Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: JAG vs VI

Garpen skrev:
Fast i min värld klär och sköter båda parter barnet och båda tar beslut kring mat och kläder och annat, och då är det VI som gjort det oavsett vem som satt på tröjan på ungen just den här morgonen. Får bara den här känslan av att mamman sköter och beslutar kring det här, och pappan finner sig i det och står bredvid. ".

Då förutsätter jag att ni är hemma båda två konstant? För det är jag som klär på barnen på morgonen för när de vaknar är pappa oftast på väg ut genom dörren till jobbet, däremot är det oftast han som klär av barnen och sätter på pyjamas och lägger, för det är min tid...
Ibland börjar jag tro att det har gått troll i hur man ska använda vissa ord och hur man ska betee sig, eller oxå ser du någon slags övergripande och jag själv på en vardagsnivå...
Det spelar ingen som helst roll om jag säger att Vi har satt på tröjan om jag ändå inte låter pappan göra det... Så hur man använder ord har ingen som helst betydelse i vardagen...
 
Sv: JAG vs VI

Hm..är inte med dig riktigt där. Om du är du och du utför en handling så är det DU som gör den.

Jag förstår vad du är ute efter men man tänker inte i symbios bara för att man är ett par. Skulle aldrig vilja ha det så heller. :cool:

Jag är en egen individ som utför en handling alltså kan jag inte säga att vi tog på.... i morses eftersom det var jag som gjorde det. Lika lite som min sambo kan säga att vi tog på när jag inte ens var i närheten.
 
Sv: JAG vs VI

"Vi är gravida."
Måste väl ändå språkligt sett vara ett helt felaktigt uttryck...??
Gravid är väl ett "hälsotillstånd" som endast en kvinna kan vara i eller...??:crazy:
 
Sv: JAG vs VI

Jag tycker det är odrägligt med alla gifta/sambos som helt plötsligt saknar egen identitet, och bara pratar i Vi-form.
Man har något gemensamt, till exempel ett barn, men man är ju två individer.

:bow: Håller med fullständigt!
 
Sv: JAG vs VI

indian-charlie skrev:
Jag förstår vad du är ute efter men man tänker inte i symbios bara för att man är ett par. Skulle aldrig vilja ha det så heller. :cool:
Och det är här jag får kramp i magen.
Gränslöshet i vilken relation som helst är INTE friskt.
Jag kommer att ägna resten av mitt liv åt att reda upp från en sådan relation. :(
Det ska finnas både jag och vi. :idea:
 
Sv: JAG vs VI

Hålelr med dig fullständigt också!

"Vi väntar barn" är ju gulligt och korrekt att säga, men "Vi är gravida..." :crazy: ? Då kommer vi tillbaka till den där företeelsen igen, att smälta samman sig själv och sin partner till EN individ, istället för en ENHET.

Jag tycker absolut att man ska se på sig själv och sin partner som ett team, en intim klubb med bara två medlemmar. Men som Kanelbulle sa förut, man ÄR faktiskt två individer i ett förhållande, och man måste kunna sätta en gräns vid sin egna person.
 
Sv: JAG vs VI

Fan vad jag slösar på mina smileys idag, men jag måste ge dig en sån här också: :bow:

:D
 
Sv: JAG vs VI

dressyrtant skrev:
Att vänta och föda barn är inget man kan planera i detalj. Där står vi människor maktlösa inför något som är större än vi själva.

Amen! :bow:
 
Sv: JAG vs VI

Garpen skrev:
Jag tycker det låter självklart, så säger jag och killen om vår framtida graviditet. Vi har tillverkat ett barn, vi är gravida, vi väntar barn - även om barnet rent fysiskt befinner sig i min kropp.

Fast han är inte gravid, han väntar barn men han är inte gravid. Brunte och Blenda är dräktiga....nej Blenda är dräktig Brunte väntar föl med med Blenda. Graviditet är ett fysiskt tillstånd som män än så länge inte kan befinna sig i.
 
Sv: JAG vs VI

*kl*

Jisses vad ni blev engagerade i den här tråden på en gång!! Hinner inte svara er alla! :)

Jag tänkte mig nog detta på ett mer teoretiskt plan, inte så praktiskt i vardagen som det här mynnade ut i.

Visst är det bara en kvinna som kan vara gravid, tänkte mig saken mer på ett känslomässigt plan och därmed säger jag VI även där.

Sen förstås jag att ibland utför mamman saker (klär, matar, söver, osv) på barnet ibland pappan, och har man själv gjort det så säger man VI. Men när man talar i dåtid om saker man gjort/köpt/ordnat och man inte ens minns exakt vem som gjorde vad, så handlar det för mig mer om att VI har gjort/köpt/ordnat.

Ex.vis. om man (mamma och pappa) på BB klädde på barnet tio gånger, och ett halvår senare får frågan vilken sorts kläder man använde på barnet på BB, så blir svaret för mig "VI hade en grön fleeceoverall". Oavsett vem som klädde på barnet flest gånger, så var det vårt barn, vårt inköp av kläder, vårt val.

Vet att det helt är en petsak, och jag menar inte att vara grinig eller gnällig, ville bara diskutera kring en reflektion!:)
 
Sv: JAG vs VI

Och ja, jag håller helt med om att man är två individer i ett förhållande!
 
Sv: JAG vs VI

Jag håller med, utom i gravidfallet eftersom jag tycker att det blir rent språkligt fel och detta triggar en massa fördomar hos mig (som jag hävdar att jag inte har förstås:p )
 
Sv: JAG vs VI

När jag var gravid sa jag att jag är gravid, men jag sa att vi väntar barn.
Bebisen bodde trots allt i min mage, inte i sin pappas. Men han väntade lika mycket på honom resp henne som jag gjorde.
 
Sv: JAG vs VI

Garpen skrev:
Ex.vis. om man (mamma och pappa) på BB klädde på barnet tio gånger, och ett halvår senare får frågan vilken sorts kläder man använde på barnet på BB, så blir svaret för mig "VI hade en grön fleeceoverall". Oavsett vem som klädde på barnet flest gånger, så var det vårt barn, vårt inköp av kläder, vårt val.

Fast under tiden på BB (åtta dagar med sonen, tolv timmar med dottern) var nog "vi" = jag och bebin. Vi sov när pappa kom, vi använde mest den gröna fleeceoverallen. Åtminstone kände jag mig betydligt mer symbiotisk med mitt barn de första dagarna än med hans/hennes far. Utan att för den skull utesluta honom.

Vidare har jag fött barn, men vi har fått barn.
 
Sv: JAG vs VI

Jag försöker nog att använda "vi" och "våra" då jag pratar om våra barn, eftersom det känns mest rätt. Dock med viss urskiljning:

Vardagligt: "Jag väckte barnen", "Jag skjutsade till stallet" o s v. (För det gjorde jag ju!) Ett "vi" skulle låta lite konstigt här.

Mer övergripande föräldraskap: "Våra barn har fått lära sig..." "Vi har som regel..." , "Våra barn brukar..." o s v.

Lite luddigt - hoppas att någon förstår hur jag menar... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp