Bukefalos 28 år!

Julmat och julgodis

Puttar upp tråden för att få era bästa recept på sill till jul! Jag har lite idétorka på vad jag ska göra förutom senapssill.
 
Puttar upp tråden för att få era bästa recept på sill till jul! Jag har lite idétorka på vad jag ska göra förutom senapssill.
Jag har gjort en med schalottenlök och 5 peppar (vit-, svart-, grön-, rosé- och kryddpeppar) som jag gillade.

Min mamma gör alltid jättegod citronsill!
 
Puttar upp tråden för att få era bästa recept på sill till jul! Jag har lite idétorka på vad jag ska göra förutom senapssill.
Min man brukar göra en grönsakssill, en apelsin/chili-sill och så nån variant med sherry.

https://alltommat.expressen.se/recept/inlagd-sill-med-purjolok/
https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/recept/20091130/apelsinsill-med-chili/
https://receptfavoriter.se/recept/sherrysill

vet inte om det är exakt dessa recept, men det är väldigt likt i alla fall.
 
Recept tack! Kanske blir det en fjärde sorts sill hemma, tycker verkligen att hemmagjorda inläggningar är SÅ mycket godare än köpesill.
Det brukade vara min bror västkustbon som stod för västkustsillen men Google hade flera recept.

Jag har fermenterat makrillen istället för salt-ättika-socker-inläggning. Då tar jag ett paket lysekils makrillfiléer, delar i munsbitar. Varvar i en burk med morotsslantar, lök, nejlika, kryddpeppar. Häller i 0,5 dl-sig vassle och fyller upp med saltlag. Låter stå i rumstemp 2-3 dagar och sedan i kylskåpet några dagar till. Ätes inom 3 veckor.
 
Puttar upp tråden för att få era bästa recept på sill till jul! Jag har lite idétorka på vad jag ska göra förutom senapssill.
Glasmästarsill är ett absolut krav på mitt julbord. Jag använder Mannerströms recept.

2 rödlökar
1 morot
2-3 cm pepparrot
12 vitpepparkorn
12 kryddpepparkorn
2-3 lagerblad
6 kryddnejlikor
1 msk gula senapsfrön

Lagen
1 dl ättiksprit 12%
1,5 dl socker
2 dl vatten

Löken klyftas. Pepparrot och morot slantas. Varva sill, lök, morot och kryddor i en burk. Häll över den kalla lagen. Den behöver minst två dar i kylskåp men 5-6 är bara bra.
 
Glasmästarsill är ett absolut krav på mitt julbord. Jag använder Mannerströms recept.

2 rödlökar
1 morot
2-3 cm pepparrot
12 vitpepparkorn
12 kryddpepparkorn
2-3 lagerblad
6 kryddnejlikor
1 msk gula senapsfrön

Lagen
1 dl ättiksprit 12%
1,5 dl socker
2 dl vatten

Löken klyftas. Pepparrot och morot slantas. Varva sill, lök, morot och kryddor i en burk. Häll över den kalla lagen. Den behöver minst två dar i kylskåp men 5-6 är bara bra.
Hur många paket sill ska man ha till det där?
 
Puttar upp tråden för att få era bästa recept på sill till jul! Jag har lite idétorka på vad jag ska göra förutom senapssill.

Jag åt en fantastiskt god fänkåls och dragonsill på julbord förra veckan. Men jag letar tyvärr fortfarande efter ett recept som ser bra ut!
 
På julafton brukar jag äta potatisgratäng, sojafärsbullar, rödkålssallad, knäckebröd och julbröd (ett bröd mamma bakat till jul sedan 80-talet, ibland bakar hon vid andra tillfällen). Fruktsallad och glass. Och julgodis.
 
IMG_6553.jpeg

Hoppas ingen surdegsmänniska ser detta ;)
 
Senast ändrad:
Jag älskar Janssons frestelse men vi är inte så många som tycker om det och varken man eller barn tycker om det. Så en stor form blir för mycket. Jag funderar på att göra Jansson i ramekiner istället. Borde väl fungera tänker jag. Vad tror ni? Har nån av er nåt bra recept på mini-janssons frestelse? Eller nåt småplock som smakar Jansson?
 
Jag älskar Janssons frestelse men vi är inte så många som tycker om det och varken man eller barn tycker om det. Så en stor form blir för mycket. Jag funderar på att göra Jansson i ramekiner istället. Borde väl fungera tänker jag. Vad tror ni? Har nån av er nåt bra recept på mini-janssons frestelse? Eller nåt småplock som smakar Jansson?
Du kan göra vanlig Jansson i små formar, men passa gräddningen för det går fortare än en stor form.
 
Vad dricker ni till julbordet?

På det superfina julbordet jag var på i förra veckan så drack vi champagne. Det var så gott till julmaten! Jag som aldrig varit så förtjust i champagne innan tyckte att det var jättegott. Så nu funderar jag på det. Jag måste dock hitta en som inte är alltför dyr...
 
Vad dricker ni till julbordet?

På det superfina julbordet jag var på i förra veckan så drack vi champagne. Det var så gott till julmaten! Jag som aldrig varit så förtjust i champagne innan tyckte att det var jättegott. Så nu funderar jag på det. Jag måste dock hitta en som inte är alltför dyr...
Julmust eller vatten. Mina föräldrar dricker mumma https://www.coop.se/recept/mumma-klassiskt-recept/ eller julöl. Nu låter det som jag är minderårig, det är jag inte. Jag bara föredrar julmust eller vatten :D .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 690
Senast: SiZo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 719
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 301
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp