Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Blir man verkligen så här självcentrerad när man får barn, att man tycker att det är "jag" som gör allt?

"Jag är gravid..."
"På BB klädde jag barnet med..."
"Jag brukar använda..."
"Jag ger matpuré varje....."
Osv.

Jag skulle vilja byta ut alla "jag" mot "vi"! Det är inte mitt barn, det är vårt! Vi är gravida, vi har fött barn, vi brukar ge barnet... osv. Måste vara jobbigt att vara pappa om alltid mamman är i fokus för det barn som lika mycket är hans eget.
 
Sv: JAG vs VI

Som i alla situationer så beror det väl på om man pratar med någon ensam eller om partnern är med? Själv kan jag störa mig otroligt mycket på folk som ALLTID använder "vi", även när man frågar om de enklaste saker. Fast det beror ju som sagt helt på situationen.

Sen ska man självklart inkludera sin partner i föräldraskapet och inte ta överhand där, utan det ska ju vara baserat på gemensamma beslut.

Och btw, hur mycket man än vill, kan VI omöjligt fött barn, utan just den punkten måste ju kvinnan sköta själv ;). (sen kan ju GIVETVIS barnets far varit där som stöd/hjälp)
 
Sv: JAG vs VI

Men vem är det som blivit självcentrerad?

Å andra sidan om jag ger puré varje dag så är det ju jag som gör det.
 
Sv: JAG vs VI

Visst är det ur kvinnans kropp barnet poppar ut, men tycker ändå att det är VI som skapat, närt och fött fram ett barn - tillsammans. Utan varandras stöd och engagemang hade det inte blivit som det blivit.
 
Sv: JAG vs VI

Någon sa någon gång att man föds ensam och dör ensam. Jag tror också att man föder ensam. Visst, barnets far eller annan person kan vara till mycket stöd. Men jag kan nog inte tänka mig någon annan situation i mitt liv när jag har varit så mycket "i mig själv" och på ett sätt "ensam" som just när jag har fött barn. Det är ju jag som upplever det. Pappan har en annan upplevelse. Han har inte känt de fysiska förnimmelserna, han har inte burit barnet. Hans uppgift är inte fördenskull mindre värd, men den är inte likställd. Min åsikt.:cool:
 
Sv: JAG vs VI

Jag menade att det är mamman som blir självcentrerad, nästan som det är hennes barn. Var bara en reflektion jag gjorde när jag läste lite här på Buke-barnsidorna. Senast i tråden där det handlade om vilka kläder man ska ta med till BB, och folk svarade att "jag klädde på barnet ditt och datt", och då fick jag känslan att att de åkt till BB och fött ett barn som var deras eget och som de själva valt kläder till och klätt på själva. Då kändes det mer som att det borde varit VI.

Lite samma känsla har jag fått när jag läst på andra forum om barn. Det har låtit som att mammorna är några envåldshärskare som bestämmer allt kring sina barn. Jag köper, jag gör, jag har...

Men det viktiga är ju inte hur man uttrycker sig, utan vilken känsla som finns i kroppen hos föräldrarna.

Bara en reflektion...:smirk:
 
Sv: JAG vs VI

:cool:

Nu håller jag med dig till viss del.
För mig så var det mer så här, det är jag som är gravid och vi väntar barn.

Jag klädde barnet eftersom jag faktiskt gjorde det osv osv...

Jag kan ju inte säga att vi gjorde det o det om det var jag som gjorde det eller?
 
Sv: JAG vs VI

Jag tycker det låter självklart, så säger jag och killen om vår framtida graviditet. Vi har tillverkat ett barn, vi är gravida, vi väntar barn - även om barnet rent fysiskt befinner sig i min kropp.
 
Sv: JAG vs VI

Jag tycker det är odrägligt med alla gifta/sambos som helt plötsligt saknar egen identitet, och bara pratar i Vi-form.
Man har något gemensamt, till exempel ett barn, men man är ju två individer.
Lika Galet tycker jag det är när man hänvisar till varandra som mamma och pappa, och talar till varandra med de epiteten (ex: X frågar Y: Vad tycker lilla mamma/pappa om det?).
Jag vill ju vara Jag, inte mamma, vilket jag tycker är att betrakta varandra som föräldrar enbart, inte som partners.
Kan hända att jag överreagerar, men har ett gäng skräckexempel i min närhet...


*nope, har inga egna barn*
 
Sv: JAG vs VI

Jag har aldrig fött barn så jag ska inte säga emot dig. Kan mycket väl tänka mig att man är helt inne i sig själv vid förlossningen, men på något sätt tycker jag ändå att det är VI som fått/fött barn... hm...
 
Sv: JAG vs VI

Tjaa, JAG var gravid men VI väntade barn..
Sen beror det väl på hur man egentligen menar, är det nu så att JAG ger barnet pure varje dag så måste jag ju kunna säja det. Till en början så äter ju barnet bara en smakportion och då oftast mitt på dagen och då kanske inte pappan ens är hemma, så då blir det ju automatiskt JAG som ger...
Och var mamman ensam på BB med barnet så var det ju helt givet att det var mamman som klädde barnet så då är det ju ett alldeles korrekt uttryck..
Den föräldern som är hemma och föräldraledig lär väl knappast heller säja att "VI är föräldralediga just nu och sen ska VI vara föräldraledig från oktober..." :angel:
 
Sv: JAG vs VI

Det är vårat barn. Men det är faktiskt jag som har varit gravid, jag har fött det, men vi var delaktiga i förlossningen.
Jag ger barnet mat, jag ska snart klä på det. Jag väljer kläder. Jösses, pappan är ju på jobbet. Jag kan väl inte säga "vi". Det blir ju helknäppt. Men när han byter blöjor eller badar henne så säger ju han att jag gör det. Det beror ju bara på vem som gör det. Att det blir rätt jag-centrerat på mammorna här beror nog på att det är mest mammor här. När han ska vara pappaledig längre fram så lär han nog skriva jag på ett annat forum. Nu ska jag gå och amma bebisen. :)
 
Sv: JAG vs VI

Fast i min värld klär och sköter båda parter barnet och båda tar beslut kring mat och kläder och annat, och då är det VI som gjort det oavsett vem som satt på tröjan på ungen just den här morgonen. Får bara den här känslan av att mamman sköter och beslutar kring det här, och pappan finner sig i det och står bredvid. Försöker hitta en liknelse... Lite som att Malin Baryard har en hästskötare till sin häst som sköter hästen precis som malin ger direktiv om, vilket är ok eftersom Malin står som ägare till hästen. Men om hästskötaren och malin ägde hästen tillsammans, 50% var skulle det upplevas som märkligt. Då skulle man säga att "vi har valt att låta hästen gå på grönbete i juli", "vi har kastrerat den", "vi fick avliva den i fredags".
 
Sv: JAG vs VI

Andledning till att jag skrev att jag klädde/ valde kläder var att jag faktiskt gjorde det... Min karl har inget som helst intresse av kläder inte ens till sig själv. Visst han klär på ungarna, men det är nog jag som har valt och köpt hela garderopen... Visserligen med våra pengar men det är fortfarande jag som har handlat.

Jag tycker att du är lite gnällig... Det var jag som var gravid, min karl var helt med på noterna och var engagerad men det var fortfarande jag som var gravid, inte sjutton var det någon som sparkade sönder revbenen på honom... Och ja han var med på förlossningen, men det var jag som födde barn, och jag måste nog hålla med dressyrtant, jag gick in väldigt i mig själv och ville knappt att någon skulle röra mig, så han var mest med och pratade med personalen och såg till att jag fick i mig dricka och äta...

Däremot har vi fått två underbara barn, men det är jag som har fött dem...
 
Sv: JAG vs VI

Garpen skrev:
Jag har aldrig fött barn så jag ska inte säga emot dig. Kan mycket väl tänka mig att man är helt inne i sig själv vid förlossningen, men på något sätt tycker jag ändå att det är VI som fått/fött barn... hm...
Jag förstår tanken. Och den är god. Ha gärna den inriktningen, men se till att uppleva och acceptera även känslor som inte passar in i det mönster du vill ha. De känslor du känner, de känslor din kille känner är RÄTT. Även om de inte stämmer med hur ni tänkte att det skulle vara.
Att vänta och föda barn är inget man kan planera i detalj. Där står vi människor maktlösa inför något som är större än vi själva.
 
Sv: JAG vs VI

Håller med om att det kan bli för mycket VI i en parrelation, och att man absolut ska vara två individer och verkligen inte kalla varandra mamma och pappa. Men barnet är ju gemensamt och då känns det som en annan sak, där tar man besluten tillsammans.
 
Sv: JAG vs VI

Om det nu sägs ett "vi" eller ett "jag" så är det förmodligen en avspegling av verkligheten.

Jag kan drista mig till att gissa att inte alla fäder tindrar med ögonen och beslutar vilken färg det ska vara på tröjan idag. Tyvärr. Och det ska inte lastas kvinnor att de på något sätt "stjäl" barnet som en envåldshärskare. Får kvinnan ingen respons från mannen så vad kan hon göra?
 
Sv: JAG vs VI

Garpen skrev:
Blir man verkligen så här självcentrerad när man får barn, att man tycker att det är "jag" som gör allt?

"Jag är gravid..."
"På BB klädde jag barnet med..."
"Jag brukar använda..."
"Jag ger matpuré varje....."
Osv.

Jag skulle vilja byta ut alla "jag" mot "vi"! Det är inte mitt barn, det är vårt! Vi är gravida, vi har fött barn, vi brukar ge barnet... osv. Måste vara jobbigt att vara pappa om alltid mamman är i fokus för det barn som lika mycket är hans eget.

Nja, håller inte riktigt med där.
Är ju JAG som är gravid, men det är VI som väntar barn. Barnet finns ju i mig, det är jag som upplever alla förändringar, sparkar osv. Självklart är vi delaktiga båda två men det går inte att komma ifrån att maken känner bebis någon/några gånger/dygn och jag 24 tim/dygn.

Om man säger jag klädde barnet med så kan det ju röra både mamman och pappan. Har maken klätt säger ju han att JAG klädde barnet med, matade barnet med osv.

Saker man berättar om efteråt kan ju vara vi, tex VI använder XXX blöjor till barnet.

Själv stör jag mig mer på folk som pratar i vi form. Tex
- Behöver vi gå på toa kanske?
- Ska vi ta och vakna nu?

Gäller inte bara barn, utan även inom sjuk/åldringsvården. Avskyr då man hör patienten få frågan "Ska vi gå på toaletten"? Får sådan vansinnig lust att fråga "ska du kissa också?" vid de tillfällena. :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp