Frukost åts i stallet tillsammans med övriga stallgäster: varm choklad och smörgås.
Till lunch åt vi alltid lutfisk med potatis och senapssås. Eller ja, inte alla. Vissa av oss har bättre smak och åt någon annan fisk eller köttbullar till den mumsiga senapssåsen
Till Kalle Anka hade vi fika, t.ex. mandelmusslor, klenäter, struvor, pepparkakor, knäck osv. Varierade lite vad vi hade för godsaker.
På kvällen var det uppdelat så man hade olika ansvarsområden. Om vi firade fyra stycken hade man fyra val var, var vi tre stycken fem val var. För mig är det viktigt med potatis, senapssill, en eller två andra sorters sill, köttbullar, lax, gravlax- eller hovmästarsås, gräddfil och hackad rödlök. Prinskorv och någon sorts kål, t.ex. långkål, är bonus. Skinka är sjukt överskattat och Jansson är enbart en blaskigare variant av potatisgratäng.
Hästarna togs in i samband med Kalle Anka och kvällsfodringen i samband med vår kvällsmat. Julklappar öppnas efter maten, så börjar typ 21.30 eller så
I år firar jag, dotter och mina föräldrar jul i fjällen så då är lunchmenyn enligt nedan:
2 x sill, ägg, kokt potatis, smetana, rom, lax, hovmästarsås, köttbullar, prinskorv, senap, rödlök, bröd, smör, ost, mjölk.
Kvällsmenyn:
julmaten igen + risgrynsgröt, saftsås, mjölk
Dryck: snaps, gotländsk julmust, Norrlands ljus/cider/ Barlingbo
Gällande bakning så gillar jag att baka juligt, med saffran, vit choklad, pepparkakskryddor och liknande. Har den här veckan bakat till morgondagens adventsfika här på jobbet: pepparkakssnittar och saffranssmulkaka med vit choklad