Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Fast jag anser nog att jag blev påhoppad rätt friskt när jag fick höra att jag inte är en lämplig förälder och inte borde skaffa barn. Ska jag då abortera det barnet jag bär? Jag antar att hon tog åt sig av det också eftersom hon och jag sitter i rel lika situationer.

Nej, jag skrev att i dina kläder, med de förutsättningarna för delat föräldraskap som du beskriver, så skulle jag inte skaffa barn. Inte att du som person är en olämplig förälder, det är något helt annat. För allt vad jag vet kommer du bli en jättebra förälder. Men för egen del skulle jag hellre avstå från barn än att skaffa dem med någon som inte har tid och möjlighet att ta hand om dem, för mig var det en absolut förutsättning att vi var två om föräldraskapet, både för mitt och barnets skull.

Jag anser att detta med barn är högst frivilligt, man måste inte alls skaffa barn. Det är helt ok att välja t ex fritidsintressen eller jobb eller samhällsengagemang framför barn, men om man nu bestämmer sig för att skaffa barn, så bör man också ta sig tid till att ta hand om dem. Så som du beskriver din man, så vill han ha barn, men han har inte tid att ta hand om dem, eftersom hans företag och hans engagemang för ungas anställningsmöjligheter i samhället går före. För mig blir det att ha kakan och äta den - inget fel att satsa på yrke och samhällsengagemang, och inget fel att skaffa barn, men båda två låter sig svårligen kombineras, med mindre än att man hoppar sitt föräldraansvar och lämnar åt någon annan (mamman i det här fallet) att fånga den bollen och ta hand om barnet.

Men ärligt, tycker du verkligen att det är roligare att vara på jobbet än att vara hemma med din bebis?

mvh Eva

Jag har ärligt talat lite svårt att tro att du verkligen är allvarlig. Men jag ska ändå ge dig ett ärligt svar.

Ja, jag jobbar mycket hellre än att vara hemma med mitt barn. Jag var hemma i 8 månader och nu är min sambo hemma ytterligare 8. Det var roligt att vara hemma men det är lika viktigt för min sambo att vara hemma och i likhet vad jag gjorde så ser han fram emot att börja jobba igen om någon månad. Vi har båda rätt roliga jobb och tycker både om att umgås med familjen och att jobba, umgås med andra människor, utvecklas och tjäna pengar.

Ärligt talat, jag hade inte skaffat barn i det läget, eftersom pappan i praktiken inte kan ta sitt föräldraansvar. Så på frågan "hur skulle vi göra?" Skulle mitt svar vara: inte skaffa barn i första läget. Problemet löst.

Här påtalar du väll ändå tydligt att du tycker att vi inte borde skaffa barn.

Men om det nu blir så, ja, då kanske man inte kan skaffa barn, för barn förutsätter i min värld att man kan ta hand om dem, och det kan man inte om man inte kan vara föräldraledig.

Det verkar rätt självklart att ert barn inte kommer i första hand, tycker jag, beskrev du inte nyss att ni måste låta mannens företag och hans anställda gå före barnet? Företaget går enligt din beskrivning före, sen kommer barnet.

Och här att vi inte kommer kunna ta hand om vårt barn och att det inte kommer komma i första hand.

Att du sedan jämför att min sambo inte kommer kunna ta ut en längre sammanhängande föräldrledighet, med att ge sig ut i kring är för mig helt obegripligt? Han kommer inte leva 24 timmar om dygnet på kontoret och endast i bästa fall kunna ringa hem en gång i veckan när han inte ligger i fält och riskerar att någon skjuter huvudet av honom...

Men om man nu väljer att skaffa barn, då tycker jag att den främsta skyldigheten har man gentemot dem, inte mot andra. Samma anledning som jag inte tycker det är läge att bli soldat och dra i krig om man är förälder - föräldraansvaret går före.

Jag tror faktikst man behöver vara betydligt ödmjukare mot människor, dess olika möjligheter. Att du drar sådana snabba slutsatser om vårt föräldraskap, och lägger tydliga kommentarer riktade direkt mot oss som föräldrar är oförskämt och elakt. Du känner inte mig, inte min sambo och du har ingen som helst aning om mer än den lilla informationen som jag gett i ett par inlägg här i tråden, vilket kommer vara en minimal del av vårt kommande föräldraskap. Som jag skrev tidigare, tack och lov att jag har lite självkänsla så jag slapp bryta ihop av dina kommentarer, för det hade allvarligt vilken väntande förälder som helst kunnat göra.

Senast ändrad:

KL

Polariserad debatt det här, avslutar mina inlägg med att sammanfatta min åsikt om att det idag inte delas lika mellan föräldrarna.

Av de 80% män som jobbar istället för att lära känna sina barn från grunden redan som små så tror jag, 1. De är inte egenföretagare allihopa och 2. De är fullt kapabla att tänka med huvudet, och de skulle gärna vara föräldralediga.

Anledning till att de trots ovanstående lämnar över till kvinnan är i många fall på de normer som samhället bygger upp. Normer som ibland bottnar i rena lögner; mamman har ett särskilt band till barnet och är därför bättre på att ta hand om det. Ibland handlar det om ekonomi, män och kvinnor har inte jämställda löner, och kvinnoyrken ligger i många fall under all kritik i lönebild.

Jag kan ju se på de pappor som varit hemma 50% av tiden i min umgängeskrets, och det är faktiskt majoriteten, vilken nära kontakt de har med sina barn och hur ungarna tyr sig lika mycket till dem som till sna mammor. Jag tror att ett generationsskifte är på gång trots allt, ungarna till dessa pappor kommer definitivt att vara för 50/50. Jag tycker inte det vore ett problem att skynda på utvecklingen lite genom att reservera fler dagar för pappan. Om man i det läget faktiskt inte klarar sig, eller inte har tänkt på att lägga undan pengar från sitt företag för att kunna ta ut föräldraledighet, så skulle man kunna ansöka om dispens.

Men jag skulle önska att normen var 50/50 innan man började prata om att det inte passar alla.

Jag håller med i mer eller mindre allt du skriver! :) Jag tror inte heller att alla 80% delar olika av "rätt" anledningar utan styrs av tråkiga könsnormer. För mig är det lika lite okej att en pappa "förbjuds" vara hemma med barnen som att en kvinna diskrimineras såklart.

Dock vill jag bara inflikna, att det handlar inte bara om att lägga undan pengar för att det ska finnas möjlighet att vara föräldraledig i ett eget företag. Det är nog det absolut minsta problemet i sambons fall, problemet är betydligt större än så. Tyvärr.

Nej i sambons företag skulle det inte finnas en chans att att "lägga" undan pengar då det INTE går med vinst alls utan det är på håret att det finns till sista utläggen innan nya pengar kommer in.

Nej i sambons företag skulle det inte finnas en chans att att "lägga" undan pengar då det INTE går med vinst alls utan det är på håret att det finns till sista utläggen innan nya pengar kommer in.

Och jag sitter i samma situation. Har ett företag som ännu inte går med vinst faktiskt med förlust, men tänk... jag kommer ändå vara hemma med nästa barn (hade jag varit man hade väl det antagligen varit otänkbart för då hade det varit såååå viktigt att få snurr på företaget).

Det är sådant det handlar om det här med att planera inför framtiden. Göra saker möjliga istället för att göra dem omöjliga.

Nu har jag ingen aning om vad han gör, förutom att han uppenbart brinner för det, men om man hållt på i 16 år utan att få ekonomi i ett företag kanske det företaget inte är hållbart? Den åsikten har iofs inget med föräldrarollen att göra, mer en betraktelse i hur mycket av sitt liv man ska ge bort för att försöka förverkliga sina drömmar.

Men vaddå? Hur fanken ska man möjliggöra att djur inte behöver mat och tillsyn varje dag och samtidigt ska lösningen vara så billig att företaget inte går i konkurs? Om du knäcker den nöten, så kommer du kunna bli rik vill jag lova!

Hur ska någon annan kunna skriva på ett papper som rent lagligt inte får skrivas på än någon annan än firmatecknaren.
Hur ska någon kunna sköta ekonomin när ingen har erfarenhet av att sköta eller planera ekonomin?
Hur ska någon kunna dra in kunder till ett företag när de inte har erfarenhet eller intresse av allt planeringsarbete runt det, eller koll på kostnader osv?

Alla företag har inte möjligheten att ligga på håll, varken i teorin eller praktiken.

Tyvärr skulle mer eller mindre all form av lantbruk behöva läggas ner i sverige då. Undra vad vi skulle äta då? Varken spannmål, grödor eller kött. Skogsbruket gåt kanske plus med rejäl marginal.. men det är nog inte jätte många lantbrukare i skåne som håller på med skogsbruk :p

Jag har ärligt talat lite svårt att tro att du verkligen är allvarlig. Men jag ska ändå ge dig ett ärligt svar.

Ja, jag jobbar mycket hellre än att vara hemma med mitt barn. Jag var hemma i 8 månader och nu är min sambo hemma ytterligare 8. Det var roligt att vara hemma men det är lika viktigt för min sambo att vara hemma och i likhet vad jag gjorde så ser han fram emot att börja jobba igen om någon månad. Vi har båda rätt roliga jobb och tycker både om att umgås med familjen och att jobba, umgås med andra människor, utvecklas och tjäna pengar.

Vi spelar helt klart inte på samma planhalva för jag vill ju vara hemma med barnet. Och eftersom jag känner så, så blir ju allt annat fel i mina ögon.

Huvudsaken är ju barnet mår bra och att ni två är nöjda i ert arrangemang som ni har bestämt.

Men likväl som jag inte vill se ett tvång på 50/50 uppdelning på föräldradagarna så lär ju du inte du vilja se ett på 80/20....

För all del kan man ha en bonus för de som nu är duktiglappar och delar millimeterlika men jag vill att det skall vara upp till varje familj att ta ut sin föräldraledighet som det passar dem.

mvh Eva

Lantbrukare enbart med kött produktion.

Och det finns nog ingen som lantbrukare i dagens läge som går med vinst utan får det precis på håret att gå runt.

Skulle man tänka så att det inte är nån ide att ha kvar företaget då det inte gå¨r med vinst alls skulle svenska folket få bli vegetarianer då det finns skulle finnas kött på bordet.

Det är väl iofs åt det hållet vi går, små lantbruk drivs ju enbart som hobby numera. Det är trist att det inte går att få ekonomi i lantbruk, men avbytare finns, så helt omöjligt att ta ut viss ledighet är det inte. Åh andra sidan bor man på gården så kanske det ändå finns utrymme att ta en timme här och där för att slappna av och umgås. Många lantungar blir dessutom nästan tvångsrekryterade in i vardagsarbetet och det man gör tillsammans räknas ju också. Om det nu är att åka traktor eller spela boll med pappa spelar nog mindre roll.

Ingen av oss har sagt att våra sambos inte kommer vara delaktiga i föräldraskapet och inte ha möjlighet till att ta hand om barnen. Vi båda har nog rätt tydligt hävdat att de kommer ha betydligt större möjligheter än att bara "ta en timme här och där för att slappna av och umgås" som du nämnde :) Det är det andra som sagt.

På vår gård har jag både en och två gånger sett sonen sitta och sova på passagerarsätet i traktorn och sova :love: Inte för att han är dittvingad utan för att han ÄLSKAR att vara i traktorn, han sover med traktornycklarna under huvudet. Kan också påpeka att han brukar sitta där med rosa nagellack på naglarna :D

Ja nu e han inte en småbonde med 50 djur utan vi har över 200 köttdjur och som sakt innan så finns inte det ekonomi till att dela ut en full månadslön till en avbytare på 17-20 tusen i månaden flera månader. sambon tar inte ut lön själv utan tar det vi behöver för att leva bra så en avbytare finns inte ens i tanken.

Och det är så många som tror att man lever lyx som bonde och ha massa pengar över men dessa utgifter dom får lägga ut är enorma summor.

Sambon får in lite över 1 miljon varje Okt och alla dessa skall räcka för utgifter i ett helt år framöver och sista månaden är knappt att man klarar sista räkningarna så skulle man behöva betala ut en lön till avbytare så är det kört direkt för företaget.

Som du skrev innan så är detta ett annorlunda jobb och sambon kan lixom gå ifrån när man själv vill och har inte ett jobb att vara borta så m¨ånga timmar i sträck och vi alla kan umgås här hemma på gården fast han jobbar så hela familjen är med och jobbar. så att spela boll eller åka med pappa i traktorn spelar ju ingen roll :D

200 nöt ensam.
Då sliter han.
Bara att odla och ta in käk åt dem för hela året kräver sin man.
Man får ligga ute med pengarna länge innan det blir avkastning så det gäller att hålla tungan rätt i mun.

mvh Eva

Japp helt ensam, och han måste hålla i varenda krona för att det skall räcka ett helt år.

Dock underlättar allt efter nya stora ladugårdsbygget med lösdrift och automatisk utgödsling var 3:de timme annars hade det tagit lång tid varje dag att göra djuren.

Dock på sommaren är det mycket väldigt mycket för han att göra med foder m,m, samma sak under feb-april då alla 200 kor kalvar.

Sedan under dom lunga perioderna kan sambon vara inne en dag eller två och jag sköta arbetet på gården men om han var tvungen att ta ut sin halva själv och inte arbeta på 6 månader så går han i konkurs och vi blir sittande med miljoner i skulder och ingen bra framtid för barn att leva i.

Så alla har inte den möjligheten som andra har men det gör inte sambon till en dålig pappa för det och inte förtjänar att ha barn.

Hade sambon haft en vanligt jobb så hade han lätt tagit alla sina dagar och varit ledig då han själv skulle vilja det men detta är inget jobb direkt utan mer en livsstil man valt att leva.

Jag skulle säga snarare tvärtom, att har man väl grundlagt att kvinnan i första hand har ansvar för barnen under föräldraledigheten så lär det inte ändras radikalt bara för att hon börjar jobba. Allt tyder snarare på motsatsen, det är väldigt svårt att få till en rejäl förändring om inte mannen har erfarenhet av att ha barnansvaret på egen hand. När ska männen i så fall komma i kapp och bli jämbördiga i erfarenhet och kunskap?

Jag håller def inte med dig i detta. Jag anser inte att fördelningen av den första tidens fp visar om föräldrarna är engagerade i sina barn eller inte

En pappa som jobbar istället för att vara hemma med sitt barn och där mamman istället är hemma tillbringar väl per definition mindre tid med sitt barn än mamman gör? Forskning visar att sådana prioriteringar skadar barnets relation till sin far. Det är dåligt. Det gör inte pappan till en dålig förälder. Det gör mamman och pappan till egoistiska föräldrar som väljer att ge barnet ett sämre relation till sin far.

Tror faktiskt inte alls att de första månaderna i livet påverkar så mycket att barn får dåliga relationer till sina pappor. Det är befängt att tro det.

Källa på de studier som är gjorda om att pappan inte tar ut 50% fp och att det påverkar barnet negativt

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama