Funderade lite i natt på vad jag är uppvuxen med till julen.
Som barn var det både svensk och dansk julmat. Frukost och lunch var svensk.
Två olika sorters sill+ att mamma ville ha någon inlagd sill (det är gott, men ack så många ben så jag vill inte äta det pga benen). Ägg med vanlig kaviar eftersom mina syskon är kräsna så ingen caviar. Gräddost och juledamer. Vörtbröd och franskbröd. Marieholmskorv (någon liten påläggskorv(lokal). Leverpastej och leverkorv. Kalvsylta och rullsylta. Paprika, tomat och gurka. Julskinka.
Revben, köttbullar och prinskorvar. Brunkål och rödkål. Frikadeller (danska). Typ sådana, det ska dock vara öl i enligt farmors recept, går bra med alkoholfri, som riktigt liten när alkoholfri öl inte riktigt fanns använda mamma en skvätt sådan där lättöl, Dart tror jag den hette. Jag tror farmor använde dansk pilsner av något slag och kanske lite mer än en skvätt till slut...
(Hon var alkoholist i många herrans år och mamma berättade att när vi firade jul med henne var det mammas uppgift att göra frikadeller, så att de typ blev barnvänliga
)
https://www.koket.se/danska-frikadeller
Till middag blev det dansk fläskstek, efter en del år flyttades den dock till Annandagen. Men där till rödkål, brunkål, sås, potatis och grönsaker. Svål, längs hela skivorna förstås, mycket viktigt!
Det bästa på julbordet är steken, mammas stek gjord enligt farmors recept. Den ihop med såsen och rödkål och svålen, SÅ gott.
Nötkakor, kokostoppar, lussekatter, pepparkakor, blandat godis och frukt i olika varianter hade vi förstås också. Navelapelsiner har alltid varit viktiga, men jag föredrar clementiner pga att de är lättare att skala och inte så kladdiga att äta.
Som liten var det viktigt med risgrynsgröt, med kanel och socker och en klick smör i samt mandel och mandelgåva. Sedan blev det på svenskt vis med saftsås istället utan mandel och så, vilket är en sort- finns inget godare än just risgrynsgröt med kanel, socker och smör! Det är JUL! Och så för några år sedan införde min ena syster ris a la malta. Jag är inte en långsint person, men där förstörde hon gröten.... och vår tradition.