Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Fast alltså, familjerna får ju bestämma vem som ska jobba och hur mycket!

Jag vill också vara med mina barn, hela tiden dygnet runt om jag fick bestämma, men jag inser också att barnen har två föräldrar. Varför ska det vara mitt privilegium att vara hemma med barnen, varför ska jag förneka pappan den rätten?
Du verkar ju anse att det bara är du som vill vara med ditt barn, pappan har inget intresse av sina barn. Varför skaffar man barn med en sådan man undrar jag då?

Jag började jobba när dottern var 8 månader gammal - hon nattammade och alltså gick det alldeles utmärkt. Jag valde inte bort att amma för att kunna jobba. Jag valde att jobba så att hennes pappa också fick uppleva det fantastiska med att vara föräldraledig. Vad jag vet så är det rätt ovanligt att helamma tills barnet är 1 år eller äldre, så det borde ju knappast vara något problem.

Idag är det inte förenligt med familjeliv och att sitta på en ledande position inom tex. näringslivet. Du förväntas jobba 60-80 timmar i veckan och det klarar du inte av om du samtidigt ska hinna umgås med dina barn på vardagarna. Kvinnor tackar nej till ledande positioner, inte för att de inte vill, utan för att de inte vågar eller för att de helt enkelt inte är beredda att offra sin tid med familjen (huvudsakligen är barnen är små). Om vi låtsas att män skulle börja prioritera likadant som kvinnor skulle arbetsmarknaden få väldigt svårt att hitta människor (alltså både män och kvinnor) i familjebildande ålder som är villiga att göra dessa uppoffringar. Det innebär att man antingen får söka bland äldre människor (de som inte längre har småbarn) eller att man får sänka kraven om 60-80 timmars arbetsveckor. Det skulle öppna upp marknaden även för kvinnor.

Men vad gör det för jämställdheten då? Jämställdhet handlar ju inte bara om kvinnor vs män utan även unga vs äldre osv. I ett sådant läge blir det ju alltså de unga som diskrimineras för att du tycker att alla borde välja som du.

Fast nu handlar ju diskussionen om att dagarna skulle låsas 50/50 mellan de olika föräldrarna och att föräldrarna så ledes inte skulle kunna bestämma själva om hur de vill disponera föräldrapenningen :)

Man blir både ledsen och förbannad på hur vissa folk faktiskt hoppar på folk här inne.

Att man kan med och säga att din och din man e dum i huvudet eller en dålig förälder för att han inte är hemma med barnen blablabla...

Hade alla människor i hela världen haft samma möjligheter att dela föräldraredigheten lika hade det varit skit bra men nu lever vi i ett sånt samhälle att alla kan inte bara ända sina liv bara för att ett barn kommer till världen.

Satt igår och diskuterade denna tråd med min sambo och han blev förbannad.
Eftersom då min sambo är en av dessa DÅLIGA pappor som inte älskar sitt barn och är totalt dum i huvudet.

Min sambo har byggt upp sitt egna företag från grunden och har slitit som ett djur i över 16 år att få det att gå runt varje år, Detta är hans livsverk och kommer förbli så. Jag har valt att vara en del av detta så jag träffade honom och då visste jag hur mycket uppoffringar detta yrke har och skulle jag inte godta det skulle jag aldrig blivit tillsammans med honom.

Han har satsat MILJONER på denna gård/företag och skulle han vara tvungen att sätta in en arbetskraft till för att han måste vara hemma 6 månader skulle hela detta bli totalt katastrof och gå i konkurs.

Jag kommer vara hemma med detta barn vi väntar, och vi ser hellre att vi lever som vi gör nu och har allt bra än att vi måste driva företeget i botten och han sitter med miljoner i skulder och har inte råd att betala lånen och vi tvingas att flytta från gården och sätta oss i en jävla lägenhet som vi inte tycker är rättvisst mot barnen. Och kämpa varje månad att ens kunna leva som normalt. Och familjen kommer må så dåligt bara för att min sambo inte skall vara en "dålig pappa".
Över min döda kropp asså...

Han är redan hemma mer än vad många är då han lägger arbetstider själv och kommer gott och väl spendera flera timmar om dagen för barnen som han redan gör.

Han är inte ens biologisk pappa till min äldsta dotter och behandlar henne som din egna dotter och älskar henne och spenderar timmar varje dag med henne och hittar på saker bara dom två och det kommer han göra med detta barnet som kommer nu med, fast han jobbar varje dag och då är han inte borta 7-16 som alla andra är utan kanske jobbar 2-3 på morgonen och sedan lika mycket sent på kvällen.

Min dotters biologiska pappa vill inte träffa henne och jag ser ingen fel på henne bara för att hon fått vara med mamma hela första året.

Så vi är väl typiskt en sådan familj som borde förbjudas att ha barn bara för att vi inte lever upp till alla andras åsikter men det skiter vi fullständigt i för vi ger våra barn allt dom behöver och mycket mer.

Himla ledsamt att folk inte kan se in i andras liv och inse att dom gör det bästa av det dom har, sedan är det nog många pappor som kan vara lediga men inte vill och det är ju deras problem :crazy:

Jag tror ju knappast att 80% delar din åsikter om att män inte kan tänka, och bara duger till att dra in pengar och passa barnen medan kvinnan rider. Du får din man att framstå som nån sorts dummerjöns, och det verkar i mina ögon en tragisk syn att ha på sin livskamrat.

Pja 80% av familjerna så är kvinnan i vilket fall den som tar största föräldraledigheten. Sen vad de tycker om sina män står för dem men jag tror de är glada för att deras män vill jobba så de kan vara hemma med sina små knyten.
Det är du som tycker min man en dummerjöns. Jag tycker han är perfekt för mig:love:

mvh Eva

Men vad gör det för jämställdheten då? Jämställdhet handlar ju inte bara om kvinnor vs män utan även unga vs äldre osv. I ett sådant läge blir det ju alltså de unga som diskrimineras för att du tycker att alla borde välja som du.

Slutade du läsa där med flit? Antingen söka bland äldre (man brukar ju ha krav på en viss utbildning och erfarenhet) ELLER sänka kraven om att arbeta 60-80 timmar/vecka. Båda delarna kan hända parallellt.

Och bara för att vara petig så jo, jämställdhet handlar om kön. Det handlar om jämlikhet mellan könen. I övrigt talar man om jämlikhet (vilket självklart är en grundpelare i ett demokratiskt samhälle).

För att sitta på en ledande position i näringslivet idag måste du i princip vara man över 45 år. Vad är skadan om det skulle rubbas till att kvinnor över 45 får bättre möjligheter? Det är möjligt att vi då får lägga till några år så säg att alternativet till man över 45 år istället blir man eller kvinna över 55 år. Har det blivit mindre jämställt då? Eller att kraven om långa veckor helt enkelt sänks så att yngre fortfarande kan nå positionerna (en position kanske kan delas upp till två?) men ändå kan spendera tid med sina barn. Vad har förlorats?

Att man kan med och säga att din och din man e dum i huvudet...

Det var _Eva_ själv som skrev att man inte kan vara frisk i huvudet/urbota korkad (eller hur hon nu uttryckte det) om man lämnar ifrån sig sitt lilla barn samt att män inte tänker med hjärnan.

Nejdå jag slutade inte läsa. Slutade du läsa alla frågor jag skrivit som bla jag är en sämre förälder än lady covergirl för att vi delar upp föräldraledigheten fast tvärt om? Ursäktar också att jag rörde ihop begreppen.

Där skiljer sig dock våra åsikter rejält. Jag är varken för ett icke jämställt samhälle eller ett icke jämlikt samhälle. Ditt förslag ser jag som att det försämrar för ett jämlikt samhälle rejält.
Jag tycker det istället är bättre att alla får göra som de vill (betonar återigen att ingen ska vara tvingad till det ena eller andra pga diverse normer eller liknande) och hamna på vilka platser i livet de vill och har möjlighet till.

Nejdå jag slutade inte läsa. Slutade du läsa alla frågor jag skrivit som bla jag är en sämre förälder än lady covergirl för att vi delar upp föräldraledigheten fast tvärt om? Ursäktar också att jag rörde ihop begreppen.

Jag tycker att man ska eftersträva att barnet får lika stor tillgång till båda föräldrarna. Det är inte bättre med en frånvarande mamma än med en frånvarande pappa.

Där skiljer sig dock våra åsikter rejält. Jag är varken för ett icke jämställt samhälle eller ett icke jämlikt samhälle. Ditt förslag ser jag som att det försämrar för ett jämlikt samhälle rejält.
Jag tycker det istället är bättre att alla får göra som de vill (betonar återigen att ingen ska vara tvingad till det ena eller andra pga diverse normer eller liknande) och hamna på vilka platser i livet de vill och har möjlighet till.

Så samhället blir mindre jämlikt om möjligheten att tex. nå en ledande position i näringslivet blir en verklig möjlighet för fler människor (utbildning och erfarenhet kan man ju inte gärna sänka kraven på och en 25-åring kommer inte ha de meriter som krävs för att bli tex. VD i ett större bolag).

Hur föreslår du att vi ska komma ifrån de könsnormer som råder idag, som gör att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden och att män har sämre chanser att få enskild vårdnad i en vårdnadstvist? Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör vilket innebär att så länge majoriteten av föräldrarna gör könsnormativa val (oavsett skäl) kommer majoriteten av barnen växa upp och göra detsamma. Hur ska detta mönster brytas? Bör vi ens bryta det eller ska vi bara acceptera att saker och ting ser ut som de gör, inget att göra åt?

Jag kan inte påstå att samhället bli bättre av att man plockar bort en grupp människor (de unga) och sätter dit en annan (äldre kvinnor). Jag vill se att alla grupper har samma möjligheter att finnas överallt.

Själv är jag uppvuxen med föräldrar som talat om och uppfostrat både mig och mina bröder till att vi får göra precis vad vi vill oavsätt. Uppfostran och utbildning ger mycket tror jag! :idea:

Som det nämnts tidigare i tråden så är det ju en stor del av de människor som vi här i tråden kanske anser är styrda av könsnormer (även jag enligt många här) som inte ser det eller anser att det är ett problem. Man kan inte gå runt och säga till folk "det är synd om dig, du är förtryckt, du har problem" när folk inte uppfattar det som det själv. Vilka är vi att omyndigförklara den största delen av svenska befolkningen för att vi har en annan åsikt än dem och hävda att deras åsikt (om deras liv) är fel och sedan kontrollera dem efter vad vi tycker är rätt. Folk måste ju någonstans se själva att det finns något som borde förändras.
Själv tycker jag det är jätte bra att förskolor osv har ett genustänk, och hoppas att det tänket kan följa med dem upp i skolåldern bland lärare och utbildning. Det tror jag skulle göra jätte mycket!

Jag kan inte påstå att samhället bli bättre av att man plockar bort en grupp människor (de unga) och sätter dit en annan (äldre kvinnor). Jag vill se att alla grupper har samma möjligheter att finnas överallt.

Alla grupper har inte samma möjligheter överallt pga. skillnader i meriter. Det är inte orättvist att Lars 25 år inte kan blir VD för Swedbank. Han har varken den utbildning eller den erfarenhet som krävs. Det är inte åldersdiskriminering det handlar om. Väldigt få 35-åringar har de meriter som krävs för det jobbet också. Ibland är ålder en faktor, inte pga. åldern i sig utan pga. den erfarenhet många års yrkeserfarenhet har gett dig.

Man ska inte ha olika möjligheter pga. kön, ålder, etnicitet, religiös tillhörighet, funktionsnedsättning osv. men olika meriter är en verklig skillnad som vi måste ta hänsyn till.

Nej, jag vet att lars 25 inte kan bli VD för swedbank, hade han det så hade han säkert kunna driva min sambos företag också och han hade kunnat ta ut föräldraledighet på ett annat sätt :D

Men du tyckte ju att de unga skulle skjuta på företagande och karriär, eller göra det med måtta, för att planera för familjelivet. Då anser jag att man skjuter på möjligheten ytterligare för unga att starta företag eller göra karriär. Jag tycker det är fel att lagen ska tala om för varje människa vad som är bäst för dem, det tror jag är bäst att de avgör själva. Vill man starta företag som 18 åring ska man ha den möjligheten, vara sig man är kvinna eller man ofc, och vill man skjuta på det ska man såklart även ha möjligheten till det. Jag tycker inte att "du" ska sitta och tala om för dem vad som passar dem och deras liv bäst helt enkelt :)

Jag tycker inte heller att jag ska sitta och tala om för folk när de ska starta företag och inte, men jag anser att jag har rätt att säga vad jag anser om hur våra gemensamma resurser ska användas och jag anser inte att de ska användas för att vidmakthålla ett system som är könsdiskriminerande.

Jag vill dock belysa att det är viktigt att planera sin framtid och familjeplanering ingår där. När du som 18-åring drar igång ditt företag är det viktigt att du vet hur det kan komma att påverka din framtid. Hur det kan påverka tex. dina möjligheter att vara hemma med dina barn. Idag är det i regel bara kvinnor som gör detta.

Jag vet inte om du syftade på mig när du skrev att någon sagt att någons man är dum i huvudet.

Men det var faktiskt _Eva_ själv som skrev att man inte är frisk i huvudet och att man har en skruv lös om man väljer att jobba framför att vara med sina barn (det gäller alltså endast kvinnor, inte män). Alltså tycker _Eva_ att det är jag som inte är frisk i huvudet och har en skruv lös. Ingen annan i tråden har kommit med sådana otrevliga påståenden så man kan ju lugnt säga att det är hon som står för påhoppen här.

Fast jag anser nog att jag blev påhoppad rätt friskt när jag fick höra att jag inte är en lämplig förälder och inte borde skaffa barn. Ska jag då abortera det barnet jag bär? Jag antar att hon tog åt sig av det också eftersom hon och jag sitter i rel lika situationer.

Jag tycker inte att systememet som ger föräldrarna möjlighet att välja själva är könsdiskriminerande, jag anser att problemen ligger djupare än i den valfriheten. Jag tror att de ligger i deras relation till varandra, i deras relation till omgivningen osv, inte i valfriheten att faktiskt välja hur de vill göra.

Jaha, det missade jag. Det låter inte så trevligt.

Jag vet inte om du syftade på mig när du skrev att någon sagt att någons man är dum i huvudet.

Men det var faktiskt _Eva_ själv som skrev att man inte är frisk i huvudet och att man har en skruv lös om man väljer att jobba framför att vara med sina barn (det gäller alltså endast kvinnor, inte män). Alltså tycker _Eva_ att det är jag som inte är frisk i huvudet och har en skruv lös. Ingen annan i tråden har kommit med sådana otrevliga påståenden så man kan ju lugnt säga att det är hon som står för påhoppen här.

Men ärligt, tycker du verkligen att det är roligare att vara på jobbet än att vara hemma med din bebis?

mvh Eva

Pja 80% av familjerna så är kvinnan i vilket fall den som tar största föräldraledigheten. Sen vad de tycker om sina män står för dem men jag tror de är glada för att deras män vill jobba så de kan vara hemma med sina små knyten.
Det är du som tycker min man en dummerjöns. Jag tycker han är perfekt för mig:love:

mvh Eva

Fast det är ju du själv som skriver att han inte kan tänka med huvudet eftersom han är man?

Jag tycker det är lite ledsamt när någon beskriver sin partner så. Varför har du valt att leva med någon som inte kan tänka?

Men ärligt, tycker du verkligen att det är roligare att vara på jobbet än att vara hemma med din bebis?

mvh Eva

Det är två helt olika saker och jag kan på rak arm säga att jag mådde betydligt bättre av att komma ut och börja jobba än av att bara gå hemma i någon slags bebisbubbla. Att komma ut och jobba, träffa mina kollegor och kunder var jätteroligt. Sedan gick jag successivt från att jobba deltid till att gå till 100% sysselsättning så det blev inte direkt något abrupt förändring för barnet (och ja, han fortsatte att ammas och han drack bara bröstmjölk i 6 månader).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama