Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åsikter baseras också på t ex kunskap och analytisk förmåga. Sol visar prov på bådadera.
Nej, vi måste inte kvotera men kvotering (i form av positiv särbehandling) kan vara bra i vissa lägen. Inte bara för att få in fler kvinnor i en viss bransch utan även invandrare. Detta för att öppna upp de "gamla" rekryteringsmönstren och nätverken.
Sedan kan vi ju försöka börja värdera de arbeten kvinnor utför lika mycket som männen eller är det återigen en slump att kvinnodominerade yrken ofta ger lägre lön än mansdominerade? Varför sjunker lönerna när fler kvinnor tar sig in i mansdominerade branscher? Sådant måste såklart angripas, men det betyder inte att vi inte kan angripa från flera håll och tex. individualisera föräldraförsäkringen också.
Kort sagt, ja, om vi bestämmer att båda föräldrarna ska vara hemma lika länge så tycker jag att föräldrapenningen ska baseras på den gemensamma inkomsten och på ett vettigt sätt täcka upp oavsett om det är den med hög eller låg lön som är hemma. Jag tycker det är jättetråkigt när familjens möjligheter att överleva ekonomiskt som blir avgörande för hur tiden med barnet fördelas.
Så man börjar med att slå undan benen på de som redan sitter i skiten genom att dela på föräldraförsäkringen.
Vill man ha en förändring så får man nog börja i rätt ände och se till att kvinnor och män har lika lön för lika arbete.
mvh Eva
Jag undrar hur mycket det skulle kosta att finansiera det, att ha en FP baserad på bådas löner alltså. Rent spontant borde ju kostnaderna för FP gå upp jätte mycket för staten eftersom de skulle höjas eftersom män ofta har högre löner.
Jag förstår faktiskt inte varför fallen ute i marginalerna ska vara avgörande. Som jag sa tidigare önskar jag att normen ska vara 50/50, för jag tror det är bra för barnen att tidigt få knyta an till båda sina föräldrar. Om det nu är så att det av praktiska skäl, pappan vill inte veta av barnet eller ekonomiska, verksamheten går under om pappan är ledig, så bör systemet vara tillräckligt flexibelt för att ge dispens.
Men det är ju inte dessa fall som är 80%...
Det finns inget unik alls att ta ut fp det gör de allra flesta.
men det är oerhört fel att säga att den ena föräldern är en dålig förälder för att man inte tar ut hälften av fp under barnets FÖRSTA levnadsår!
Barn lever förhoppningsvis längre än dessa fp dagar och hur pass ansvarsfull man är borde ju inte på något vis kunna dömas på dessa dagar. Det är ju bara horribelt!
Mamman kanske tar större ansvar i början och sedan kanske pappan tar större ansvar senare i livet.
Vem är dålig förälder då? Båda?
Tycker det bara är extremt löjligt att säga att man inte kan vara jämställda för att den ena föräldern väljer att stanna hemma fler dagar.
En ansvarsfull förälder är inte den förälder som tillbringar mest tid med sitt barn utan den som tillbringar mest kvalitetstid med sitt barn!
Alla vill kanske inte vara i en ledande position och vill man det och har den åsikten som du har så är välet väldigt lätt!
Man skaffar inte familj!