Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Åsikter baseras också på t ex kunskap och analytisk förmåga. Sol visar prov på bådadera.

En sak slog mig och jag blir lite nyfiken på hur du, eller andra med liknande åsikter som dig tänker kring det.

Vad jag har förstått det som, tycker du att män och kvinnor ska dela 50/50 på föräldraledigheten under det första året. Eftersom en dagisplats inte är möjlig förens när barnet fyllt ett år, så måste ju då helt enkelt båda föräldrarna ta ut 6 månaders föräldraledighet vardera det första året.

Många föräldrar idag, och utan att jag har något egentligt belägg för det, så har jag ändå uppfattat att de allra flesta familjer får det relativt knapert under föräldraledigheten som den ser ut idag. Att då tvinga föräldrar att dela 50/50 kommer ju påverka ekonomin för dessa än mer, eftersom de då inte får möjligheten att välja att den förälder som tjänar mer pengar, ska jobba. När man hamnar i ett sånt läge, så känns det som att de som borde påverkas allra mest av att få en ännu skralare ekonomi måste vara de som redan innan föräldraledigheten tjänar minst pengar. För mig känns det lite galet att göra deras situation än sämre.
Hur tänker du kring det? Tycker du dessa föräldrar ska få någon form av extra stöd för att stadga deras ekonomi eller har du några andra tankar kring det? Eller tror du jag är fel ute med mina antaganden?
Jag är alltså inte ute efter att hytta med någon finger utan jag är bara nyfiken på hur du/ni tänker kring detta :)

Åsikter baseras också på t ex kunskap och analytisk förmåga. Sol visar prov på bådadera.

Absolut.
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men den analytiska förmågan kan man väll rent av ifrågasätta om man själv drar andra slutsatser i analysen?
Jag menar alltså inte att jag ifrågasätter just hennes analytiska förmåga, men någon som har åsikter som skiljer sig från hennes måste väll också kunna ha en analytisk förmåga?

Men fö tycker jag att hon har varit väldigt trevlig att diskutera med. Hon har varit saklig, förklarat och aldrig blivit otrevlig eller gjort påhopp! Att diskutera är hon absolut bra på :bow:

Kort sagt, ja, om vi bestämmer att båda föräldrarna ska vara hemma lika länge så tycker jag att föräldrapenningen ska baseras på den gemensamma inkomsten och på ett vettigt sätt täcka upp oavsett om det är den med hög eller låg lön som är hemma. Jag tycker det är jättetråkigt när familjens möjligheter att överleva ekonomiskt som blir avgörande för hur tiden med barnet fördelas.

Nej, vi måste inte kvotera men kvotering (i form av positiv särbehandling) kan vara bra i vissa lägen. Inte bara för att få in fler kvinnor i en viss bransch utan även invandrare. Detta för att öppna upp de "gamla" rekryteringsmönstren och nätverken.

Sedan kan vi ju försöka börja värdera de arbeten kvinnor utför lika mycket som männen eller är det återigen en slump att kvinnodominerade yrken ofta ger lägre lön än mansdominerade? Varför sjunker lönerna när fler kvinnor tar sig in i mansdominerade branscher? Sådant måste såklart angripas, men det betyder inte att vi inte kan angripa från flera håll och tex. individualisera föräldraförsäkringen också.

Så man börjar med att slå undan benen på de som redan sitter i skiten genom att dela på föräldraförsäkringen.
Vill man ha en förändring så får man nog börja i rätt ände och se till att kvinnor och män har lika lön för lika arbete.

mvh Eva

Jag undrar hur mycket det skulle kosta att finansiera det, att ha en FP baserad på bådas löner alltså. Rent spontant borde ju kostnaderna för FP gå upp jätte mycket för staten eftersom de skulle höjas eftersom män ofta har högre löner.

Jag tycker att föräldrar ska tillbringa lika mycket tid med sina barn under deras uppväxt. Om man tar ut all FP så fort man kan (eller måste) eller om man sprider ut FPn upp tills barnet är 8 år bryr jag mig inte om.

Sedan vet jag att en del skulle drabbas av detta ekonomiskt (men min erfarenhet är att få ens har räknat på det) och då finns i värsta fall försörjningsstöd. Om man tjänar för mycket pengar för försörjningsstöd finns i extrema fall möjligheten att ge en av föräldrarna enskild vårdnad, då får ju den alla dagar. Det är riskabelt ur olika synvinklar men det är en nödlösning. Jag är dock alldeles övertygad om att människor kommer anpassa sig bra efter en helt individualiseras FP. I synnerhet om vi börjar med en tredelning av den.

Kort sagt, ja, om vi bestämmer att båda föräldrarna ska vara hemma lika länge så tycker jag att föräldrapenningen ska baseras på den gemensamma inkomsten och på ett vettigt sätt täcka upp oavsett om det är den med hög eller låg lön som är hemma. Jag tycker det är jättetråkigt när familjens möjligheter att överleva ekonomiskt som blir avgörande för hur tiden med barnet fördelas.

Om de separerar då?

Eller när det är så illa att det egna företaget går omkull ifall partnern inte är där?

mvh Eva

Så man börjar med att slå undan benen på de som redan sitter i skiten genom att dela på föräldraförsäkringen.
Vill man ha en förändring så får man nog börja i rätt ände och se till att kvinnor och män har lika lön för lika arbete.

mvh Eva

Dessa två saker går hand i hand och måste angripas parallellt med varandra.

Jag förstår faktiskt inte varför fallen ute i marginalerna ska vara avgörande. Som jag sa tidigare önskar jag att normen ska vara 50/50, för jag tror det är bra för barnen att tidigt få knyta an till båda sina föräldrar. Om det nu är så att det av praktiska skäl, pappan vill inte veta av barnet eller ekonomiska, verksamheten går under om pappan är ledig, så bör systemet vara tillräckligt flexibelt för att ge dispens.

Men det är ju inte dessa fall som är 80%...

Och som svar till Apollo, ja jag är för att det får lov att kosta lite. I många fall finns dessutom extra försäkringar kopplade till arbetsplatsen, min man tex högavlönad osv, får via sitt jobb resterande slant upp till 80%. Kan vara värt för alla att kolla upp, mycket av de pengarna tas aldrig ut för man måste vara lite om sig och kring sig.

Jag undrar hur mycket det skulle kosta att finansiera det, att ha en FP baserad på bådas löner alltså. Rent spontant borde ju kostnaderna för FP gå upp jätte mycket för staten eftersom de skulle höjas eftersom män ofta har högre löner.

Det finns väl ett tak på föräldraförsäkringen. Tror den ligger på 330 000/år nu.

mvh Eva

Ok vad är en högavlönad då?

I reda pengar?

mvh Eva

Har för mig att 40000 kr/mån före skatt och uppåt brukar räknas som höginkomsttagare.

Jag förstår faktiskt inte varför fallen ute i marginalerna ska vara avgörande. Som jag sa tidigare önskar jag att normen ska vara 50/50, för jag tror det är bra för barnen att tidigt få knyta an till båda sina föräldrar. Om det nu är så att det av praktiska skäl, pappan vill inte veta av barnet eller ekonomiska, verksamheten går under om pappan är ledig, så bör systemet vara tillräckligt flexibelt för att ge dispens.

Men det är ju inte dessa fall som är 80%...

Att söka dispens för att få vara hemma med sin bebis är helt galet. Oavsett skälet.
Systemet skall vara flexibelt säger du, försäkringskassan och dess tjänstemän är redan idag väl kända för sin stora flexibilitet när det gäller sjuka...

Om det nu är så viktigt att dela 50/50 så ge en ännu större Bonus till de familjer som delar lika. Då lär flera familjer ha råd och i förlängningen kanske vara benägna att vilja dela på föräldraledigheten.

mvh Eva

Nja, söka dispens för att pappan inte ska få lov att vara hemma med sin bebis.

Ekonomifrågan tycker jag att jag har svarat på, om man jämnar ut föräldrapenningen på bådas ekonomi så borde det inte behövas en regel om 50/50 eftersom så många anger ekonomi som anledning till att inte dela. Men jag tror inte det räcker för att bryta ner könsnormen.

Var det på buke vi kunde läsa om den amerikanska gästen som var så förundrad över alla "gay nanny's" i Sverige? Vi har ju kommit så långt att det inte är konstigt att se en man med en barnvagn i parken, men jag tror vi kan komma längre.

Det finns inget unik alls att ta ut fp det gör de allra flesta.

men det är oerhört fel att säga att den ena föräldern är en dålig förälder för att man inte tar ut hälften av fp under barnets FÖRSTA levnadsår!

Barn lever förhoppningsvis längre än dessa fp dagar och hur pass ansvarsfull man är borde ju inte på något vis kunna dömas på dessa dagar. Det är ju bara horribelt!

Mamman kanske tar större ansvar i början och sedan kanske pappan tar större ansvar senare i livet.

Vem är dålig förälder då? Båda?

Tycker det bara är extremt löjligt att säga att man inte kan vara jämställda för att den ena föräldern väljer att stanna hemma fler dagar.

En ansvarsfull förälder är inte den förälder som tillbringar mest tid med sitt barn utan den som tillbringar mest kvalitetstid med sitt barn!

Min poäng är att de allra flesta par jag möter menar att de absolut hade velat dela föräldraledigheten lika och tycker att man överlag borde göra det. Men så "råkar" det finnas omständigheter som gör att just dom inte delar i närheten av lika. Och de omständigheterna är vanligtvis inte alls unika utan samma för de allra flesta par som inte delar speciellt lika på ledigheten. Även om paret hävdar att det är "unika omständigheter".

Nu visar ju faktiskt både en snabb blick ut i verkligheten och forskningen att kvinnorna tar det största ansvaret för barn, hem och hushåll även när barnen är större. Så det argumentet håller inte, generellt.

Det viktigaste för dig verkar vara att bryta ner könsnormerna.

Men eftersom 80% uppenbarligen inte är intresserade av det, av olika anledningar, så förstår jag inte varför de 80% skall infoga sig i ett system där någon tjänsteman skall bestämma över hur de skall fördela sin föräldraledighet.

Skall tjänstemannen eller staten bestämma hur länge man skall amma oxå?

mvh Eva

Vi har många lagar för att driva jämställdheten mellan könen, den första var kvinnlig rösträtt, som många både män och kvinnor var emot. Man kan inte bara fatta beslut som följer den allmänna opinionen, man måste försöka se till helheten och föra samhället framåt.

Jag tror som sagt att barn mår väldigt bra av att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar och att det är viktigt med den tidiga anknytningen för att få den kontakten.

Alla vill kanske inte vara i en ledande position och vill man det och har den åsikten som du har så är välet väldigt lätt!

Man skaffar inte familj!

Gäller det i så fall både kvinnor och män eller är det bara kvinnor som ska ge fasen i att skaffa familj ?

Mja, jag tycker nog att det är så att vissa försöker föra en debatt på en mera generell nivå och andra utgår endast från sig själva och sin situation.

Det är klart att den som utgår från sig själv också tar illa upp när någon ifrågasätter deras argument.

Det är också svårt att argumentera när det är endel som inte ens förstått vissa basala mekanismer och tror på att det fria valet är ett fritt val och inte det minsta styrt av de normer som finns

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV