cautious::love:

Edit: den där julmusten har jag dock inhandlat tre gånger redan... :o Och jag är inte ens ett fan av julmust :confused::cautious:

Men va? Utebelysning kan man väl ha november - februari så länge det inte är tomtar? Vi får ingen snö (kommer den så kommer den i februari 🙄) så ljusslingor gör underverk för orken.
JA :) !!
IMG_20201108_165013_161.webp

Har haft för övrigt ett par lyktor framme vid dörren (en soldriven som är nog lite kaputt för den lyser väldigt dåligt och en med ett rejält batteri som slår bara på när det mörknar - perfekt!) sen oktober, håller med om att det är ingen säsong på dem! Bara vintersäsong :D

Har haft för övrigt ett par lyktor framme vid dörren (en soldriven som är nog lite kaputt för den lyser väldigt dåligt och en med ett rejält batteri som slår bara på när det mörknar - perfekt!) sen oktober, håller med om att det är ingen säsong på dem! Bara vintersäsong :D

Var har du köpt den som är bra? Sån skulle jag vilja ha vid ytterdörren!

@Lingon Oops, det var visst två såna där batterier.
https://www.rusta.com/se/sv/ljuslykta-led-p91301074.aspx
Det finns en billigare men den drivs bara av AA batterier och har en på och av knapp. Denna känner av ljuset, guld värt när man är lat som jag :angel:
Åh vilket bra tips! Tänkte åka till Rusta i helgen för ljusslingor och fågelmat bland annat. Köpte förra årets IKEAs trepack med stearinljus på batteri. Det stod att de var för inne/ute, men det kom lätt in vatten vid batteriet och sen dog de. Dessutom gick batterierna åt jättefort trots timer så de var bara på 6 timmar om dagen? Jag tror batterierna räckte en vecka vilket kändes väldig snålt.

Nu har jag hängt upp två ljuslyktor i fina ampelhängare på verandan och vi ska även byta plasttaket där nu så risken att de blir blöta är mycket mindre. :)

Förhoppningsvis kommer elektrikern hit nästa vecka och kopplar in all utebelysning som kommer gå på astrour, det kommer ge en fantastisk känsla är jag säker på. :love:

Åh vilket bra tips! Tänkte åka till Rusta i helgen för ljusslingor och fågelmat bland annat. Köpte förra årets IKEAs trepack med stearinljus på batteri. Det stod att de var för inne/ute, men det kom lätt in vatten vid batteriet och sen dog de. Dessutom gick batterierna åt jättefort trots timer så de var bara på 6 timmar om dagen? Jag tror batterierna räckte en vecka vilket kändes väldig snålt.

Nu har jag hängt upp två ljuslyktor i fina ampelhängare på verandan och vi ska även byta plasttaket där nu så risken att de blir blöta är mycket mindre. :)

Förhoppningsvis kommer elektrikern hit nästa vecka och kopplar in all utebelysning som kommer gå på astrour, det kommer ge en fantastisk känsla är jag säker på. :love:
Har fått känslan att det beror också på vad för storlek på batterierna det är. Dessa D-batterier håller verkligen!
(Fast nu bara för att jag skriver detta så kommer jag väl hem till en slocknad lykta idag ... :cautious::rofl:)

Vad är astrour?

Åh vad är den sista för lykta?
Funderar på att ha just en lykta vid ytterdörren men de jag har hemma är bara för inomhusbruk

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård