Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...

kl

Märkligt att 20% av kvinnorna i sverige genom sitt könsnormssnack tycker att resten av sveriges befolkning skall tycka och göra som de.

Kul för de som nu vill vara duktiglappar att de får en bonus men ärligt, jag skiter fullständigt i bonusen.

Jag vill vara hemma med mina barn. Det verkar ju urbota dumt att få barn och sen lämna dem för att gå till ett jobb om man inte måste.. Vem vill byta en gosig, helt underbar bäbis eller småbarn mot att gå till jobbet? Det är ju inte friskt i huvudet.

Jag har gladeligen en partner som gillar att gå till jobbet, tjänar massor med pengar så jag kan vara hemma med underverket så länge jag bara kan utan att göra avkall på mina hästar, bo på den där gården och köpa vilka kläder jag vill.

Jag antar nu att 20% av kvinnorna anser att jag är ett klart offer för könsnormen. Men jag tycker inte att det är särskilt betungande. Jag tycker det är underbart med en man som vill betala för att jag skall ha det bra.

mvh Eva

Det verkar ju urbota dumt att få barn och sen lämna dem för att gå till ett jobb om man inte måste.. Vem vill byta en gosig, helt underbar bäbis eller småbarn mot att gå till jobbet? Det är ju inte friskt i huvudet.

Ja, din man verkar ju uppenbarlingen vilja lämna sitt/sina barn och gå till jobbet. Är han också urbota dum och inte frisk i huvudet?

Vem vill byta en gosig, helt underbar bäbis eller småbarn mot att gå till jobbet? Det är ju inte friskt i huvudet.

Jag har gladeligen en partner som gillar att gå till jobbet

Men då har du alltså gladeligen en partner som enligt din egen beskrivning inte är frisk i huvudet? Jag menar, eftersom partner vill gå till jobbet, istället för att vara med den underbara bebisen.

Svar till båda. Han är ju MAN!

Sedan när började män tänka med huvudet?

mvh Eva

Vad är då alternativet menar du? Att pappan konkar sitt företag för att kunna ta ut föräldrapenning, för det är ju tydligen hur mycket fp man tar ut som bestämmer hur mycket förälder man är, och sedan när fp är slut så ställer han sig och knackar på dörren till soc?

Nej, alternativet är att män precis som kvinnor börjar planerar sin verksamhet efter familjebildning. Dvs. man planerar i förväg. Man kör inte bara igång och sedan står man där "hoppsan, det här funkar ju inte".

Sexist javisst, de flesta män som vill ha barn skulle jag våga påstå att de också vill vara med sina barn.

Eftersom 80% av alla män väljer att vara på jobbet framför att vara hemma med sina barn så tänker de väl inte så mycket.

Tur att de gillar att jobba.

mvh Eva

Eftersom 80% av alla män väljer att vara på jobbet framför att vara hemma med sina barn så tänker de väl inte så mycket.

mvh Eva

Och då är det okej att vara egoist och ta så mycket tid med barnet man kan istället för att tänka på att barnet kanske kan må bra av mer tid med sin pappa?

Nej, alternativet är att män precis som kvinnor börjar planerar sin verksamhet efter familjebildning. Dvs. man planerar i förväg. Man kör inte bara igång och sedan står man där "hoppsan, det här funkar ju inte".

Fast uppenbarligen funkar det ju alldeles utmärkt för Apollo och hennes man, eller hur? Är det moraltanterna och überfeministerna som bestämmer vad som är funktionellt eller inte? Eller samhället? Jag anser att det ska vara upp till familjerna själva.

Mannen ifråga här har kanske haft sin verksamhet sedan innan han träffade sin fru/sambo och barnet kanske inte alls var planerat.
Hur menar du att man då ska planera i förväg. Skulle alla män då, istället för att starta verksamheter, tänka att de bör jobba som anställda - helst i en bransch där man är en i mängden (dvs ingen saknar en om man tar långledigt) för att de en dag eventuellt ska bli pappor? Låter ju helt otroligt utopiskt tycker jag och hur skulle samhällsstrukturen se ut om en sådan modell praktiserades?

Kvinnorna i har ju liksom inget val för det är de som är gravida, föder barnet och ammar det. De MÅSTE alltså vara lediga iaf en stund medans männen inte rent fysiskt måste.

Senast ändrad:

mvh Eva

Men hur kan du frivilligt vara ihop med en man som är urbota dum och inte är frisk i huvudet? Det verkar ju inte riktigt klokt.

Och då är det okej att vara egoist och ta så mycket tid med barnet man kan istället för att tänka på att barnet kanske kan må bra av mer tid med sin pappa?

Självklart!
Bäbisen lider knappast av att ammas med ett par riktiga tuttar itället för en flaska med någon pulverblandning i.
Pappan kan vara med barnet på kvällen, efter jobbet, när jag rider.

Sen att det finns 20% kvinnor som gillar att pumpa ut ur tuttarna för att de skall få gå till jobbet. Deras förlust.

mvh Eva

Men hur kan du frivilligt vara ihop med en man som är urbota dum och inte är frisk i huvudet? Det verkar ju inte riktigt klokt.

Pja 80% av sveriges kvinnor lever med män i precis samma situation. Frivilligt.

mvh Eva

Fast uppenbarligen funkar det ju alldeles utmärkt för Apollo och hennes man, eller hur? Är det moraltanterna och überfeministerna som bestämmer vad som är funktionellt eller inte? Eller samhället? Jag anser att det ska vara upp till familjerna själva.

Familjer får göra precis som de vill, men samhället måste inte subventionera det.

Mannen ifråga här har kanske haft sin verksamhet sedan innan han träffade sin fru/sambo och barnet kanske inte alls var planerat.
Hur menar du att man då ska planera i förväg. Skulle alla män då, istället för att starta verksamheter, tänka att de bör jobba som anställda - helst i en bransch där man är en i mängden (dvs ingen saknar en om man tar långledigt) för att de en dag eventuellt ska bli pappor? Låter ju helt otroligt utopiskt tycker jag och hur skulle samhällsstrukturen se ut om en sådan modell praktiserades?

Det är ju så kvinnor gör så ja, varför inte? Män lär väl veta lika väl som vilken kvinna som helst om de vill bilda familj i framtiden eller inte och då får man planera sitt liv därefter. Sedan behöver man ju inte köra i samma spår genom hela sitt liv utan man kan lägga om rutten under en period, om man vill. Ingenting är omöjligt som en del verkar vilja framhärda. Om alla som vill bilda familj planerade sina liv därefter skulle arbetsgivare antagligen tvingas att bli mer flexibla och vi skulle gissningsvis få ett mer jämställt samhälle för inte bara kvinnor i fertil ålder skulle ses som "risker" utan män skulle vara (nästan) lika riskabla.

Kvinnorna i har ju liksom inget val för det är de som är gravida, föder barnet och ammar det. De MÅSTE alltså vara lediga iaf en stund medans männen inte rent fysiskt måste.

Nåja, de flesta kan arbeta genom sina graviditeter och återhämtar sig inom några veckor efter förlossningen så det försvarar liksom inte 1 år eller mer av frånvaro. Inte ens om man ammar.

Men varför i all världen lever du med en sådan människa? :confused::confused:

Det låter ju helt tragiskt.

Varför skulle jag inte? Det fungerar utmärkt. Uppenbarligen fungerar det även för de andra 80% som inte delar föräldraförsäkringen lika.

mvh Eva

Självklart!
Bäbisen lider knappast av att ammas med ett par riktiga tuttar itället för en flaska med någon pulverblandning i.
Pappan kan vara med barnet på kvällen, efter jobbet, när jag rider.

Sen att det finns 20% kvinnor som gillar att pumpa ut ur tuttarna för att de skall få gå till jobbet. Deras förlust.

mvh Eva

Pappan kan mao vara med barnet när det sover eller när han sover? En förälder som arbetar heltid får inte lika mycket tid med sitt (vakna) barn som den förälder som är hemma och med små barn är det faktiskt kvantitet och inte "kvalité" som gäller för att skapa en god anknytning.

Varför skulle jag inte? Det fungerar utmärkt. Uppenbarligen fungerar det även för de andra 80% som inte delar föräldraförsäkringen lika.

mvh Eva

Jag tror bara inte att majoriteten av dem, som du, utmålar sina barns fäder som urbota dumma eller som individer som inte kan tänka med hjärnan.

ok, så karriär, om man nu vill göra det - det får man se till att göra när man är 45+? För annars ska samhället "straffa" en?

Din modell låter helt verklighetsfrämmande. Hela ens liv med jobb osv ska alltså planeras runt det faktum att man eventuellt en dag blir förälder och då ska man dela på dagen lika. Verkar väldigt framåttänkande må jag säga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama