Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Tror du att det skulle påverka samhället att människor över 35-40 (när eventuellt barnaavlande är över) är de enda som satsar på karriärer, startar företag osv? Om du tror att det skulle påverka samhället, hur? Till det bättre? Sämre?

Jag tror att det skulle leda till fler kvinnor på ledande positioner eftersom familjelivet då inte är till nackdel bara för kvinnor utan även för män. Män och kvinnor skulle spela på (nästan) lika villkor.

Vad gäller företagande tror jag att män, precis som kvinnor, skulle bli mer försiktiga och starta upp sina företag i liten omfattning ofta i kombination med ett deltidsarbete. Jag tror inte att människor skulle sluta starta företag före 35 års ålder. Långsammare uppstart med en "mindre" insats (han behöver inte vara borta 14 timmar/dygn) vilket jag på sikt tror är positivt inte bara ur jämställdhetssynvinkel utan även hur hälsosynvinkel.

Sedan skulle det fortfarande finnas människor som satsar på karriären och inte tar tid för sin familj, men de skulle då också med en individualiserad föräldraförsäkring få finansiera detta på egen hand (vilket de borde ha råd med om de gör karriär).

Nej, det är dina ord. Eller har jag missförstått? Och tack, men jag befinner mig redan sedan länge i både Sverige och verkligheten.

Nej, det var du som sade att min man var ubota dum och inte frisk i huvudet.

Eftersom du ville göra den kopplingen direkt när jag från början sa att den som inte vill vara hemma med sitt barn är det.
Vad du inte har fattat är mannen inte ens fanns med på världskartan att få vara hemma utan kvinnan som har fött barnet och ammar det skall vara den som prioriteras.
Mao är den kvinna som frivilligt lämnar sin lilla bebis för att gå till jobbet inte riktigt rätt i huvudet. Varför skaffa barn för att lämna bort dom?

Män är till för att arbeta hårt, ta hand om familjen och behaga kvinnan.

mvh Eva

Så de suckar och tycker synd om sig att de inte fick vara hemma med bebisen. Varför säger de inte ifrån hemma då?
Det verkar inte mycket till kamp eller diskussion.

Män har nog inte så mkt i huvudet. De verkar gilla att gå till jobbet. Och kvinnor verkar vilja vara hemma med sina barn.

mvh Eva

Män har hela samhället emot sig när de vill vara hemma med sina barn. De har sina arbetsgivare emot sig och i värsta fall även frugan.

Jag förstår dina tankar, och respekterar dem såklart, jag tror dock att de där förändringarna du påpekar om, är en liiiiten, liiten del av hur samhället skulle påverkas av att yngre människor ska vara försiktiga med sin karriär och arbetstagande.

Jag tycker helt klart att det är bättre att alla får göra precis som de vill, kvinnor eller män. :idea:

Nej, det var du som sade att min man var ubota dum och inte frisk i huvudet.

Eftersom du ville göra den kopplingen direkt när jag från början sa att den som inte vill vara hemma med sitt barn är det.
Vad du inte har fattat är mannen inte ens fanns med på världskartan att få vara hemma utan kvinnan som har fött barnet och ammar det skall vara den som prioriteras.
Mao är den kvinna som frivilligt lämnar sin lilla bebis för att gå till jobbet inte riktigt rätt i huvudet. Varför skaffa barn för att lämna bort dom?

Män är till för att arbeta hårt, ta hand om familjen och behaga kvinnan.

mvh Eva

Aha, så olika regler gäller för kvinnor och män. Då tror jag för min del att det inte är lönt att fortsätta diskussionen eftersom du och jag har står ljusår ifrån varandra på den här punkten.

Män har hela samhället emot sig när de vill vara hemma med sina barn. De har sina arbetsgivare emot sig och i värsta fall även frugan.

Men de tjänar ju pengar i alla fall. Det är ju bra. Då kan kvinnorna vara hemma med sina bäbisar och amma i lugn och ro.
Sen rida på kvällen. Det är ju jättebra!

mvh Eva

Då tycker inte jag att vi pratar om föräldrapenning längre. I ditt senario kan jag inte se varför pengar alls skulle betalas ut till familjen från staten. Om inte kvinnan hittar en man som kan försörja henne ska hon inga barn ha. Likadant en man som inte har råd att betala för fru och barn får också avstå från reproduktion.

Aha, så olika regler gäller för kvinnor och män. Då tror jag för min del att det inte är lönt att fortsätta diskussionen eftersom du och jag har står ljusår ifrån varandra på den här punkten.

Ja, vad trodde du? Män kan ju inte föda ut barn....

mvh Eva

Helt krasst: ert barn har föräldrar som inte har prioriterat båda föräldrarnas föräldraskap. Skulle man kunna påstå. Varför ska min skatt gå till att underlätta det?

Exakt vilken skillnad menar du att det är mellan andra individuella rättigheter i samhället och föräldrapenningen? Tycker du att du och din man borde få överta varandras semesterdagar eller varandras rösträtt?

Exakt vilken är skillnaden mellan sjukpenning och föräldraersättning, menar du?

Förstår faktiskt inte ett dugg varför man öht måste styra över hur och på vilket sätt man tar ut sin föräldrapenning.
Tycker det skall vara helt i enlighet med hur man har det i sin familj OCH det skall gynna barnet!!

Blir bara så trött att folk dunkar på jämställdhetstrumman bara för att tex mamman väljer att ta ut större delen av fp.

Förstår faktiskt inte alls, är det så att ni har så fruktansvärt dålig erfarenhet i era förhållanden som gör att man inte är jämställda om man inte delar på fp??

Eller menar ni att pappan är en sämre pappa eller att mamman är en sämre mamma beroende på hur man väljer att använda fp??

Personligen tycker jag att man skall utöka möjligheterna till att anpassa ledigheten som det passar i familjen och att man skall kunna ta ut längre fp.

Ser inte det som ett lyxproblem utan endast att man får barn som mår bättre. När de är ett år fyllda så får de inte ut något alls av att vara på förskola förutom att det oftast är sjuka hela tiden.

Inte så lyckat kanske. Sverige behöver barn som sedan skall bli duktiga vuxna som jobbar och bidrar till samhället.

Föräldrapenningen måste därför vara kvar så vi har några som har råd att skaffa barn. Men familjerna måste själva få välja vem som skall ta ut vilken del av den.

Problemet är att jag tycker att den skall finnas men att familjerna själva skall få välja hur de delar den. Du vill bara att den finns under förutsättning att den betalas ut på villkor som en minoritet av familjerna väljer, dvs 50/50.

mvh Eva

Staten bestämmer över alla andra sociala försäkringar, är det upprörande det också? Jag får inte överta min mans sjukdagar för att slippa behöva fixa sjukintyg för att fortsätta vara hemma med ersättning. Varför ska FP vara ett undantag?

Går ju faktiskt inte att jämföra sjukdom med att vara hemma med fp

Gör man det så är man helt fel ute. Är du sjuk så är det väl självklart att du måste styrka att du är frånvarande från din tjänst. Knappast jämförbart med att vara hemma med fp

Är du på riktigt? Helt ärligt så skrämmer dina åsikter mig. Jag tvingas, ännu en gång, inse att det finns kvinnor som har sådana stenkorkade åsikter.
Jag lider med dina barn. De har en frånvarande pappa och en mamma som inte anser sig kunnig att göra annat än vara gravid, föda barn, amma och byta blöjor. Eventuellt kan hon diska, tvätta, städa och laga mat.

För att vara ärlig, du gör mig helt enkelt förbannad. Dels genom din syn på män och kvinnor, dels göe att du anser att jag är sjuk i huvudet. Det är helt enkelt äckligt att läsa det du skriver.

Driver du med oss?

Nä, faktiskt inte. Jag kan räkna ganska många såna exempel i bekantskapskretsen och hos grannar.
80% av de svenska kvinnorna tar ju den största föräldraledigheten så det är nog ganska gängse.

mvh Eva

Jag tror det kommer att fungera i längden, men det tar tid att ändra attityder, många år. Nu har bonusen fött tanken, det kanske inte fungerar på detta barnet, kanske inte för familjen idag, men tanken har fötts, sakta kryper den in i samhället. Bonusen syns i tidningarna, det skrivs om den, problemet att få män tar ut den skrivs det om. 19 åringarna idag läser om det, en tanke föds och för de som skaffar barn om ett eller två år kanske antalet ökar.

Förändring går så långsamt att först tio år senare blir man chockad och förvånad när man ser tillbaka på hur det var då, för det är så självklart hur det är nu.

När man ser filmer från 80-talet, kanske 90-talet häpnar man. När man ser ännu äldre film, speciellt film med "moderna" könsroller bara gapar man.

Farfar var en ovanligt god familjefar, han tog hand om sina barn, på 70-talet, han vet knappt vad man ska göra med ett barnbarn ens. Pappa som knappt tog i bebisar med tång ens på 70-talet har nästan störst föräldraansvar idag, mamman i karriären. Mina manliga kusiner tar hand om små barn precis lika bra som vem som helst. Ingen skillnad från mammorna alls. Skillnaden är gigantisk från när jag var liten! Den är jättestor!

Det går inte att köpa attityder och förändringar rakt av. Det går att tvinga fram, men kanske till för hög kostnad för barnet.

Vi skulle byta efter 6 månader, det gick ju inte, två veckor innan insåg jag att jag inte visste hur barnet skulle få mat ens. Det åt ju bara mjölk, fick länga till 7 månader och snabbvänja. Sedan gick det åt helsike med dagis som vi inte fick plats på, mormor var dagis och sedan semester och föräldradagar blandade hursomhelst i en röra mellan oss. Nej till hårda kalla statiska system.

Detta du beskriver är så långt ifrån hur det fungerade i vår familj som det bara kan. Visst mamma var hemma men å andra sidan så hade pappa ett eget företag som han var tvungen att vara på för att vi skulle överleva.

Men återigen så vet min pappa fullkomligt väl hur man tar hand om små bebisar även idag när han hanterar sina barnbarn liksom han gjorde på 70-talet.

Man kan prioritera på olika sätt. Min sambo har byggt upp en stabil inkomst som ger barnet en annan ekonomisk trygghet i livet än vad andra barn kanske har. Det är lite svårt att göra positiva förbättringar i samhället på precis alla plan i livet. Sambon har anställt unga personer, som tyvärr gör det svårt för honom i detta läge. Är det ett bättre alternativ då att sparka alla unga och anställa äldre med mer erfarenhet av att driva företag, för att detta krävs under en förhållandevis kort period? Inte jätte bra för ungas problem att få jobb.

Rent krasst så betalar nog sambon en hel del mer skatt än många andra gör. Varför ska hans skatt gå till att betala din föräldrapenning öht? Hur långt ska man dra den diskussionen?

Jag ser inte bara föräldraledigheten som en positiv sak för föräldrar, jag ser det som någon positivt för BARNEN. Jag tycker inte det är rätt att ta bort den möjligheten för vissa barn.

Skillnad mellan sjukpenning och föräldraersättning. Sjuk är man ensam om att vara, föräldrar är vi två om att vara.

Jag håller med dig i allt!!

Ser inte heller att man kan jämföra fp med någon annan ersättning, liksom att man borde kunna få bestämma själv vem som vill ta ut fp

Ärligt talat, jag hade inte skaffat barn i det läget, eftersom pappan i praktiken inte kan ta sitt föräldraansvar. Så på frågan "hur skulle vi göra?" Skulle mitt svar vara: inte skaffa barn i första läget. Problemet löst. För mig var det en absolut förutsättning för att skaffa barn att barnet skulle ha två likvärdiga föräldrar som delar på ansvaret. Kan man inte vara föräldraledig kan man i min värld inte ha barn, det ingår ju liksom när man skaffar barn att man behöver kunna ta hand om dem, går inte det så får man kanske avstå från barn - eller ändra sin livssituation så att man kan ta hand om barnet.

Så du baserar föräldraansvaret på hur mycket och hur man fördelar fp??

Om den ena föräldern vill vara hemma med sitt barn gör det per automatik den andra föräldern till en dålig förälder?

Ansvar kan man ha på betydligt fler plan än hur mkt fp man tar ut

Det är klart man kan anställa yngre, men kanske inte enbart, om man vill ha barn och de unga anställda leder till att man inte kan vara föräldraledig? Det är ju inte så att unga anställda per automatik leder till att ingen i det företaget nånsin kan vara föräldraledig. Men om det nu blir så, ja, då kanske man inte kan skaffa barn, för barn förutsätter i min värld att man kan ta hand om dem, och det kan man inte om man inte kan vara föräldraledig.

Det verkar rätt självklart att ert barn inte kommer i första hand, tycker jag, beskrev du inte nyss att ni måste låta mannens företag och hans anställda gå före barnet? Företaget går enligt din beskrivning före, sen kommer barnet.

Tycker du är rätt elak nu faktiskt.

Kan inte se öht att hennes sambo inte skulle ta ansvar för sitt barn, hur kan du läsa in det??

Med detta menar du att man per automatik är en dåligt förälder för att man väljer att överlåta sina dagar på den andra?

Du själv kunde ju inte heller vara föräldraledig enligt en väldigt gammal diskussion, du prioriterade ditt jobb vilket du även skrivit här. Vad är skillnaden från dig då?

Är du på riktigt? Helt ärligt så skrämmer dina åsikter mig. Jag tvingas, ännu en gång, inse att det finns kvinnor som har sådana stenkorkade åsikter.
Jag lider med dina barn. De har en frånvarande pappa och en mamma som inte anser sig kunnig att göra annat än vara gravid, föda barn, amma och byta blöjor. Eventuellt kan hon diska, tvätta, städa och laga mat.

För att vara ärlig, du gör mig helt enkelt förbannad. Dels genom din syn på män och kvinnor, dels göe att du anser att jag är sjuk i huvudet. Det är helt enkelt äckligt att läsa det du skriver.

Mja gravid är ju bara jag som kan vara eller hur? Föda ut och amma likaså.. Byta blöjor gör jag ogärna så det får han göra när han är hemma.
Disken och städningen får någon annan göra jag kan tänka mig att laga mat och tvätta.

Pappan är väl inte mer frånvarande än du isf? Det är väl du som jobbar i er familj?

Ja, jag kan tycka att man har en skruv lös om man väljer bort att få vara med den gosiga bäbisen man burit i sin mage för att gå till ett jobb. Men det är ju för att jag vill vara med mitt barn.

Till skillnad från dig så tycker jag inte att du är äcklig för att du väljer ditt jobb. Då kommer vi tillbaka till detta med att välja. Familjerna skall ha friheten att själva välja hur de vill dela sin föräldraledighet.

mvh Eva

Om rollerna hade varit ombytta och det hade varit du som var egen företagare och inte kunde vara hemma en längre tid i sträck hade ni agerat likadant då?

Problemet år ju att ALLA par som inte delar lika på föräldradledigheten hävdar att de visst är för jämställdhet men att det bara råååkar vara så att det passar deras unika familj att mamman tar ut all eller nästan all ledighet. Inte alls unikt.

Det finns inget unik alls att ta ut fp det gör de allra flesta.

men det är oerhört fel att säga att den ena föräldern är en dålig förälder för att man inte tar ut hälften av fp under barnets FÖRSTA levnadsår!

Barn lever förhoppningsvis längre än dessa fp dagar och hur pass ansvarsfull man är borde ju inte på något vis kunna dömas på dessa dagar. Det är ju bara horribelt!

Mamman kanske tar större ansvar i början och sedan kanske pappan tar större ansvar senare i livet.

Vem är dålig förälder då? Båda?

Tycker det bara är extremt löjligt att säga att man inte kan vara jämställda för att den ena föräldern väljer att stanna hemma fler dagar.

En ansvarsfull förälder är inte den förälder som tillbringar mest tid med sitt barn utan den som tillbringar mest kvalitetstid med sitt barn!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV